سفیر ایران در عشق آباد:

مشهد به کانون گردشگری دیپلماتیک تبدیل شده است

2 سپتامبر 2022 - 11:00 dsfr.ir/4f9gi

مشهد به کانون گردشگری دیپلماتیک تبدیل شده است
میثم رودکی
گمرک مرزی باجگیران در قوچان

سفیر ایران در ترکمنستان گفت: سفر دیپلمات های خارجی مقیم عشق آباد به دیگر نقاط جهان از طریق مسیر زمینی عشق آباد - باجگیران - مشهد در دوران کرونا سبب ایجاد مسیر گردشگری دیپلماتیک خراسان رضوی با ترکمنستان شده است.

به گزارش «دنیای سفر» غلامعباس ارباب خالص روز چهارشنبه در حاشیه ملاقات روسای گمرکات ایران و ترکمنستان در مرز لطف آباد شهرستان درگز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به تعطیلی سفرهای هوایی از فرودگاه عشق آباد به واسطه همه گیری کرونا، همه سفارتخانه ها و دفاتر سازمان ملل و عوامل برگزاری نشستهای بین المللی نیازمند تردد از عشق آباد پایتخت ترکمنستان به کشورهای خود بودند که سفارت ایران با برپایی نشست هایی مسیر زمینی عشق آباد - باجگیران - مشهد را به آنان پیشنهاد کرد.

وی ادامه داد: ابتدا برخی دیپلمات های خارجی که نیازمند دسترسی به فرودگاه بین المللی شهید هاشمی مشهد بودند، با شک و احتیاط و پس از انجام هماهنگی ها در زمینه تردد و اسکان از مسیر زمینی یاد شده عبور کردند.

سفیر ایران در ترکمنستان گفت: تبلیغات مسموم در خارج کشور موجب شده بود دیپلماتهای خارجی مقیم عشق آباد ایران را ناامن و توسعه نیافته تلقی کنند اما تردد سفرا و دیپلماتهای خارجی به همراه خانواده هایشان، اعضای نمایندگی سازمان ملل متحد و دیگر نمایندگی های خارجی از مسیر عشق آباد - باجگیران - مشهد موجب شد این افراد با پیشرفت های محلی در این نقطه از کشور از جمله کلانشهر مشهد و زیرساختهای مجهز آن مانند هتل، فروشگاه، جاده، فرودگاه و البته حرم مطهر رضوی آشنا شوند و تحت تاثیر پیشرفت های کشورمان قرار گیرند.

ارباب خالص افزود: هم اکنون دیپلماتهای کشورهایی همچون آلمان، ایتالیا، ژاپن، چین و در مجموع کشورهای مختلف اروپایی و آسیایی به جز یکی ۲ کشور خاص که ما با آنها ارتباطاتی نداریم برای تردد به پایتخت های خود مرز باجگیران را انتخاب می کنند به نحوی که روزانه هفت تا هشت مورد یادداشت و درخواست برای اجازه تردد از مرز باجگیران به سفارتخانه ایران در عشق آباد داده می شود.

وی به همکاری خوب گمرک، قرنطینه، مرزبانی و دیگر بخشها در گذرگاه مرزی باجگیران در این زمینه اشاره کرد و گفت: اکنون این سفرهای زمینی که گاهی با خودروهای نمایندگی های خارجی صورت می گیرد موجب اعتبار بخشی به این محدوده جغرافیایی کشور در حوزه ترانزیت و از منظر دیپلماتهای خارجی شده و همین موقعیت موجب طرح گردشگری دیپلماتیک در این محدوده گشته است.

سفیر ایران در عشق آباد:ترددهای دیپلماتیک از ترکمنستان به خراسان رضوی موجب طرح گردشگری دیپلماتیک در این استان شد

سفیر ایران در عشق آباد به فاصله ۴۲ کیلومتری باجگیران به عشق آباد اشاره کرد و افزود: پایانه مرزی مجهز، جاده مناسب و ظرفیتهای حمل و نقلی و فرودگاهی در منطقه موجب شده است بتوانیم قابلیتهای مناسبی در شمال خراسان رضوی را به دیپلمات های خارجی مقیم عشق آباد معرفی کنیم.

بر اساس اعلام منابع محلی هم اکنون روسای گمرک ایران و ترکمنستان و سفرای ۲ کشور در تهران و عشق آباد در حال گفت و گو درباره مسایل گمرکی، روابط مرزی و راه اندازی بازارچه های مرزی جدید هستند و پس از جمع بندی، نتایج این دیدار اطلاع رسانی خواهند شد.

گذرگاه مرزی لطف آباد شهرستان درگز در ۹۰ کیلومتری جنوب عشق آباد، پایتخت ترکمنستان قرار دارد و فاصله این پایانه مرزی با شهر درگز در شمال خراسان رضوی ۲۲ کیلومتر است.

گذرگاه مرزی باجگیران نیز در ۸۰ کیلومتری مرکز شهرستان قوچان و ۲۲۵ کیلومتری مشهد و همچنین در ۴۲ کیلومتری جنوب شهر عشق آباد پایتخت ترکمنستان قرار دارد.

1