معرفی انواع مختلف گردشگری

گردشگری رویداد چیست؟

30 اوت 2022 - 13:00 dsfr.ir/g337m

گردشگری رویداد چیست؟
al-monitor.com
Event tourism - world cup 2022 Qatar

در اینجا به سراغ «گردشگری رویداد» خواهیم رفت که نقش بسیار مهمی در پیشرفت اقتصادی مقاصد داشته و در دوران کرونا با تغییرات گسترده ای رو به رو شده است.

گردشگری رویداد چیست؟

صنعت رویدادها بخش پویا و روبه رشدی است که رابطه ی بسیار مستقیمی با گردشگری دارد. در صورت میزبانی مناسب، رویدادها می توانند تاثیر بسیار مثبتی بر اقتصاد یک منطقه گذاشته و علاوه بر رشد فرهنگ ها، منجر به ظهور مشارکت های جدید شوند. میزبانی رویدادهای مهم در یک شهر، منطقه یا کشور، فرصتی منحصر به فرد برای رشد و پیشرفت آن مقصد است. به همین دلیل است که بسیاری از کشورها میزبانی موفقیت آمیز رویدادها را به عنوان ابزاری برای رشد خود در نظر می گیرند و ارگان های گردشگری، منابع خود را برای میزبانی رویدادهای مهم به عنوان بخشی از یک استراتژی گسترده، اختصاص می دهند.

رویدادهای اصلی که منجر به ارتقای گردشگری بین المللی می شوند

  1. رویدادهای خاصی که پیوندهای تنگاتنگی با مقاصد میزبان برقرار می کنند: مانند رویدادهای مربوط به هنر، غذا و نوشیدنی و ورزش.
  2. مسابقات ورزشی معمولا هزاران نفر را از کشور رقیب به کشور میزبان جذب می کند. این افراد اغلب چندین نفر (همسر، دوستان و خانواده) را با خود همراه می کنند و اقامت طولانی تری در مقصد انجام می دهند. رویدادهای ورزشی بین المللی نه تنها شرکت کنندگان و تماشاگران زیادی را به خود جلب می کند بلکه به پوشش رسانه ای جهانی نیز دست می یابد که همین امر نقش بسزایی در رشد مقاصد دارد.
  3. رویدادهای بین المللی فرهنگی از دیگر مواردی هستند که نقش مهمی در ارتقای گردشگری دارند. برخی از این رویدادها عبارت اند: جشنواره موسیقی سونار در بارسلونا، جشنواره شب سفید ملبورن و ...

همسویی گردشگری و رویدادهای مهم برای ترویج رشد گردشگری

رویدادها از ارزشمندترین جاذبه های گردشگری به شمار می روند. از تاثیرات مهم رویدادها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • برقراری ارتباط میان ملت ها
  • رونق تجارت میان کشورها با برگزاری نمایشگاه های تجاری
  • ارتقای سفرهای تفریحی با برگزاری رویدادهای ورزشی و جشنواره های فرهنگی
  • و ...

پیوند تنگاتنگ رویدادهای مهم بین المللی و صنعت گردشگری امری انکارناپذیر است، به همین دلیل بسیاری از شهرها، مناطق و کشورهای مختلف گردشگری رویدادها را در اولویت استراتژی های بلندمدت گردشگری خود قرار می دهند.

عوامل موثر در رشد گردشگری رویداد

بدون شک حمایت و مشارکت کشورها برای برگزاری رویدادها، صرف نظر از وسعت آن، به سود بخش گردشگری است، اما نمی توان از عوامل مهم  دیگری که گردشگران را به مقاصد جذب می کند، چشم پوشی کرد. به عنوان مثال عوامل طبیعی مانند سواحل، آب و هوا و غیره و همچنین عوامل دیگری مانند جاذبه های فرهنگی و گردشگری نقش بسیار مهمی در موفقیت مقاصد برای برگزاری رویدادها دارند. به  همین دلیل مقاصدی که قصد دارند صنعت گردشگری خود را از طریق برگزاری رویدادها ارتقا دهند، باید به موارد ذیل توجه کنند:

  • بازسازی منابع گردشگری
  • ارائه محصولات نوآورانه 
  • رویکردهای خلاقانه ای در بازاریابی برای رقابت با سایر مقاصد میزبان
  • رویدادها در افزایش جذابیت و رقابت مقاصد نقش بسیار مهمی دارند، این امر نشان می دهد که رویدادها تنها با ایجاد زیرساخت های باکیفیت، حمایت دولت ها و همچنین بازاریابی و تبلیغات موثر می توانند بر جذابیت مقاصد بیفزایند.

نمونه هایی از مقاصد مختلف در برگزاری رویدادها و رشد گردشگری

کشور کانادا از سال ۱۹۸۳ میلادی، میزبانی رویدادهای ورزشی را موردتوجه قرار داده است، چراکه میزبانی رویدادهای ورزشی بین المللی حداکثر مزایای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ورزشی را برای کانادایی ها فراهم می آورد. جشنواره «سنت پاتریک» در دوبلین نیز مثالی عالی از یک رویداد فرهنگی است که هزاران بازدید کننده خارجی را به این شهر می آورد. این رویداد دارای بیش از ۵۰۰۰ گردهمایی اجتماعی یا خانوادگی است که مجموعاً میزبان ۲۷۵,۰۰۰ نفر قرار می گیرد.

از سوی دیگر رویدادهایی مانند اکسپو ۲۰۲۰ دبی از جمله مهم ترین و بزرگ ترین رویدادهای جهان به شمار می روند که نقش مهمی در اقتصاد کشور میزبان ایفا می کنند. به عنوان مثال پیش بینی شده است که این رویداد ۶ ماهه میزبان بیش از ۲۵ میلیون گردشگر باشد، از سوی دیگر با ورود میلیون ها گردشگر و تماشاگر به جام جهانی ۲۰۲۲ به قطر و همچنین سایر رویدادها در منطقه خاورمیانه، پیش بینی می شود که اندازه ی بازار بخش گردشگری این منطقه تا سال ۲۰۲۵، نسبت به سال ۲۰۲۰، ۲۵۹درصد افزایش یابد.

تاثیرات همه گیری کرونا بر صنعت رویدادها

یکی از صنایعی که بیش ترین آسیب را از بحران کرونا متحمل شد، صنعت رویدادها بود. به دلیل محدودیت سفرها، بسیاری از جشنواره ها، رویدادهای ورزشی، نمایشگاه ها، کنسرت ها و ... لغو شده یا به تاریخ نامعلومی موکول شدند. در این میان محدودیت های کرونا افراد را مجبور کرد که برای ارتباط با دیگران به فناوری تکیه کنند. در این دوران بسیاری از برگزارکنندگان رویدادها، شیوه ی برگزاری جلسات را تغییر دادند و اکثر آن ها به صورت آنلاین و هیبریدی (ترکیب مجازی و فیزیکی) برگزار شدند.

برگزاری مجازی رویدادها، سبب شد که بسیاری از فعالان این صنعت به این نتیجه برسند که رویدادهای مجازی یک روش بسیار موثر برای برگزاری جلسات هستند و ممکن است در آینده به یک روش دائمی تبدیل شوند. اگرچه این امر درآمد شرکت های سنتی برنامه ریزی رویدادها را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، اما تعداد استارتاپ های رویداد مجازی که وارد این فضا شده اند نیز بسیار افزایش یافته است.

«هاپین» (Hopin) از جمله استارتاپ های برگزارکننده ی رویداد مجازی است که امکانات بسیار گسترده ای را از جمله اتاق های مجازی در دسترس کاربران خود قرار می دهد. این شرکت نوپا به تازگی موفق شده است ۴۵۰ میلیون دلار سرمایه از سوی سرمایه گذاران جذب کند. با وجود آنکه شرکت های زیادی مانند هاپین پا به عرصه ی رویدادهای مجازی گذاشته اند، آیا پس از پایان همه گیری این شرکت ها جایی در صنعت دارند؟ شاید پاسخ به این سوال دشوار است، اما آنچه که مسلم است رویدادهای مجازی به ویژه رویدادهای هیبریدی جایگاه ثابتی در صنعت رویدادها خواهند داشت.

رویدادهای هیبریدی می توانند یک فرصت عالی برای برنامه ریزان رویدادها باشند، چراکه به کمک این روش دیگر آن ها محدود به مکان نخواهند بود و می توانند مخاطبان خود را به شرکت کنندگان مجازی و همچنین شرکت کنندگان حضوری تقسیم کنند.

سخن پایانی

رویدادها بخش بسیار مهمی از صنعت گردشگری بوده و گردشگری رویداد یک عنصر بسیار مهم در رشد اقتصادی مقاصد مختلف به شمار می آید. یکی از مهم ترین تأثیرات گردشگری بر اقتصاد یک منطقه، درآمد حاصل از رویدادهایی است که در آن برگزار می شود. به همین دلیل فراهم کردن بهترین شرایط برای برگزاری رویدادها در مقاصد می تواند منجر به طولانی شدن مدت اقامت گردشگران، بازدید از سایر مقاصد گردشگری منطقه و جاذبه های آن شود و همین امر اهمیت رویدادها را در صنعت گردشگری روشن می کند.

1