25 آوریل 2024 - 22:04
در نشست گردشگری خوراک مطرح شد؛

برگزاری دوره های کوتاه مدت گردشگری خوراک

4 اوت 2022 - 07:50 dsfr.ir/ed96x

برگزاری دوره های کوتاه مدت گردشگری خوراک
میثم رودکی
غذای محلی یک رستوران در رشت

میزهای تخصصی گردشگری خوراک توسط فعالان و کارشناسان این حوزه برگزار شد. در پی آن قرار است دوره های کوتاه مدتی نیز با همکاری دانشگاه تهران برپا شود.

به گزارش «دنیای سفر»، نشست گردشگری خوراک با عنوان میز تخصصی گرمنوش و سردنوش ها ظهر دیروز با حضور مدیرکل گردشگری داخلی و فعالانی از حوزه راهنمایان گردشگری دفتر خدمات مسافرتی و رستوران های زنجیره ای و کارشناسان خوراک برگزار شد.

علیرضا دژبد رئیس کمیته گردشگری خوراک انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در این نشست گفت: فدراسیون گردشگری خوراک با ۱۴ میز تشکیل شده است. همچنین به مسائلی از جمله خوراک ایرانی، خوراک ملل، شیرینی و نان، دمنوش ها و سردنوش ها می پردازد. قرار است میز رویدادهای میز گردشگری خوراک نیز به آن اضافه شود. ما چندین جلسه و نشست طی ماه های اخیر برگزار کرده ایم. از جمله میز ایرانی که اردیبهشت ماه در سالن جلسات فرودگاه مهرآباد برگزار شد یا میز گردشگری خوراک که در مجموعه عباس آباد برپا شد. امروز هم میز سردنوش و گرمنوش ها را پس از میز نان و شیرینی برگزار کرده ایم.

وی گفت: این اولین فدراسیونی است که همه میزهای آن تشکیل جلسه داده اند. مهمترین اصل برای ما استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است. در سال گذشته علاوه بر شبکه ملی کارشناسان در وزارت میراث فرهنگی تشکیل شد و تشکل های گردشگری خوراک را در بخش خصوصی ایجاد کردیم. همچنین شبکه مجازی گردشگری خوراک نیز در حال ایجاد است. ما قصد داریم در آینده دوره های کوتاه مدت گردشگری خوراک را با حضور اساتید این حوزه و با مدرکی که دانشگاه تهران ارائه می کند، برگزار کنیم.

در ادامه زهرا لاریجانی مسئول فدراسیون گردشگری خوراک گفت: محصول گردشگری خوراک باید بتواند در کنار سایر محصولات رشد پیدا کند. در رستوران ها نوشیدنی های گرم و سرد و پرزرق و برق وجود داشت. الان وقت آن رسیده که این نوشیدنی ها جای خود را به نوشیدنی های سنتی کشورمان بدهد که خواص درمانی زیادی دارد.

وی گفت: ما تنوع زیادی در کشورمان داریم. از میوه های خشک گرفته تا تنوع در گیاهان دارویی. همچنین داشتن ۱۱ اقلیم از ۱۷ اقلیم موجب می شود تا در این حوزه تنوع بیشتری ایجاد شود.

لاریجانی بیان کرد: کشوری مانند اندونزی از ادویه به عنوان برند استفاده کرده و برای آن جشنواره های مختلف برگزار می کند. ما می توانیم از این ظرفیت بهره برده و فستیوال های متعددتری برگزار کنیم.

در ادامه سرهنگ رضا حمیدی فر عضو هیئت مدیره شرکت تشریفات بین المللی گفت: ما به دنبال این هستیم که امنیت غذایی کشور را ایجاد کنیم. امنیت، آرامش را به دنبال خواهد داشت که در این صورت گردشگری بهتر توسعه پیدا می کند. ما با وزارت میراث فرهنگی پدافند غیرعامل و ناجا در حوزه پلیس گردشگری همکاری لازم انجام می دهیم.

در این نشست خلیل پناه به نمایندگی از جامعه بوم گردی و فعالان حوزه گردشگری گفت: در سال ۸۹ سفر تحقیقاتی به حوزه دریای خزر داشتم. با توجه به اینکه بیشترین مقدار دم نوش ها در حوزه اوراسیا بود میزان مصرف چای و دمنوش ها را بررسی کردیم. متوجه شدیم در حوزه دمنوش ها و گیاهان دارویی سه مشکل وجود دارد. رشد گیاهان به دلیل کم آبی کاهش پیدا کرده است. افراد گیاهان را از ریشه جدا می کنند در نتیجه این گیاهان در معرض خطر انقراض قرار دارند.

وی گفت: ما با چند در کشور صحبت کرده ایم که تلفیقی از مزارع گیاهان دارویی، تهیه دمنوش و بوم گردی را داشته باشند. حتی افرادی در این زمینه اکنون مشغول به کار هستند. ما بیشتر در حوزه معرفی زعفران و پسته کار کرده ایم در صورتی که ایران می تواند در حوزه معرفی گیاهان دارویی نیز فعالیت بیشتری کند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1