28 مارس 2024 - 20:57
در نشست گردشگری خوراک مطرح شد؛

شناسنامه دار کردن رستوران ها در راستای برندسازی گردشگری

4 اوت 2022 - 07:50 dsfr.ir/t73c6

شناسنامه دار کردن رستوران ها در راستای برندسازی گردشگری
میثم رودکی
غذای محلی یک رستوران در رشت

یک استاد دانشگاه گفت: برخی کشورها برند غذایی برای جذب گردشگر دارند ماهم باید بتوانیم این برند را ایجاد کرده و رستوران هایی که نقطه اتکای آنها غذاهای سنتی است را شناسنامه دار کنیم.

به گزارش «دنیای سفر»، نشست گردشگری خوراک با عنوان میز تخصصی گرمنوش و سردنوش ها ظهر دیروز با حضور مدیرکل گردشگری داخلی و فعالانی از حوزه راهنمایان گردشگری دفتر خدمات مسافرتی و رستوران های زنجیره ای و کارشناسان خوراک برگزار شد.

در این برنامه محسن رنجبر یکی از اساتید دانشگاه گفت: مبنای انتقال فرهنگ از یک کشور به یک کشور دیگر پرداختن به موضوع غذا در فرهنگ ما بسیار مهم است همانطور که ابن سینا نیز جمله معروفی دارد که می گوید «غذای شما داروی شماست».

وی گفت: جشنواره غذاهای سنتی کشور احصا شده است حتی تلاش شده که رستوران هایی که در منوی آنها تعداد بیشتری از غذاهای سنتی وجود دارد را شناسایی کنیم.

اولین کارمان این است که بر اساس شاخص های علمی و فرهنگی، رستوران ها شناسنامه دار شوند. ما می توانیم مانند فرانسه که برند مخصوص خود را در حوزه غذا دارند و جشنواره و مسابقه برگزار می کنند در ایران چنین مدلی را ایجاد کنیم. باید به این موضوع به صورت تخصصی تر نگاه شود.

رنجبر با تاکید بر اینکه ایران در برندسازی در حوزه غذا و خوراک نیاز دارد ادامه داد: اگر بعضی از کشورها مقصد گردشگری هستند شک ندارم که غذا مهمترین مقصد گردشگران است. آنطور که قبلاً هم بررسی شده ۳۵ درصد هزینه های گردشگری در حوزه خوراک است. یکی از جاذبه های منحصر به فرد در حوزه گردشگری خوراک توجه به اماکنی مانند رستوران ها و در واقع جایی است که افراد در آنجا غذا و نوشیدنی می خوردند. همچنین آداب مربوط به پخت و پز نیز بسیار مهم است. نکته ای که توجه به آن بسیار اهمیت دارد این است که امنیت غذایی در این باره باید بالا باشد.

در ادامه این نشست تخصصی جبل عاملی از فعالان حوزه گردشگری خوراک گفت: ظروفی که افراد در آن غذا می خورند، موسیقی ای که در هنگام سرو غذا پخش می شود، لباسی که موقع سرو غذا پوشیده می شود جزو جاذبه های این حوزه است.

وی گفت: یکی از چالش های حوزه خوراک این است که ما هنوز آموزش نهادینه شده ای در این باره نداریم. هر کسی به سلیقه خودش آموزش می دهد. در کشور ما رستوران ها یا تفریحی هستند یا برای سیر شدن مشتری می گیرند. گاهی دیده شده در رستورانی که مردم برای سیر شدن می روند چیزهای دیگری هم وجود دارد که اصلاً نیازی به بودنشان نیست.

در ادامه الهه صلاحی محقق خوراک های سنتی و خوراک داروها در این نشست گفت: موضوع اصلی ما این است که افراد از مواد غذایی سالم و گیاهان دارویی سالم استفاده کنند. یکی از مشکلات ما داشتن گیاهان دارویی سالم است که باید برای استفاده از هر نوع غذای سنتی یا دمنوش سنتی از این مواد استاندارد استفاده شود. نمی توانیم دمنوشی را ارائه کنیم که مثلاً در آن از گلاب با اسانس استفاده شده. این اتفاق یعنی عملاً ما سم وارد زندگی مردم کرده ایم. بنابراین باید روی تهیه مواد اولیه و تولید مواد غذایی نظارت وجود داشته باشد.

1