ایران و عراق درباره گردشگری تفاهم کردند

14 ژوئن 2022 - 11:50 dsfr.ir/k60k3

ایران و عراق درباره گردشگری تفاهم کردند
hawzah.net
حرم امام علی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در تفاهم با وزیر فرهنگی، گردشگری و آثار باستانی عراق، از تلاش برای رفع موانع گردشگری زمینی با عراق و تردد افراد با خودروهای شخصی در تمام طول سال خبر داد.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، یادداشت تفاهم همکاری های گردشگری بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران و وزارت فرهنگ، گردشگری و میراث باستانی جمهوری عراق از سوی سید عزت الله ضرغامی و حسن ناظم امضا شد.

ضرغامی این تفاهم نامه را موجب تسهیل روابط فرهنگی و گردشگری بین دو کشور دانست و افزود: رابطه تمدنی بین ایران و عراق از دوران باستان تا پس از اسلام و تا امروز بی بدیل بوده است و ملت ها از دو دولت توقع دارند که برای برداشتن موانع و تسهیل هرچه بهتر روابط بین دو کشور تلاش کنند.

او میراث فرهنگی و گردشگری را که ماموریت مشترک دو طرف است، دارای ظرفیتی بالا در هم گرایی و انسجام بین دو ملت دانست و اظهار کرد: این حوزه ها در دیپلماسی عمومی نقشی برجسته دارند که می توانند مقوم سایر حوزه ها از جمله دیپلماسی سیاسی و اقتصادی نیز باشند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر برداشتن موانع و تسهیل روابط بین دو ملت، افزود: در زمینه گردشگری هوایی منعی وجود ندارد و روابط برقرار است، اما در این یادداشت بر برداشتن موانع در زمینه گردشگری زمینی در تمام دوران سال تاکید شده است که تنها به زمان اربعین محدود نشود و امکان تردد مردم با خودروهای شخصی در طول سال نیز فراهم شود. در این راستا نیز کانون جهان گردی و اتومبیل رانی در حال فراهم کردن زیرساخت های لازم برای صدور پلاک است.

ضرغامی، گردشگری زیارتی را مهم ترین زمینه همکاری طرفین دانست و بیان کرد: اربعین بزرگ ترین اجتماع بشری و پدیده ای بی بدیل در جهان است که به دنبال ثبت جهانی آن هستیم.

او بر اصالت بخشی به آژانس های مسافرتی و به رسمیت شناختن آن ها همچنین انجام سفر از این طریق تاکید کرد و یادآور شد: ترویج سفر از طریق آژانس ها موجب رونق اقتصاد و اشتغال بین دو کشور می شود و سلامت و اعتبار گردشگری را فراهم می کند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین بیان کرد: امیدواریم رونق گردشگری زمینی بین ایران و عراق و از طریق آژانس های مسافرتی موجب تحول گردشگری بین دو کشور شود.

حسن ناظم، سفر به ایران را دارای اهمیتی ویژه دانست و افزود: پس از فروکش کردن همه گیری کرونا برای سفر به ایران و عملیاتی کردن برنامه ها و پروژه های مشترک در حوزه های هنری، فرهنگی و گردشگری برنامه ریزی ویژه کرده ایم و در هیأتی عالی رتبه با حضور مسؤولان حوزه های مربوطه به ایران آمده ایم.

او به رایزنی ها با طرف ایرانی در راستای هر چه باشکوه تر برگزار شدن اربعین اشاره کرد و از برنامه ریزی های دولت عراق برای معابر مرزی بین دو کشور خبر داد.

ناظم بر اهمیت گردشگری دینی و مذهبی بین ایران و عراق تاکید کرد و افزود: این نوع سفر به دلیل عقاید مردم دو کشور جامع هدف میلیونی دارد که با توجه به مفهوم جدید گردشگری پس از کرونا باید بازتعریف شود.

وزیر فرهنگ، گردشگری و میراث باستانی عراق بیان کرد: امیداریم نتیجه این سفر منجر به تقویت روابط فرهنگی، هنری و گردشگری بین دو کشور شود.

بر اساس این تفاهمنامه طرفین در راستای ارائه تسهیلات روادید برای گردشگران دو کشور همچنین مبادله قوانین، دستورالعمل ها و تسهیلات بانکی در زمینه سرمایه گذاری گردشگری و سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی از جمله هتل سازی اعلام آمادگی کرده اند.

این تفاهم نامه به مدت دو سال دارای اعتبار بوده و به طور خودکار قابل تمدید خواهد بود، مگر این که یکی از طرفین سه ماه قبل از تاریخ انقضاء، در پیامی کتبی و از طریق مجاری دیپلماتیک تمایل خود را برای پایان دادن به آن به طرف مقابل اعلام کند.

هیأت عراق که در رأس آن وزیر فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق است از ۱۹ خردادماه به ایران سفر کرده و از شهرهای قم و مشهد دیدار داشته و با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات، رییس سازمان حج و زیارت و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت دیدارهای جداگانه ای داشته است که محور این گفت و گوها بیشتر تسهیل سفر به ویژه در دوران اربعین و توسعه همکاری های فرهنگی بوده است.

1