19 مارس 2024 - 08:30

تکلیف گذرنامه های سفید چیست؟

17 ژوئیه 2019 - 13:00 dsfr.ir/f33r9

تکلیف گذرنامه های سفید چیست؟
hamgardi.com
گذرنامه

با اینکه وزارت امور خارجه و مقام ریاست جمهوری مهر ورود و خروج ایران را از گذرنامه اتباع خارجی حذف کرده، اما هنوز برخی مراکز گذرنامه های بدون مهر را قبول ندارند. این خبر در بخش سرنوشت گذرنامه های سفید مسافران خارجی جای دارد.

تکلیف گذرنامه های سفید مسافران خارجی چیست؟
گزارش های برخی راهنمایان گردشگری از ممانعت و مقاومت در برخی هتل ها از پذیرش گذرنامه های سفید مسافران خارجی خبر می دهد. این مشکل را برخی مسافران خارجی در ایستگاه های راه آهن و با پلیس راهنمایی و رانندگی در بین راه نیز تجربه کرده اند. این در حالی است که وزارت امور خارجه بیشتر از یک سال قبل صدور ویزای الکترونیکی را آغاز کرده است.

ویزایی که مثل گذشته روی گذرنامه برچسب نمی شود. از مهرماه سال 97 نیز این وزارتخانه به شکلی سراسری ثبت مهر ورود و خروج ایران را از گذرنامه های اتباع خارجی حذف کرد. در برخی مبادی ورودی کشور، این مهر را روی برگه پرینت شده از تصویر ویزای الکترونیکی مسافر ثبت می کنند. برخی هم واکنش سلیقه ای نسبت به آن نشان داده و با اینکه پاسپورت را مهر نمی زنند، اما با خودکار روی برگه ای از گذرنامه، کد یا اعداد شناسه را به انگلیسی و یا فارسی نوشته اند.

بخش هایی هم هنوز نسبت به کلیت طرح توجیه نشده و گذرنامه بدون برچسب ویزا و مهر را قبول ندارند. یک راهنمای تور از مشکلی که برای یک گروه از گردشگران فرانسوی در ایستگاه راه آهن تهران پیش آمده، گفت: ما بلیت قطار را اینترنتی خریده و مدارک لازم را هم ارائه دادیم، اما هنگام کنترل بلیت وقتی گذرنامه سفید و بدون برچسب ویزای این گردشگران خارجی را دیدند، اجازه ندادند سوار قطار شویم و به دفتر ایستگاه و مسئول مربوط به امور مسافران و پلیس ارجاع دادند.

آن ها هم از دیدن برگه ویزا که خارج از گذرنامه بود، متعجب شدند و خواستند که استعلام بگیرند. نزدیک بود مسافران از حرکت قطار جا بماند که بعد از پرس و جوی مسئول مربوطه، سرانجام اجازه سوار شدن به مسافران داده شد. راهنمای دیگری که همراه گروهی از گردشگران اروپایی به شهر تبریز سفر کرده، گفت: این ماجرا حدود دو ماه پیش اتفاق افتاد. قرار بود در تبریز اقامت داشته باشیم که مسئول رزرواسیون هتل با دیدن گذرنامه های سفید بدون برچسب ویزا و مهر ورود به ایران این گردشگران، مشکوک شد و خواست که جریان را با پلیس اماکن در میان بگذارد و بعد از تماس و توضیح مکرر ما، در نهایت گذرنامه ها را نگه داشت و اتاق ها را تحویل داد.

این برخورد و بی اطلاعی از سوی یک هتل 4 ستاره در شهر بزرگی مثل تبریز جای سؤال و تعجب دارد. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که مقامات آن در یک سال گذشته بارها از صدور ویزای الکترونیکی و حذف مهر ورود و خروج ایران از گذرنامه مسافران خارجی خبر داده ، از بروز چنین مشکلی برای گردشگران خارجی اطلاعی ندارند. ولی تیموری، معاون گردشگری گفت: تاکنون گزارشی از عدم پذیرش گذرنامه های سفید که برچسب ویزا و یا مهر ورود به کشور ندارد، دریافت نکرده ایم.

نه راهنماهای تور چنین موردی را به معاونت گردشگری گزارش داده اند و نه مدیران آژانس های مسافرتی و هتلدارها و یا حتی خود مسافران. وی افزود: این طرح اکنون از سوی رئیس جمهور مصوب شده و انتظار می رود با دستور و مصوبه اخیر موضوع حل شود. همه بخش های مرتبط نیز موظفند این مصوبه را اجرا کنند. تیموری درباره اینکه آیا پیش از مصوبه هیات دولت، طرح ویزای الکترونیکی یا حذف برچسب ویزا و مهر ورود و خروج از گذرنامه اتباع خارجی به دستگاه های ذیربط و بخش های خدماتی مرتبط با موضوع گردشگری، بخشنامه و یا اطلاع رسانی شده، گفت: وقتی طرح به صورت عمومی بارها اعلام شده و سراسری در کشور اجرا می شد، دیگر این کار لزومی نداشت، اما اگر مشکلی به وجود آمده و برخی هنوز نسبت به گذرنامه سفید بدون مهر و برچسب ویزا توجیه نشده اند، این دستور و مصوبه را بخشنامه خواهیم کرد.

جمشید حمزه زاده، رئیس هیات مدیره جامعه هتلداران ایران نیز درباره سرنوشت گذرنامه های سفید مسافران خارجی نیز ابراز بی اطلاعی کرد و گفت: هنوز گزارشی در این باره دریافت نکرده ایم و گمان هم نمی کنم هتلداران از این نظر مشکل توجیهی داشته باشند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1