19 مارس 2024 - 05:43

خلاقیت در جذب گردشگر به عسلویه

25 ژوئن 2019 - 15:00 dsfr.ir/xt7ke

خلاقیت در جذب گردشگر به عسلویه
mehrnews.com
بوم گردی

یکی از شرکت های زیر مجموعه صنعت پتروشیمی این بار بخشی از درآمد خود را برای ایجاد اقامتگاه هایی متفاوت در عسلویه هزینه کرده است اقامتگاه هایی به شکل لوله و یا شناور روی آب!

گردشگران ایرانی همیشه تصویر اقامتگاه های هیجان انگیز را تنها در کشورهای دیگر می دیدند اقامتگاه هایی که بالای درخت بودند و یا وسط آب و یا شکل و شمایل آنها خاص و ویژه بود. آنها که ایران و کشورهای دیگر را خوب دیده بودند همیشه حرفشان این بوده که چرا ایران با وجود داشتن این همه جاذبه گردشگری، سرمایه گذارانی ندارد تا از این خلاقیت خارجی ها ایده بگیرند برای ساخت اقامتگاه های جذاب.

حالا از چهار سال پیش در منطقه پارس جنوبی و نزدیک به عسلویه و در نقطه ای از روستای «شیرینو» جایی که تنها با نام پتروشیمی و سازه های بزرگ نفتی و کارکنان پارس جنوبی آن را می شناسند؛ اقامتگاه هایی ایجاد شده که نمونه آن در کشور هنوز ساخته نشده است.

شیرینو را حالا دیگر روستای گردشگری می دانند که بیشترین دلیلش نه تنها به خاطر جاذبه های طبیعی بلکه به علت یک مجموعه بزرگ گردشگری است که اتفاقاً هم آهنگ با نام پاسارگاد هم هست.

مرتضی نصیری مدیر گردشگری این دهکده گردشگری می گوید: دهکده ای که زیر نظر پتروشیمی تنها برای ارائه خدمات گردشگری و تفریحی و اقامتی ایجاد شده است و هر روز به فضاهای تفریحی آن اضافه می شود. سرمایه گذاران در اینجا خلاقیت به خرج داده اند و از لوله های صنعتی GRP بهره برده اند. این ۲۱ لوله زمانی به عنوان ضایعات صنعتی روی دست پتروشیمی مانده بود تا اینکه به اینجا آورده شده و با تغییراتی درون آنها به مرکز اقامتی تبدیل شدند.

حالا خانواده هایی که قصد اقامت در این لوله ها را دارند می توانند با خیال راحت بدون اینکه احساس کنند چیزی کمتر از یک هتل در اختیارشان است، در این لوله ها شب را به صبح برسانند آن هم در شرایطی که شیشه اتاقشان رو به دریای خلیج فارس است و وقتی دریا بالا بیاید موج آب به شیشه های این «ویولا» ها می زند.

کمی آن طرف تر از ویلاها، کلبه های درختی وجود دارد که گردشگران و مسافران از آن بالا رفته و چای و غذا سفارش می دهند و یا از فضای پلاژ و تفریحات آبی استفاده می کنند یا اگر خواستند به سبک اسکیموها داخل اقامتگاه های می شوند که فضای سیمانی نیم دایره ای شکل دارد ایده اولیه این اقامتگاه ها چادرهای ترکمنی بود اما بعدها به تقلید از کلبه اسکیموها تغییر شکل پیدا کرد هر چند که نقاشی های دیواری آن از جاذبه اش کم کرده اما چیدمان وسایل داخل آن چیزی از هتل کم ندارد.

هشت ضلعی های نامنظم هم بخش دیگری از اقامتگاه های متفاوت این مجموعه است ساختمانها در یک تا دو طبقه با همه امکانات اقامتی به طرز غریبی ساخته شده اند.

جالب تر از آنها اقامت روی آب است. شناورهایی که در واقع یک کلبه چوبی هستند و روی آب به آرامی حرکت می کنند این اقامتگاه ها هیچ امکاناتی کمتر از یک هتل ندارند با این تفاوت که در طول چند ساعت تغییر مکان می دهند. این خلاقیت در سرمایه گذاری به همراه سه رستوران و فضاهای تفریحی و ورزشی و سرگرمی که در این دهکده ایجاد شده، موجب شده تا کارکنان پارس جنوبی که کمترین امکانات تفریحی را داشتند، حالا با عجیب ترین و خلاقانه ترین امکانات تفریحی رو به رو شوند و اتفاقاً در کنار خانواده هایشان بتوانند از این مجموعه بهره ببرند.

این مجموعه غیر صنعتی و خدماتی در واقع به منظور فراهم کردن فضای خدماتی و رفاهی برای کارکنان صنایع پتروشیمی ایجاد شده اما مدیران به تازگی تصمیم گرفته اند که از مردم عادی هم برای اقامت در این مجموعه پذیرش کنند آنچنان که محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور در بازدید از این مجموعه های اقامتی و تفریحی گفته است: این مجموعه پتانسیل میزبانی از هموطنان سراسر کشور را دارد.

پذیرش افراد در این محدوده یک شرط دارد. همراه خانواده بودن مهمترین شرطی است که روی تابلوی ورودی آن هم ذکر شده است. اصلاً این مجموعه حتی برای بازدید هم مجردها را راه نمی دهد بلکه می خواهد فضا کاملاً خانوادگی باشد به همین دلیل تمام مراکز آن برای استفاده یک خانواده ایجاد شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1