ایلام، ناامید از ورود گردشگر تاریخی

22 آوریل 2017 - 13:40 dsfr.ir/e38k3

ایلام، ناامید از ورود گردشگر تاریخی
ایسنا
نشست گردشگری در ایلام

استاندار #ایلام ناامید از ورود گردشگران خارجی به استان تحت مدیریت خود است.

به گزارش ایسنا، محمدرضا مروارید در نشست خبری روز شنبه (دوم اردیبهشت) با خبرنگاران سراسری در استان ایلام گفت: در نقاطی مانند ایلام امیدی زیادی برای ورود گردشگر خارجی نداریم، باید یک سری خدمات داده شود و مسیر را برای ورود سرمایه گذار و هزینه کردن آن آماده کنیم، البته کمک می شود اما باید بیش از این باشد.

او با تاکید بر این جملات که وارد کردن گردشگر خارجی به این سادگی ها نیست، خطاب به خبرنگاران گفت: این را به گوش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برسانید که برای رخ دادن این اتفاق باید بیشتر به ما کمک کنند.

او در ادامه با بیان این که استان ایلام مشکلات زیادی از گذشته داشته و بعد از سال ها در حال پیدا کردن جایگاه خود در کشور است، به قرار گرفتن این استان در حاشیه کشور اشاره کرد و گفت: به همین دلیل قبل از انقلاب به دلیل مشکلات زیاد و بعد از انقلاب با آغاز جنگ تحمیلی و درگیری مردم، معمولا از قطار توسعه همیشه عقب مانده است.

وی بازسازی و انجام اقدامات توسعه ای را یکی از موضوعاتی دانست که پس از 30 سال بالاخره آغاز شده و افزود: در طول این 30 سال فکر می کنم ایلام به مرحله ای رسیده که در گردشگری قدم هایی را بردارد.

او برگزاری جشنواره های مختلف استانی با موضوعات متفاوت را از اقدامات این استان در زمینه شناساندن آن به کشور دانست و درباره ی اقدامات انجام شده در زمینه ایجاد مسیرهای مذهبی و نتیجه ساخت سد سیمره برای مردم استان ایلام داشته است، گفت: سالی چهار میلیون نفر به این استان رفت و آمد دارند یکی از بحث ها این بود کسانی که برای اربعین از مرز ایلام عبور می کردند، زمانی که وارد استان شدند بعد از آن در نوروز نیز همراه با خانواده های خود به استان آمدند.

او سند این ادعا را پرسشنامه هایی دانست که به گردشگران نوروزی ارائه شده و ادامه داد: در زمینه راه اندازی تورهای راهیان نور استان ایلام 20 سال از نقاط شلمچه و خوزستان دیرتر کار خود را آغاز کرد. وی همچنین با بیان اینکه تا چهار سال پیش هیچ توری به ایلام وارد نمی شد گفت: خوشبختانه برگزاری این اقدامات در حال رونق گرفتن است.

او پروژه سدسازی در محوطه تاریخی سیمره را یک اتفاق دانست که در سطح ملی تصمیم گیری شده و افزود: این سد جزو سدهای برقی آبی است. قرار بود چند سد ساخته شود که به جز سیمره بقیه حذف شدند. وی همچنین بیان کرد: از سال 75 اقدامات برای ایجاد سد سیمره آغاز شد، در حالیکه اگر میراث فرهنگی در طول 20 سال گذشته مطالعات و کارهایش را در این محوطه انجام داده بود، مشکلات کمتر بود.

او اضافه کرد: هرچند تلاش کردند آثار را حفظ کنند، اما سودی که سد برای مردم داشت قطعا زیاد است. این سد روزانه 480 مگاوات برق تولید می کند. آب آن برای آشامیدن نیست، اما بحث کشت ماهی در قفس از دو سال پیش باب شده است. از سوی دیگر یک سری مشکلات نیز برای کشاورزان ایجاد شده است.

مرواید افزود: چند سال است که علیه سدسازی شعار می دهند، این در حالی است که آب هدر نمی رود اما 2.5 میلیون متر مکعب به سمت عراق رفته و هدر می رود.

استاندار ایلام همچنین درباره حضور سرمایه گذار خصوصی گفت: سرمایه گذاری ریسک بالایی دارد، زمانیکه سرمایه گذاری آب گرم دهلران کار خود را آغاز کرد، من نگران نتیجه کار بودم. این نوع اتفاقات کم رخ می دهد، دولت باید کمک کند. در غار علیصدر همدان 30 سال پیش هیچ چیز نبود، اما دولت کمک کرد و پس از آن از طریق سازمان همیاری وارد شدند و این قضیه جا افتاد، هتل شکل گرفت و آن را به بخش خصوصی واگذار کردند.

وی در ادامه تاکید کرد: در نقاطی مانند ایلام امیدی زیادی برای ورود گردشگر نداریم باید یک سری خدمات داده شود. باید مسیر را برای ورود سرمایه گذار و هزینه کردن آن آماده کنیم. البته کمک می شود، اما باید بیش از این باشد.

فکر می کنند خانم ابتکار از شب تا صبح ریزگرد تولید می کند

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ریزگردها گفت: این قضیه سیاسی شده است و فکر می کنند خانم ابتکار از صبح تا شب ریزگرد تولید می کند. در حالی که من از کودکی با این مسئله آشنا بودم. این یک بحث جهانی است، در حالی است گاهی از شمال آفریقا ریزگرد می آید.

او افزود: 600 هزار هکتار زمین بیابانی در عراق وجود دارد. 90 درصد ریزگردهای ایلام از عراق و سوریه وارد می شوند. این فقط یک پروسه بلندمدت نیاز دارد تا در همکاری بین المللی بتوانیم به نقطه ای برسیم.

وی همچنین با اشاره به این که در طول 5 سال گذشته 40 هکتار از بیابان های ایلام به جنگل تبدیل شده افزود: امسال در همکاری با عراق بیابان زدایی را آغاز کرده ایم تا در همه شهرستان ها اقدامات مورد نیاز انجام شود. حتی تسهیلاتی به مردم داده شده تا پنجره های خود را دو جداره کنند. سازمان ملل نیز یک سری کارهایی در این زمینه دارد و امیدواریم با بهتر شدن امنیت در عراق، بتوانیم آنها را سازماندهی کنیم.

«مروارید» در دامه با تاکید بر این که استان ایلام آثار تاریخی و جاذبه های توریستی زیادی دارد گفت: متاسفانه تا امروز نتوانسته ایم خود را نشان دهیم، چون راه های مواصلاتی و فرودگاه نداشتیم و دو پرواز در هفته داشته ایم، اما خوشبختانه مدتی است پروازها در روز به سه بار نیز رسیده است. همچنین نوید می دهیم که کارکرد یکی از پتانسیل های گردشگری در استان برنامه ریزی شود.

وی با اشاره به تسهیلات و اقداماتی که منابع طبیعی انجام می دهد، بیان کرد: این اقدامات باید به گردشگری نیز سرایت کند.

استاندار ایلام با بیان اینکه ایلام نقطه مرزی است و مرز مهران پرتردد است گفت: حداقل 4 میلیون نفر در مرز در طول سال تردد دارند. وی ادامه داد: دولت باید در زمینه ساخت هتل استثناها را وارد کند. باید انتظار داشته باشیم که هتل نیز در استان ساخته شود. اگر بخواهیم یک تله کابین با جمعیت 600 هزار نفری استان بسازیم، قطعا جواب نمی دهد. با توجه به جمعیت کم استان نیاز به زمینه سازی داریم که باید دولت نیز کمک کند.

مشکلات بیمه صنایع دستی باید برطرف شود

مروارید با اشاره به مشکلاتی که در زمینه بیمه صنایع دستی و فرش بافان در استان ایلام نیز وجود دارد، گفت: از طریق سازمان هدفمندی یارانه ها قول هایی برای بیمه هنرمندان داده شده است. 15 هزار نفر هنرمند در این زمینه باید بیمه شوند. او افزود: از سوی دیگر یگان حفاظت نیز پراکنده است و باید فکری در این زمینه شود.

1