19 مارس 2024 - 12:36

باندهای قاچاق و صید پرندگان شکاری در بوشهر متلاشی شد

14 نوامبر 2018 - 12:00 dsfr.ir/kz2qs

قاچاق و صید پرندگان شکاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: از آغاز فصل مهاجرت پرندگان شکاری در مهرماه امسال تاکنون چند باند خرید و فروش قاچاق و صید این پرندگان شناسایی و دستگیر شدند.

فرهاد قلی نژاد افزود: محیط بانان یگان حفاظت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در فصل مبارزه با زنده گیری پرندگان شکاری (کوخه نشینی) متخلفان صید و اعضای باندهای خرید و فروش این پرندگان را دستگیر و به مراجع قضایی تحویل دادند.

در این ارتباط از ابتدای فصل مهاجرت و زنده گیری پرندگان شکاری تا پایان مهرماه سال جاری با همکاری دستگاه های مرتبط و اقدامات خوب اطلاعاتی و عملیاتی چند باند خرید و فروش پرندگان شکاری متلاشی شد.

از این متخلفان 84 بهله پرنده با ارزش شکاری از خانواده شاهین سانان (شاهین، بحری و بالابان) که قصد داشتند آنها را به کشورهای عربی قاچاق کنند، بدست آمد. 

همچنین در جریان گشت زنی و بررسی مناطق مختلف حفاظت شده و آزاد حسب وظیفه همیشگی ماموران اجرایی این اداره کل با تلاش محیط بانان استان شماری متخلف و صیاد کوخه نشین شناسایی، دستگیر و تحویل مراجع قضایی و تعدادی نیز متواری شدند که اقدامات لازم برای شناسایی این افراد در دست اجراست.

همچنین در روزهای ایخر مکان های متعدد کوخه نشینان تخریب و درگشت زنی های متعدد پرسنل یگان حفاظت این اداره کل 72 کوخه تخریب و 176 عدد تور، طناب و ادوات صید مستندسازی، کشف و ضبط شد.

همچنین در این مدت 25 بهله پرنده شکاری از نوع دلیجه، 76 قطعه قمری و پرندگان دیگر همچون گنجشک، بلبل خرما کشف و به دامان طبیعت بازگردانده شدند. 
همه ساله با آغاز زمان مهاجرت پرندگان شکاری به ایران، افراد سودجو برای صید این گونه های مهم که در راس هرم غذایی جانوری قرار دارند، اقدام می کنند.

این اتفاق بسیار آسیب زننده به محیط زیست و تنوع زیستی منطقه است و به همین دلیل این اداره کل با هماهنگی های بین دستگاهی همه توان خود را برای حفاظت از گونه های جانوری و محیط زیستی بکار گرفته و متخلفان را بدون هیچگونه گذشت به محاکم قضایی تحویل می دهد.

قلی نژاد، از مردم خواست در صورت اطلاع از حضور افراد مشکوک در سطح منطقه، برای پیشگیری از هرگونه اقدام مخرب محیط زیستی، موضوع را از طریق شماره تلفن 1540 بصورت مستقیم با یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر در میان بگذارند و یا گزارش های خود را به نزدیکترین پاسگاه های محیط بانی و ادارات محیط زیست اعلام کنند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1