19 مارس 2024 - 10:14

سایت های فروش بلیت هواپیما چقدر معتبرند؟

5 می 2018 - 10:30 dsfr.ir/uu392

سایت های فروش بلیت هواپیما چقدر معتبرند؟
فروش بلیت هواپیما
سایت های فروش بلیت هواپیما چقدر معتبرند؟

یکی از اصلی ترین دغدغه هایی که صنعت هواپیمایی ایران در سال های گذشته با آن روبرو بوده، افزایش تعداد سامانه های اینترنتی فروش بلیت هواپیما هستند که بسیاری از آنها مجوز رسمی دریافت نکرده اند و همین موضوع خرید بلیت از آنها را به یک ریسک بزرگ تبدیل می کند.

به گزارش «دنیای سفر» تا پیش از گسترش نفوذ سایت های اینترنتی خرید بلیت هواپیما یا مستقیما از دفاتر ایرلاین ها امکان پذیر بود یا آژانس های مسافرتی فعال در کشور اقدام به فروش این بلیت ها می کردند اما در سال های گذشته بخش قابل توجهی از این بازار در اختیار سایت هایی قرار گرفته که با توجه به دسترسی راحت توان رقابتی بالایی از خود نشان داده اند؛ موضوعی که گاهی برای مسافران هوایی ایران مشکلی به وجود می آورد.

اخیرا مسافر یکی از پروازهای یک ایرلاین داخلی که از طریق یکی از سایت های اینترنتی بلیت پرواز آبادان به تهران را خریداری کرده بود در زمان حضور در فرودگاه متوجه شد که نه تنها بلیتی به نام او ثبت نشده بلکه حتی امکان استرداد پول پرداخت شده هنگام خرید بلیت را نیز ندارد.

گفت وگوی ایسنا با این مسافر نشان می دهد که ایرلاین مربوطه هیچ اطلاع دقیقی از بلیت به فروش رفته از طریق این سایت نداشته و از سامانه مدنظر و حتی آژانس هواپیمایی معرفی شده نیز اقدام خاصی برای نهایی کردن بلیت و امکان برقراری پرواز نداشتند؛ موضوعی که نشان می دهد که خرید بلیت هواپیما از طریق این سامانه ها قدری پرریسک است.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی معتقد است که مسافران می توانند برای اطمینان خاطر از قطعی و معتبر بودن بلیت پروازهای خود مستقیما بلیت هایشان را از ایرلاین ها تهیه کنند تا در کنار اطمینان از صحت اطلاعات پروازی بلیت را با قیمتی که از سوی ایرلاین اعلام شده دریافت کرده باشند.

اسعدی سامانی این را نیز گفت که این سامانه ها گاهی به طور خاص در ایام پیک سفر با افزایش غیرمعتبر نرخ بلیت هواپیما بازار را ملتهب کرده و شرایط را نیز به هم ریخته اند هر چند تلاش شده با نظارت و شکایت جلوی فعالیت این سامانه های غیرمجاز گرفته شود، اما همچنان تعدادی از آنها به فعالیت خود ادامه می دهند که شاید نخریدن بلیت از آنها بهترین راه برای توقف فعالیت شان باشد.

جعفرزاده - مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری نیز در این رابطه اعلام کرد که سازمان هواپیمایی تلاش کرده با بروز کردن مجوزهای آژانس ها و سامانه های رسمی فعال در این عرصه شرایط را برای کلاهبرداری یا اقدامات غیرمجاز محدود کند.

به گفته وی، مسافران ایرلاین های داخلی می توانند با مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به رصد وضعیت آخرین آژانس های مجوز دار اقدام کنند و با توجه به تفکیکی که برای تمامی شهرها و ایرلاین ها صورت گرفته، بلیت های خود را از آنها دریافت کنند.

1