19 مارس 2024 - 12:14

شعله سفرهای خارجی هنوز بالا است

19 مارس 2018 - 08:30 dsfr.ir/3p94g

شعله سفرهای خارجی هنوز بالا است
irandehkadeh.com
سفرهای خارجی

درحالی رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران از افزایش ۲۰ تا ۷۰ درصدی قیمت تورهای خارجی خبر داد که با نزدیک تر شدن تعطیلات نوروزی، نرخ این تورها در برخی مسیرهای خارجی با کاهش روبه رو شده اند.

حرمت الله رفیعی پیش بینی کرده است؛ افزایش قیمت تورها تحت تاثیر گرانی بلیت های پرواز و نوسانات ارز، استقبال از سفرهای خارجی را در نوروز تا ۳۰ درصد کاهش دهد.

با آن که به دوره ی تعطیلات نوروزی وارد شده ایم اما هنوز تورهای زیادی هستند که جای خالی دارند و این به خاطر گرانی امسال است.

شاید همین استقبال پایین که از ماه ها پیش نیز پیش بینی شده بود و دولتمردان با گران تر کردن عوارض خروج از کشور و افزایش نرخ ارز، انتظارش را می کشیدند باعث شده، برخی آژانس ها نرخ تورها را کاهش دهند. هرچند که بررسی ها نشان می دهد فیتیله گرانی در همه مسیرها پایین کشیده نشده و فقط چند کشور همسایه را شامل شده است.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی همچنین گفت که دستورهایی برای کنترل نرخ بلیت هواپیما داده شده که احتمالا در روزهای آینده اثرات آن دیده شود، ولی در بلیت های از پیش خریداری شده، اثری نخواهد داشت.

به گفته رفیعی، گرانی بلیت ها هواپیما در مسیرهای دورتر مثل کوالالامپور یا چین ملموس تر است، اما در مسیرهای کوتاه چندان محسوس نیست، هرچند که اثر خود را گذاشته و سفرهای خارجی را امسال دو تا سه برابر به نسبت قیمت زمستان گران تر کرده است.

تورهای گرجستان، آذربایجان، ترکیه و ارمنستان که در هفته آخر زمستان نرخ آن به زیر یک و نیم تا دو میلیون تومان رسیده بود، برای تعطیلات نوروزی دست کم تا دو برابر افزایش نرخ داشته است. در مسیر صربستان که امسال ویزای آن برای ایرانی ها حذف شده و به یکی از مقاصد اصلی ایرانی ها تبدیل شده، قیمت ها افزایش قابل ملاحظه ای داشته و تور ۵ شبه آن با اقامت در یک هتل ۴ ستاره برای هر نفر از ۴ تا ۷ میلیون تومان قیمت دارد.

استقبال پایین در برخی از مسیرها نیز بعضی آژانس ها را بر آن داشته تا در روزهای پایانی سال دست به ترفندهای تبلیغاتی بزنند و با ارزان شدن قیمت تور، مردم را تشویق کنند، مثلا تور تفلیس با عنوان نرخ ویژه، به قیمت پایینی تبلیغ شده، درحالیکه قیمت بلیت پرواز آن جدا محاسبه شده است.

بعضی از تورها هم علاوه بر قیمت هتل و سایر خدمات، دو قیمت برای بلیت هواپیما داده اند؛ بلیت یکطرفه و دو طرفه که طبیعتا خروج شهروندان ایرانی با بلیت یکطرفه در فرودگاه به خاطر مساله مهاجرت با ممانعت و محدودیت روبرو است.

بعضی دیگر از آژانس ها هم با نرخ پایه و یا به قیمت اتاق دو نفره تور را تبلیغ می کنند، درحالیکه اگر مسافر تنها باشد و اتاق یک نفره اختیار کند باید دست کم دو برابر هزینه اعلام شده را بپردازد. قیمت تور که برای اتاق دو و سه نفره اعلام می شود نیز برای هر یک نفر است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1