19 مارس 2024 - 14:22

یک تنه در آلمان در برابر یک جهان!

17 مارس 2018 - 10:30 dsfr.ir/gq4ip

نمایشگاه گردشگری آلمان

ایران درحالی امسال به بورس جهانی گردشگری آلمان وارد شد که در میان هجمه ای از سیاه نمایی های سیاسی، با ۱۸۰ کشور رقابت تنگاتنگی داشت.

سالن شماره هفت نمایشگاه ITB برلین، امسال هم شاهد حضور آژانس های ایرانی بود؛ تا در روزهایی که جهان آمیخته به اخباری منفی از ایران است، با مهمان نوازی مشتریان کهنه ی خود را در آلمان حفظ کنند و همتایان تجاری خود را در سایر کشورها متقاعد کنند تا این مسیرِ هرچند گران را از فهرست مقاصد خود حذف نکنند و مشتریان تازه نفس را به این صرافت اندازند که ایران را به فهرست مقاصد سفر در سال های ۲۰۱۸-۱۹ اضافه کنند.

ITB برلین که مهم ترین نمایشگاه جهان گردشگری است و به شکلی بورس این صنعت به شمار می آید، در سی و هفتمین دور برگزاری خود شاهد رقابت ۱۸۰ کشور از پنج قاره با همراهی ۱۶۰ هزار بازدید کننده و با ۷ میلیارد دلار گردش مالی بود. این نمایشگاه به حدی برای کشور آلمان اهمیت دارد که تقریبا هر سال صدراعظم آن در مراسم افتتاحیه حاضر می شود.

ایران نیز امسال با ۳۶ شرکت گردشگری در غرفه ای به مساحت ۱۱۸۰ مترمربع از ۱۷ تا ۲۰ اسفند در برلین حضور داشت که البته به گفته ی برخی حاضران، برخلاف چند سال گذشته، روزهای خلوت تری را سپری کرد.

محمد محب خدایی معاون گردشگری کشور که در دو روز نخست این نمایشگاه حاضر بود، بی آنکه به وضعیت بازدیدها و دیدارهای کاری در غرفه ایران اشاره کند به ایسنا، گفت: باید از روش های سنتی در معرفیِ کشور دست برداریم تا از دنیا عقب نمانیم. در حال حاضر بیشتر کشورها از روش های نوین برای تبلیغ استفاده می کنند، درحالیکه حضور ما در مجامع بین المللی همچنان به شیوه ی سنتی است، البته که هر سال بهتر از گذشته در نمایشگاه های بین المللی حاضر می شویم، اما اکنون رقابت ها فشرده تر شده و باید در روش های تبلیغاتی خود تجدید نظر کنیم.

او که تاکید دارد باید به درکی که دنیا از گردشگری رسیده نزدیک شویم، در پاسخ به این سوال که ایران در شرایط متفاوتی از دنیا به سر می برد، چون همچنان عده ای با اعمال محدودیت و نفوذ اجازه نمی دهند چالش های گردشگری برطرف شود، پس چگونه می تواند گام بلندی برای پُر کردن فاصله اش با سایر کشورها بردارد؟ گفت: به هر حال ما در شرایط گذار به سر می بریم و مشکلاتی داریم، اما آیا همه بخش های گردشگری شرایط یکسانی دارند. در گردشگری مذهبی و یا سلامت که آن محدودیت ها را نداریم، اما متاسفانه در سال های اخیر جمعیت گردشگران این دو بخش ریزش داشته است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: باید بحث جذب گردشگر حل شود، رقبا زیاد شده اند. همه کشورها به این نتیجه رسیده اند اقتصاد بر پایه ی گردشگری متحول می شود و همین باعث شده به این صنعت روی آوردند. همین حالا ترکیه به اندازه ی درآمد ایران از نفت، از گردشگری درآمد کسب می کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا از بخش خصوصی که توان اقتصادی قوی ندارد، این انتظار می رود رویه تبلیغات ایران را تغییر دهد یا مثل سایر کشورها این کار جزو وظیفه ی دولت است، گفت: ما مَبلغی را به نمایشگاه های بین المللی مثلا در بخش تامین زمین تخصیص می دهیم، اما باید بدانیم نمایشگاه فرصتی برای تبلیغ گردشگری ایران است، نه معرفی یک آژانس مسافرتی. اگر مشارکت و طراحی به شکلی باشد که همه در این رویدادهای بین المللی حاضر باشند، این همه بار روی دوش یک آژانس نمی افتد. ما شرایط را طوری باید فراهم کنیم که همه پای کار بیایند، مثل نمایشگاه گردشگری تهران که سطح مشارکت افزایش پیدا کرد.

محب خدایی افزود: امروز شهرداری ها، کارخانه ها و حتی معادن، دانشگاه ها و بیمارستان ها از گردشگری صحبت می کنند، چه کسی و کجا هست که از گردشگری حرف نزد. تقریبا بیشتر بخش ها به این نتیجه رسیده اند با ورود گردشگر، چرخه اقتصادی آن حوزه فعال می شود، اما باید قبول کنیم به تمرکز و تجمیع فعالیت ها و انرژی ها نیاز داریم. الان روش ما این طور است که جزیره ای فکر و عمل می کنیم و در آخر هم یکدیگر را متهم می کنیم.

این انصاف نیست همه هزینه های سنگین شرکت در یک نمایشگاه بین المللی را یک آژانس بدهد. آیا یک آژانس به تنهایی می تواند کل کشور را معرفی کند. حرف ما این است که همه ذی نفعان باید پای کار بیایند. البته برخی می آیند اما فقط خودشان را معرفی می کنند. ما باید روی ایرانِ واحد متمرکز شویم.

در نمایشگاه آلمان یک آژانس بروشوری را تهیه کرده بود که یکی از بهترین بروشورهایی بود که دیده بودم، هزینه زیادی هم بابت آن صرف شده بود. یا یک آقای آلمانی بود که برای ایران منبع سفر کاملی را نوشته بود. ما داشته هایی داریم که متاسفانه نمی بینیم. باید همه را تشویق کنیم کنار هم قرار بگیرند. مگر گردشگری زیارت و سلامت فرصت کمی است، اما چون برنامه ریزی ها تا کنون جزیره ای بوده، تا کنون در آن ها هم نتوانستیم به جایی برسیم. باید در مسیر واحدی حرکت کنیم تا گردشگری داخلی و خارجی رشد کند.

محب خدایی تاکیدکرد: برنامه ریزی جزیره ای در گردشگری به هیچ وجه به سرانجام نمی رسد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1