30 آوریل 2024 - 00:20
سفرها هنوز ادامه دارد ...

۳۷۰ میلیون تردد برای سفرهای نوروزی

5 آوریل 2024 - 19:30 dsfr.ir/c618h

۳۷۰ میلیون تردد برای سفرهای نوروزی
۳۷۰ میلیون تردد برای سفرهای نوروزی
۳۷۰ میلیون تردد برای سفرهای نوروزی

ایام تعطیلات نوروزی اگر چه رو به پایان است و تاکنون بیش از ۳۷۰ میلیون تردد ثبت شده اما همچنان سفرها ادامه دارد و بسیاری از افراد نیمه دوم ماه را برای سفر انتخاب کرده اند.

به گزارش «دنیای سفر»، آخرین روزهای تعطیلات سال نو سپری می شود و مسافران نوروزی در حال برگشتن به شهرهای مبدا هستند. دو هفته تعطیلی عید فرصت مناسبی برای سفرهای طولانی مدت بود اما خیلی از افراد هم هستند که نیم نگاهی به تقویم انداخته و زمان های دیگری را برای سفرهای چهار و پنج روزه انتخاب کرده اند تا از بازه شلوغ سفرهای نوروزی گذر کرده باشند.

تا کنون آمار مختلفی از سفرهای نوروزی ثبت شده است. علیرضا فخاری استاندار تهران با اشاره به اجرای طرح خدمت رسانی نوروز ۱۴۰۳ از کاهشی بودن آمار تصادفات جرحی و منجر به مرگ این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: بر اساس آخرین آمار دریافتی از میزان ترددها در محورهای مواصلاتی استان از آغاز طرح خدمت رسانی نوروزی ۱۴۰۳ تا پایان روز نهم فروردین ماه در مجموع ۴۴ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۳۷۰ تردد توسط دستگاه های تردد شمار استان به ثبت رسیده است.

فخاری تعداد فوتی های ناشی از تصادفات برون شهری و درون شهری استان تهران را از ابتدای طرح تا کنون، ۳۲ نفر اعلام کرد و افزود: به تفکیک در حوزه تصادفات برون شهری ۹ نفر و در تصادفات درون شهری ۲۳ نفر جان باخته اند که این تعداد در بخش برون شهری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد و در بخش درون شهری ۴۵ درصد کاهش داشته است.

البته این آمار تنها برای تهران است و آمار در سطح کشور بیشتر است. به گفته پلیس راهور فراجا ۷۴۰ نفر متأسفانه جان خود را از دست داده اند.

سفرها نسبت به اوایل فروردین ۱۵ درصد افزایش داشته است

سید کمال هادیان فر معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی هم درباره سفرهای نوروزی و میزان ترددهای استانی توضیح داد: بیش از ۳۷۰ میلیون تردد از ابتدای طرح نوروزی یعنی ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۲ تا کنون در جاده های سراسر کشور ثبت شده که بیشترین آن مربوط به محورهای مازندران، گیلان، قم، شیراز، اصفهان و استان های جنوبی کشور به ثبت رسیده است.

به گفته هادیان فر، بیش از ۶۰ درصد سفرهای نوروزی بین استانی بوده است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: آمارها حاکی از آن است که بیش از ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از هموطنان از ناوگان عمومی کشور استفاده کردند که بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از طریق ناوگان جاده ای و اتوبوس ها جابه جا شده اند.

هادیان فر گفت: ۹۹۴ هزار نفر از هموطنان برای سفرهای نوروزی از قطار استفاده کردند که شهر مشهد اولین مقصد بوده است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: پس از اتوبوس بیشترین تمایل استفاده از شناورهای دریایی بوده و بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از شناورها برای سفر یا به صورت تفریحی استفاده کرده اند.

وی افزود: بیش از یک میلیون و ۳۸۷ هزار نشست و برخاست هوایی در ۵۶ فرودگاه کشور ثبت شده و بیش از ۳۸۰ هزار مسافر نیز از فرودگاه امام خمینی (ره) جابه جا شدند.

هادیان فر یادآور شد: میزان استفاده از ناوگان هوایی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد افزایش یافته است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: سفرها در ۴ روز گذشته نسبت به اوایل فروردین ماه ۱۵ درصد افزایش یافته و شرایط جوی و شروع ماه رمضان موجب شده بود سفرها اوایل فروردین نسبت به مدت مشابه ۴ درصد کاهش یابد.

در سفرهای استانی خیلی از افراد در مراکز اقامتی آموزش و پرورش پذیرش شده و اقامت داشتند. در این باره هم مهدی نیک فر مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در طرح اسکان نوروزی فرهنگیان تاکنون یک میلیون و ۷۶ هزار و ۶۰۷ نفر روز در کل کشور در مراکز اقامتی آموزش و پرورش پذیرش شده اند، گفت: استان فارس با ۱۶۸ هزار و ۳۸۳ نفر روز پذیرش، همچنان بیشترین اسکان نوروزی فرهنگیان را از آن خود کرده است.

مهدی نیک فر بیان اینکه ۱۳۱ هزار و ۲۵۲ خانوار یعنی حدود ۸۶۷ هزار و ۵۲۷ نفر در مراکز اقامتی سراسر کشور پذیرش شده اند، گفت: ۷۴ هزار و ۹۲۸ اتاق فعال است و ۱۳ هزار و ۴۸۹ مدرسه تا به امروز در طرح نوروزی، پذیرش فرهنگیان را انجام داده اند.

وی با بیان اینکه استان فارس با ۱۶۸ هزار و ۳۸۳ نفر روز پذیرش، بیشترین آمار اسکان را به خود اختصاص داده است، افزود: استان های اصفهان، خوزستان، بوشهر و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین آمار اسکان را تا به امروز داشته اند.

مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه طرح اسکان موقت فرهنگیان از ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ آغاز شده است و تا ۱۳ فروردین ۱۴۰۳ ادامه دارد، افزود: ۶۷۰۴ مدرسه، ۶۱ هزار و ۴۵۱ کلاس درس، ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی، ۳۰۰ اردوگاه (۳۰۰۰ سوئیت) و ۵۰ مرکز پردیس دانشگاه فرهنگیان (۲۰۰۰ خوابگاه) با ۲۰ هزار و ۱۵۸ عامل اجرایی برای طرح نوروزی ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است.

نیک فر پیش بینی کرد که ۴۲۰ هزار خانوار یعنی یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از مراکز اقامتی موقت آموزش و پرورش کل کشور در نوروز امسال استفاده کنند.

رشد ۲ درصدی پرواز و مسافر در فرودگاه های کشور/ فرودگاه های مهرآباد و شهید هاشمی نژاد پرترافیک ترین فرودگاه های کشور

فرودگاه های مهرآباد و مشهد پرترافیک ترین فرودگاه های کشور

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از اعزام و پذیرش نزدیک به یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر و نشست و برخاست بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ هواپیما در فرودگاه های کشور از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا نهم فروردین ماه خبر داد.

رضا نخجوانی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها از رشد ۲ درصدی پرواز و مسافر در فرودگاه های کشور با گذشت ۱۵ روز از عملیات نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: طبق اطلاعات دریافت شده از سوی گروه آمار و اطلاعات هوانوردی، از آغاز عملیات نوروزی ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا نهم فروردین، یک میلیون و ۴۹۵ هزار و ۴۵۰ مسافر از فرودگاه های تحت مالکیت این شرکت اعزام و پذیرش شده اند.

وی افزود: در این مدت ۱۲ هزار و ۶۸۴ نشست و برخاست هواپیما در فرودگاه ها انجام شده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها اظهار کرد: فرودگاه بین المللی مهرآباد به عنوان پرترافیک ترین فرودگاه کشور طی مدت مذکور چهار هزار و ۹۹۳ نشست و برخاست و ۵۹۹ هزار و ۴۰ مسافر را اعزام و پذیرش کرده است.

نخجوانی همچنین گفت: فرودگاه بین المللی مشهد نیز با اعزام و پذیرش ۳۳۰ هزار و ۵۵ مسافر و دو هزار و ۴۱۱ نشست و برخاست رتبه بعدی را در ترافیک فرودگاه های کشور از آن خود دارد.

ارائه خدمات امداد نوروزی به بیش از ۴ میلیون نفر

جمعیت هلال احمر هم در این راستا خدمات ارزنده ای به مسافران نوروزی ارائه کرد در آخرین گزارش مربوط به سازمان هلال احمر آمده که طرح ملی خدمات نوروزی هلال احمر از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ به شرح زیر است:

خدمات امداد و نجات نوروزی ارائه شده شامل؛ عملیات جاده ای ۱۲۸۲ مورد، عملیات امداد رسانی شده به ۲۳،۱۲۸ نفر و کل خدمات و عملیات ۲ هزار و ۹۰۵ مورد بوده است.

همچنین در طرح ملی خدمات بشردوستانه مجموع بهره ورانه این طرح ۳ میلیون و ۱۷۵ هزار و ۷۰۹ نفر و پویش بهرفت ۴۰۹ هزار و ۷۸۰ نفر است.

بهره وران از خدمات داوطلبانه حمایتی، معیشتی و پایش سلامت ۹۳۸ هزار و ۷۱۵ نفر اعلام شده است.

خدمات دارویی، درمانی و توانبخشی در خصوص مراجعین به داروخانه ها ۶۲ هزار و ۲۲ نفر و مراجعین به مراکز درمانی توانبخشی ۶۷ هزار و ۱۵۳ نفر گزارش شده است.

مجموع داوطلبان مشارکت کنندگان ۱۳۴ هزار و ۱۲۱ نفر _ روز و پایگاه های و مراکز پست ها ۴ هزار و ۲۵۸ مورد گزارش شده است.

در مجموع، ارائه خدمات امدادی، بشردوستانه، دارویی و درمانی به ۴ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۱۸۸ نفر گزارش شده است.

هنوز وزارت میراث فرهنگی و گردشگری آمار سفرها را به صورت منسجم ارائه نداده است آمار مراکز اقامتی و بازدید از مراکز گردشگری و موزه ها در اختیار این نهاد است.

1