29 آوریل 2024 - 06:22

هواپیماهای ATR زیان ده شدند

24 فوریه 2024 - 16:50 dsfr.ir/vv959

هواپیماهای ATR زیان ده شدند
ای‌تی‌آر ۴۲ توسط شرکت هواپیماسازی فرانسوی-ایتالیایی ای‌تی‌آر تولید می‌شود
ای‌تی‌آر ۴۲ (به انگلیسی: ATR 42) هواپیما دو موتوره توربوپراپ کوتاه برد منطقه‌ای است

از 13 فروند هواپیمای ای تی آر خریداری شده، 8 هواپیما به دلیل خرابی و نیاز به قطعه غیرفعال شده اند و فقط 5 فروند فعال هستند.

به گزارش «دنیای سفر»، نوسازی ناوگان هوایی و توسعه صنعت، برنامه ای است که دولت از چند روش به دنبال اجرای آن است تا عرضه و تقاضا در این بخش حمل و نقل به تعادل برسد. در حال حاضر از 320 فروند هواپیمای موجود 180 فروند فعال است در حالی که به 550 فروند هواپیما برای رونق صنعت هوایی نیاز است.

نوسازی از طریق خرید هواپیما، تأمین قطعات و تعمیرات هواپیماهای زمینگیر 3 برنامه ای است که در این صنعت پیگیری می شود. متولیان این بخش معتقدند، افزایش ناوگان باید بر اساس برنامه و نیازهای کشور باشد.

شمس الدین فرزادی پور، مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به خرید هواپیماهای برجامی ATR، به زیان ده بودن این هواپیماها اشاره کرد و گفت: از 13 فروند هواپیمای ای تی آر خریداری شده فقط 5 فروند فعال است. به گفته فرزادی پور، سال گذشته فقط یک فروند هواپیمای ای تی آر فعال بود و در این یک سال 4 فروند هواپیما با تأمین قطعات و تعمیرات به چرخه پروازی بازگشته است. بازگشت هر هواپیمای زمینگیر شده ای تی آر به چرخه پروازی، نیازمند 1.5 میلیون دلار است.

وی در خصوص وضعیت بدهی های ایران ایر بابت خرید هواپیماهای برجامی، اظهار کرد: همچنان 600 میلیون دلار بابت هواپیماهای برجامی بدهکار هستیم که 475 میلیون دلار برای بانک مرکزی، 70 میلیون دلار برای بانک صنعت و معدن و بقیه سود این بدهی هاست. مدیرعامل ایران ایر همچنین در خصوص هزینه های خرید قطعه هواپیما گفت: سال 99 حدود 3.1 میلیون دلار، سال 1400 حدود 3.4 میلیون دلار، سال 1401 حدود 8 میلیون دلار و در سال 1402 حدود 29.7 میلیون دلار برای خرید قطعات هزینه شده است.

فرزادی پور، نیاز سالانه این شرکت برای خرید قطعات را حدود ۵۰ میلیون دلار عنوان و تأکید کرد: این تخصیص اعتبار، ناشی از عدم رسیدگی در گذشته به دلایلی همچون کرونا، کاهش مسافر، افت درآمدها و غیره بوده است.

وی با اشاره به اینکه حدود 20 هزار میلیارد تومان برای خرید هواپیماهای ای تی آر بدهکار هستیم، افزود: یکی از مشکلات این بدهی آن است که تسهیلات را دلاری دریافت کرده ایم که امروز با نرخ دلار امکان پرداخت وجود ندارد. به گفته مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، تعمیرات و تأمین بسیاری از قطعات هواپیما داخلی است و حتی موتور هواپیما یا هواپیمای کشورهای دیگر نیز در ایران تعمیر می شود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در خصوص زمان فروش بلیت پروازهای نوروزی گفت: فروش بلیت پروازهای داخلی برای ایام نوروز از ۲۰ اسفندماه آغاز می شود.

وی با بیان اینکه ۳۷ پرواز فوق العاده شامل 3 هزار و 900 صندلی پروازی ویژه برای مسیرهای طولانی از جمله بندرعباس، مشهد، کیش و قشم را در ایام نوروز در دستور کار خود قرار داده ایم، گفت: پروازهای عمره منتفی نشده و همچنان در حال پیگیری است و مشکلی از سوی ایران ایر وجود ندارد.

وی درباره درآمدهای ایران ایر نیز گفت: از سال 1400 به 1401 حدود 90 افزایش درآمد داشتیم، از 1401 به 1402 پیش بینی می کنیم حدود 25 درصد افزایش درآمد داشته باشیم. وی با بیان اینکه ایران ایر یک مجموعه حاکمیتی است، گفت: درخصوص قیمت بلیت هر طور که حاکمیت تصمیم بگیرد، تابع هستیم و تاکنون یک ریال بالاتر از نرخ مصوب ابلاغی نفروخته ایم و نمی فروشیم.

راه اندازی اورژانس هوایی

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به راه اندازی اورژانس هوایی تا یک ماه دیگر، گفت: با ایجاد این مرکز با مشارکت همه شرکت ها و تعریف شبکه پروازی، به نیاز کسانی که به خدمات هوایی نیاز دارند پاسخ می دهیم. در حال حاضر انتقال بیمار از زاهدان به تهران ۶۰۰ میلیون هزینه دارد که با راه اندازی اورژانس هوایی، این مبلغ تا یک هفتم هم کاهش پیدا می کند.

1