معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی:

صنایع دستی دیگر تزئینی و ویترینی نیست

31 ژانویه 2024 - 08:00 dsfr.ir/2f3az

صنایع دستی دیگر تزئینی و ویترینی نیست
میراث آریا
نشست معاونان صنایع دستی ادارات کلی استانی میراث فرهنگی

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه هشتمین جشنواره فجر صنایع دستی پرقدرت تر از سال های گذشته برگزار خواهد شد، گفت: این هنر دیگر تزئینی و ویترینی نیست و در اقتصاد مقاومتی دیده می شود.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از خبرگزاری ایرنا، هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر با شعار «پیوند نسلی، پاسداشت هویت در پهنه جهانی» از ۲۷ بهمن تا اول اسفند در مجموعه فرهنگی برج آزادی تهران برگزار می شود.

امسال دومین دوره جشنواره صنایع دستی فجر است که به صورت بین المللی برگزار می شود، تا سال ۱۴۰۰ این رویداد ۶ دوره بود که در سطح ملی برگزار می شد، همان سال در مراسم اختتامیه وزیر میراث فرهنگی (سیدعزت الله ضرغامی) تاکید کرد که از دوره بعد این جشنواره باید به صورت بین المللی برگزار شود؛ سال گذشته اولین دوره بین المللی برگزار شد و امسال هم با برنامه ریزی و دعوت از هنرمندان صنایع دستی سراسر جهان، دومین دوره به صورت بین المللی برگزار می شود.

آیین افتتاحیه هشتمین دوره جشنواره صنایع دستی فجر روز جمعه -۲۷ بهمن - در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی تهران برگزار می شود، جشنواره و برنامه ها و رویدادهای جانبی آن مانند کارگاه آموزش و ترویج، کارگاه توسعه کسب و کار صنایع دستی و هنرهای سنتی، غرفه فروشگاهی و نمایشگاهی صنایع دستی و هنرهای سنتی، نمایشگاه عکس و میز یادمان، غرفه بومگردی، غرفه ثبت اطلاعات و گالری سرو سیمین به مدت ۴ روز -۳۰بهمن- ادامه دارد و مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان و اهدای جوایز و سرو سیمین عصر روز سه شنبه -اول اسفند- در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد

تشریح برنامه های صنایع دستی تا پایان سال

در همین چارچوب روز شنبه - هفتم بهمن ماه - نشست معاونان صنایع دستی ادارات کلی استانی میراث فرهنگی به صورت برخط و با حضور مریم جلالی در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با هدف تشریح مهمترین برنامه های این معاونت در ماه های پیش رو از جمله برگزاری هشتمین جشنواره فجر صنایع دستی (سرو سیمین ۸) برگزار شد.

جلالی در این نشست با بیان اینکه این دوره از جشنواره صنایع دستی فجر، پرقدرت تر از سال های گذشته برگزار خواهد شد، معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی برای ماه های آینده برنامه های مختلفی را در نظر گرفته که برگزاری جشنواره سرو سیمین ۸، حضور در نمایشگاه گردشگری، حضور در نمایشگاه قرآن، برپایی بازارچه های صنایع دستی نوروزی، حضور غرفه داران صنایع دستی در موزه ها و پایگاه های ملی و جهانی در تعطیلات نوروز و ... از مهمترین برنامه های این معاونت است که البته در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه دارد و تا ۲۰ خرداد روز جهانی صنایع دستی برنامه های متنوعی را تدارک دیده و اجرا خواهیم کرد.

معاون صنیع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی افزود: دقت مدیران کل به حوزه صنایع دستی برای من دارای ارزش است و امیدوارم که معاونان صنایع دستی نیز جایگاه و نقش حوزه صنایع دستی را بیش از پیش درک کنند و وظایف و ماموریت های محوله را به انحو مطلوب انجام دهند.

در دولت و مجلس صحبت از صنایع دستی است

جلالی اظهارداشت: زنان پیشران پیشرفت اقتصاد هویت بنیان سال گذشته به عنوان شعار سال صنایع دستی انتخاب شد، این موضوع بسیار دارای اهمیت است. صنایع دستی توانسته نقش خود را به خوبی ایفا کند و اکنون همه جا در دولت و مجلس صحبت از صنایع دستی است.

معاون صنیع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گفت: صنایع دستی تا قبل از این یک رویکرد فرهنگی، تزئینی و ویترینی داشت، در حالی اکنون صنایع دستی در اقتصاد مقاومتی دیده می شود. در حال حاضر تقویت ارتباط با مدیران اقتصادی استان باید در اولویت معاونان صنایع دستی قرار گیرد.

وی افزود: ارتباط معاونان صنایع دستی باید با مدیران اقتصادی، سرمایه گذاران و بخش خصوصی تقویت شود تا شاهد رویکرد متفاوت و نقش آفرینی متفاوت در حوزه صنایع دستی باشیم.

«سرو سیمین» پرقدرت تر از سال های گذشته

جلالی بیان کرد: عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی از هیچ کوششی برای مطرح کردن صنایع دستی فروگذار نبوده است. در حال حاضر گردشگری و میراث فرهنگی نیز پای کار صنایع دستی ایستاده اند. معاونان صنایع دستی باید در استان ها تلاش بیشتری انجام دهند چرا که تقویت ارتباط معاونان صنایع دستی با دستگاه های مختلف در ارزشیابی آنها تاثیرگذار است.

معاون صنایع دستی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: امسال گسترش بازار مورد توجه و تاکید ما قرار دارد که این گسترش بازار نیازمند تقویت همکاری ها و تلاش های معاونت صنایع دستی در هر استان است . معاونان صنایع دستی باید جایگاه خود را به خوبی بشناسند و مرجعیت خود را در سطح استان پیدا کنند چرا که اعتقاد من بر این است که معاونان صنایع دستی در هر استان، در حقیقت معاون صنایع دستی وزارتخانه هستند.

دهه فجر در حقیقت سال تحویل صنایع دستی است

جلالی با اشاره به نزدیک شدن به زمان برگزاری هشتمین جشنواره فجر صنایع دستی، اظهارداشت: جشنواره فجر صنایع دستی (سرو سیمین ۸) امسال به شکل بهتر و پررنگ تر از سال های گذشته اجرا خواهد شد. در حقیقت دهه فجر برای ما سال تحویل صنایع دستی به حساب می آید. بنابراین باید از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کرد.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی گفت: تاکید وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این است که صنایع دستی در تمام جشنواره هایی که برگزار می شود و نیز در رویدادهای مختلف دیده شود و صنایع دستی در مجتمع های گردشگری و نیز پایگاه های ملی و جهانی و موزه ها باید دیده شوند.

جلالی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی در بهمن ماه امسال، خاطرنشان کرد: چگونگی حضور هنرمندان صنایع دستی در نمایشگاه امسال در قالب شیوه نامه به ادارات کل ارسال شده است.

در این نشست همچنین سه مدیرکل حوزه معاونت صنایع دستی و تعدادی از معاونان صنایع دستی استان ها به ارائه نظر و پیشنهادهای خود پرداختند.

مهلت ثبت نام و ارسال آثار تا ۱۰ بهمن

به گزارش «دنیای سفر»، سایت اختصاصی جشنواره صنایع دستی فجر به نشانی fajr.mcth.ir به روزرسانی شده است، فرصت ثبت نام هنرمندان و ارسال آثار بر روی این درگاه اختصاصی تا ۱۰ بهمن تمدید شده است؛ تاکنون بیش از هزار هنرمند از سراسر کشور ثبت نام کرده اند، آثار این هنرمندان در مرحله اول در سطح استانی داوری شده است و در مرحله دوم و نهایی توسط هیات داوران جشنواره بررسی و برگزیدگان معرفی می شود.

1