30 آوریل 2024 - 16:36

فرود اضطراری یک پرواز در فرودگاه مشهد

1 اوت 2023 - 12:50 dsfr.ir/3h3j3

فرود اضطراری یک پرواز در فرودگاه مشهد
محسن بخشنده
فرودگاه بین المللی مشهد | Mashhad Hashemi Nejad International Airport

پرواز تهران - بجنورد به دلیل غبار و آلودگی هوای امروز، به جای فرودگاه بجنورد در فرودگاه مشهد بر زمین نشست.

به گزارش «دنیای سفر»، مدیر فرودگاه بجنورد در این خصوص اظهار کرد: پرواز هواپیمایی ایران ایر در مسیر تهران-بجنورد امروز سه شنبه به علت شرایط نامناسب آب و هوایی، اجبارا از آسمان بجنورد به مشهد تغییر مسیر داد و در فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد نشست.

محمدابراهیم قدمگاهی گفت: پرواز شرکت ایران ایر قرار بود در ساعت ۸ و ۳۵ دقیقه امروز در بجنورد بنشیند که آلودگی هوا مانع این کار شد.

وی افزود: پس از آنکه شرایط گرد و غبار در آسمان بجنورد فروکش کرد، پرواز ایران ایر از فرودگاه مشهد به سمت فرودگاه بجنورد انجام شد و حوالی ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه ظهر بر زمین نشست. همچنین پرواز بجنورد – تهران نیز بلافاصله پس از آن انجام شد.

افزایش غلظت گرد و غبار در آسمان بجنورد سبب شد تا کیفیت هوای امروز در وضعیت ناسالم برای تمامی گروه ها قرار گیرد. علت آلودگی هوا، افزایش ریزگردها در آسمان استان اعلام شد.

به گزارش «دنیای سفر»، فرودگاه مشهد در سال 1330 در محل زائرسرای فعلی احداث شد. قبل ازآن در محل میدان پانزده خرداد باندی خاکی جهت فرود هواپیماهای کوچک نظامی وجود داشت که محل استقرار قبضه های ضدهوائی بود.

اولین باند فرودگاه مشهد در توسعه فرودگاه مشهد به صورت  تاکسی وی الحاقی پارکینگ هواپیمای فرودگاه قدیم به ابتدای باند 13 و ادامه آن بصورت تاکسی وی تا پارکینگ نیروی هوائی بهسازی شد

در سال 1346 باند جدید فرودگاه مشهد ازنوع بتن و پایگاه پدافند نیروی هوائی مورد بهره برداری قرارگرفت که روزانه یک پرواز از نوع DC3 در مسیر تهران مشهد و پروازهای آموزشی و ایرتاکسی علاوه بر پروازهای نظامی از آن استفاده می کردند. با افزایش پروازها و ورود هواپیماهای DC8 و متعاقباً بوئینگ 727 ،737 ،707 و ایرباس در سال 1357 پارکینگ و ترمینال جدید برج مراقبت پرواز و ساختمان های جانبی فرودگاه جدید به صورت ناقص مورد بهره برداری قرار گرفت که به علت انحلال شرکت پیمانکار مراحل تکمیل آن تا بعد از انقلاب اسلامی ادامه یافت.

پس از انقلاب، فرودگاه مشهد وارد مرحله جدیدی از فعالیت خود شد. با پایان جنگ تحمیلی و ورود کشور به دوران سازندگی، فرودگاه مشهد به فرودگاه شهید هاشمی نژاد تغییر نام داد. منبع

1