کاروانسراهای «فرسفج» و «تاج آباد» جهانی شدند

21 سپتامبر 2023 - 13:30 dsfr.ir/h39ke

کاروانسراهای «فرسفج» و «تاج آباد» جهانی شدند
ویکی مدیا
کاروانسرای فرسفج

دو کاروانسرای «فرسفج» تویسرکان و «تاج آباد» بهار در فهرست جهانی یونسکو قرار گرفتند.

به گزارش «دنیای سفر»، در چهل و پنجمین کمیته میراث جهانی یونسکو که در شهر ریاض عربستان برگزار شد، پرونده ۵۶ کاروانسرای تاریخی ایران از ۲۶ استان بررسی شد که در نهایت ۲۴ کاروانسرا به ثبت جهانی رسیدند.

در میان این کاروانسراها دو کاروانسرای شاه عباسی «فرسفج» تویسرکان و «تاج آباد» شهرستان بهار نیز قرار دارند که به عنوان نخستین ثبت جهانی استان همدان در فهرست جهانی یونسکو قرار گرفتند.

گفتنی است، کاروانسرای شاه عباسی «فرسفج» یکی از ابنیه تاریخی و ارزشمند شهرستان تویسرکان و متعلق به دوران صفویه است. این بنای تاریخی در میان طبیعت روح افزای دشت قل قل رود و شهر فرسفج خود نمایی می کند.

ساختمان این کاروانسرا در فاصله سال های ۱۰۰۶ تا ۱۰۳۸ و به سبک معماری دوره صفویه ساخته شده و مساحت آن حدود ۴۰۰۰ متر مربع است. مهمترین ویژگی کاروانسرای تاریخی فرسفج، وجود برج و باروهایی در چهار گوشه آن است که بنا به ملاحظات امنیتی احداث شده بودند. این اثر در سال ۷۶ به شماره ۱۹۷۰ در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است.

همچنین کاروانسرای «تاج آباد» یکی از معدود کاروانسراهای مدور ایران و تنها کاروانسرای دایره ای شکل غرب کشور، در روستای تاج آباد در شهرستان بهار استان همدان قرار دارد. این کاروانسرا در سال ۱۳۷۶ با شماره ثبت ۱۸۷۲ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

1