کاروانسرای «بیستون» کرمانشاه ثبت جهانی شد

21 سپتامبر 2023 - 17:20 dsfr.ir/no6x1

کاروانسرای «بیستون» کرمانشاه ثبت جهانی شد
دریافتی
کاروانسرای «بیستون» کرمانشاه

کاروانسرای «بیستون» معروف به کاروانسرای «شاه عباسی» به عنوان سومین میراث فرهنگی استان کرمانشاه به ثبت جهانی رسید.

به گزارش «دنیای سفر»، چهل و پنجمین کمیته میراث جهانی یونسکو امروز ۲۶ شهریور ماه در ریاض پایتخت عربستان سعودی برگزار شد و طی آن ۵۴ کاروانسرای ایران به ثبت جهانی رسیدند که کاروانسرای بیستون استان کرمانشاه یکی از آنها است.

در این اجلاس پرونده ۵۶ کاروانسرای ایرانی در قالب یک پرونده از ۲۴ استان ایران ارائه شده بودند اما ایرادهای مختلف به این پرونده موجب شد تا ۲ کاروانسرای «یام» و «مادرشاه» حذف شده و به این ترتیب ۵۴ کاروانسرا ثبت جهانی شوند.

ثبت جهانی ۵۴ کاروانسرای ایرانی با قدمتی از دوران باستان تا قاجاریه، بیانگر هنر معماری و فرهنگی نیاکان ما بوده است. چرا که کاروانسراها مهم ترین بستر برای ارتقا گفت و گو، تعامل مسافران، اقوام، ادیان و ملل مختلف در ادوار تاریخی است.

کاروانسرای شاه عباسی استان کرمانشاه مربوط به دوره صفوی است و در محوطه تاریخی، فرهنگی بیستون واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۳ مرداد ۱۳۵۳ با شماره ثبت ۹۷۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای بیستون معروف به کاروانسرای شاه عباسی از جاهای دیدنی کرمانشاه است که در محل روستای بیستون کهنه در مقابل فرهاد تراش (نقش برجسته مشهور داریوش بر سینه کوه بیستون) در محوطه تاریخی و فرهنگی بیستون قرار دارد.

1