29 آوریل 2024 - 23:54
دشتی خبر داد؛

تسهیلات یک میلیاردی به بوم گردی های اردکان

4 سپتامبر 2023 - 21:50 dsfr.ir/xh125

تسهیلات یک میلیاردی به بوم گردی های اردکان
دریافتی
اقامتگاه بوم گردی انار عقدا اردکان (استان یزد)

نماینده مردم اردکان از تسهیلات بدون بهره یک تا یک و نیم میلیاردی به متقاضیان بوم گردی در اردکان خبر داد.

به گزارش «دنیای سفر»، نخستین سمینار ملی آموزشی و تجربه های خانه های بوم گردی روز شنبه ۱۱ شهریور در سالن آمفی تئاتر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد در این نشست محمد رضا دشتی اردکانی نماینده مجلس گفت: امسال در برنامه هفتم به فصل گردشگری اشاره شده و دولت سیزدهم هم فصل گردشگری را باز کرد.

وی افزود: این روزها خیلی ها به هتل ۵ ستاره نمی روند بلکه دوست دارند به شهرها و روستاها بروند و با مردم محلی ارتباط بگیرند.

وی گفت: من نماینده مردم اردکان هستم. کارخانه ای را در این شهر دیدم گفتم باید هزینه ای را برای بوم گردی ها بدهید. امروز بین یک تا یک و نیم میلیارد تومان به کسانی که می خواهند بوم گردی در شهر اردکان داشته باشند بدون بهره می دهیم.

وجه تسمیه اردکان

در ویکی پدیای فارسی درباره این شهر آمده است: «اردکان به معنی سرزمین مقدس که از دو کلمه "ارد + کان" تشکیل شده است که ارد به معنی "مقدس" و کان به معنی "سرزمین" است. برخی نیز معتقدند که اردکان از کلمه پهلوی «ارتاکان» یا «ارتاکن» به معنی راستی و درستی گرفته شده است. اردکان در کتب تاریخی به یونان کوچک مشهور است و در سال های اخیر به واسطه اینکه زادگاه آقای سیدمحمد خاتمی ریاست جمهور سابق ایران و نظریه پرداز گفتگوی تمدن ها بوده، به شهر گفتگو و لبخند شهره شده است.»

تاریخچه اردکان

برخی سابقه شهر اردکان را به بعد از اسلام می رسانند. این در حالی است که نام اردکان و ریشه آن به زبانهای باستانی ایران باز می گردد. مطابق منابع، هسته اولیه شهر اردکان در گذشته، محلی در ۱۰ کیلومتری شمال شهر اردکان فعلی بوده است که اکنون زردُگ نامیده می شود که بعد از اسلام نیز محل سکونت بوده است. برخی مورخان معتقدند که یکی از پادشاهان ساسانی دستور ساخت سه بخش را به سرداران خود به نامهای عقدار،بیدار و میبدار صادر نمود و ایشان سه بخش عقدا، بیده و میبد را بنا نهادند.

در کتاب جامع مفیدی امده است که اردکان قریه ای است از ولایت میبد. این شهر در زمان قاجار بیشتر مورد توجه قرار گرفت و در تقسیمات نوین کشوری در زمان رضاشاه پهلوی از قریه به عنوان شهر شناخته شد که مرکزیت ولایت میبد محسوب میشد اما بعدتر و در سالهای بعد به بخش و شهرستان ارتقا یافت.

می توان خرابه های خانه های مسکونی، مسجد و بازار و قلعه و حسینیه قدیمی اردکان را در آن مشاهده کرد. علت تغییر مکان روستا به قسمت های پایینتر، پیدا شدن آب شیرین در قسمت های کنونی شهر اردکان است. گفته شده اولین هسته شهر اردکان کنونی در قرن هشتم هجری قمری بنیاد گذاشته شد.

در مورد وجه تسمیه اردکان گفته شده که این نام از دو بخش «ارد» و «کان» تشکیل شده که ارد به معنای مقدس (به احتمال بسیار ریشه در ارت اوستایی در معنای راستی دارد) و کان در معنای جایگاه و مکان است. بر این اساس احتمال می رود که بانیان شهر اردکان یا ارتاکان زرتشتی بوده باشند.

از لحاظ تاریخی شهر اردکان از دوره افشار به بعد جزی ایالت یزد بوده و در تمام دوره قاجار نیز جزو این ایالت محسوب می شد.

1