30 آوریل 2024 - 00:43

نرخ گاز برای تأسیسات گردشگری تغییر کرد

4 سپتامبر 2023 - 18:50 dsfr.ir/yb2hr

نرخ گاز برای تأسیسات گردشگری تغییر کرد
تاسیسات گردشگری چیست؟
نرخ گاز برای تأسیسات گردشگری تغییر کرد

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از تغییر تعرفه نرخ گاز برای تأسیسات گردشکری به یک چهارم بخش صنعت خبر داد.

به گزارش «دنیای سفر»، اسماعیل برات در این باره گفت: آیین نامه نرخ تعرفه گاز مصرفی صنایع و خدمات به تصویب هیأت وزیران رسید و خوشبختانه با پیگیری های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نرخ بهای گاز مصرفی تأسیسات گردشگری به میزان یک چهارم نرخ صنعت کاهش یافت. 

برات ادامه داد: آیین نامه اجرایی جزء ۱ بند الف تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ که در خردادماه سال جاری تصویب شده بود، موجب شد نرخ گاز مصرفی تأسیسات گردشگری افزایش یافته و بر مبنای واحد به مبلغ شش هزار ریال تعیین شود و این موضوع موجب افزایش تعرفه هتل ها و تأسیسات گردشگری شد و در قبوض گاز ماه های تیر و مرداد اعمال شد، لیکن با تلاش ها و پیگیری های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در فرآیند اصلاح این آیین نامه، نظر وزارتخانه لحاظ شد و بر این اساس نرخ گاز تأسیسات گردشگری و صنایع دستی به میزان ۱۴۹.۵ ریال تعیین شد و به تصویب هیأت دولت رسید و در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ رسماً ابلاغ شد. بنابراین نرخ تأسیسات گردشگری کمتر از یک چهارم تعرفه بخش صنعت شد و این خبر خوبی برای فعالان حوزه گردشگری است. 

معاون نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به اهمیت این موضوع بیان کرد: یکی از ابزارهای حمایتی برای توسعه گردشگری در کشور، بهره مندی فعالان این صنعت از تسهیلات و تعرفه های انرژی است. سرمایه گذاران بخش خصوصی با در نظر گرفتن توجیه اقتصادی نسبت به سرمایه گذاری در صنایع مختلف اقدام می کنند و یکی از ملزومات و مؤلفه های اصلی تشویق سرمایه گذاران و حمایت از فعالان صنعت گردشگری، وجود مشوق های قانونی در زمینه انرژی است. 

او با تاکید بر لزوم توجه به مصرف بهینه انرژی در تأسیسات گردشگری، گفت: رویکرد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همواره حمایتی بوده و بر پشتیبانی و مساعدت حداکثری از فعالان حوزه گردشگری تاکید دارد؛ زیرا معتقدیم صنعت گردشگری اگر به جایگاه واقعی خود دست یابد، می تواند اقتصاد را شکوفا و کشور را از سایر درآمدها بی نیاز کند، اما در عین حال توجه به مقوله مصرف بهینه انرژی و توسعه پایدار نیز ضروری است.

برات اظهار کرد: از آنجایی که استفاده درست و بجا از انرژی، متضمن توسعه پایدار در هر جامعه ای است، حفظ منابع باارزش انرژی و مدیریت صحیح مصرف آن یکی از موضوعات مهم است. انتخاب الگوی صحیح و سیاست های درست در مصرف انرژی علاوه بر اینکه می تواند تضمینی بر استمرار رشد اقتصادی باشد، موجب کاهش تخریب منابع انرژی و نیز کاهش اثرات سوء ناشی از استفاده ناصحیح از آن، بر محیط زیست می شود، لذا توصیه اکید ما به تأسیسات گردشگری، توجه و اهتمام ویژه به این امر است. به همین منظور وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در فرآیندهای مربوط به ارزیابی و درجه بندی و… با اعمال سیاست تشویقی، تدابیر لازم را برای ترغیب تأسیسات گردشگری در مدیریت مصرف انرژی در نظر گرفته است.

تاسیسات گردشگری چیست؟

آیین نامه ایجاد و اصلاح در پاسخ به سوال «تاسیسات ایرانگردی و جهانگردی چیست»، تاسیسات گردشگری را واحدهای اقامتی، خدماتی، پذیرایی، فرهنگی و تفریحی معرفی می کند که پس از دریافت مجوز لازم از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و رعایت قوانین و مقررات، مجاز به فعالیت در سطح کشور هستند.

1