مدیرکل پایگاه های وزارت میراث فرهنگی:

یزد الگویی برای ثبت دیگر شهرها در میراث جهانی است

24 اوت 2023 - 14:30 dsfr.ir/vx56k

یزد الگویی برای ثبت دیگر شهرها در میراث جهانی است
دریافتی
شهر جهانی یزد

مدیرکل امور پایگاه های وزارت میراث فرهنگی گفت: شهر میراث جهانی یزد و مسیری که برای ثبت این شهر انجام شد بعنوان الگویی برای دیگر نقاط کشور مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از خبرگزاری ایرنا، «رضا سامه» روز سه شنبه در مراسم معارفه مدیر پایگاه میراث جهانی شهر یزد افزود: ثبت جهانی این شهر از بین ۳۰ هزار اثر در کشور، نشان می دهد که چه ظرفیت بی بدیلی در این شهر وجود دارد.

وی ادامه داد: انتظار داریم بقیه شهرهای کشور نیز از این تجربه استفاده کرده و سال ها کار کارشناسی انجام شده را به کار گیرند.

مدیرکل امور پایگاه های وزارت میراث فرهنگی گفت: امیدوارم بتوانیم برخی از بافت های تاریخی کشور را نیز با تجربه ثبت بافت یزد در مسیر احیا و زنده شدن دوباره قرار دهیم.

سامه افزود: از تعهدات ما در قبال میراث جهانی علاوه بر تعهدات ملی باید پایبندی به معاهدات بین المللی باشد و در زمان ثبت ملی شدن یزد، قول هایی داده و ضمانت هایی را امضا کردیم و باید زیرساخت هایی را فراهم کرده و تمام جریانات شهری نیز مبتنی بر این محور باشد.

وی ادامه داد: متعهد شدیم که حیات مجدد را به این بافت برگردانیم و سبک زندگی که این بافت آن را انعکاس می داده و آیینه تمام نمای این فرهنگ است، احیاء کنیم و مسئولیت ما فقط احیای ساختار کالبدی نیست.

یزد تنها شهر میراث جهانی در ایران است که در یونسکو به ثبت رسیده است و همچون سایر شهر‌های میراث جهانی، فقط متعلق به ایران نیست و متعلق به کل دنیا است

مدیرکل امور پایگاه های وزارت میراث فرهنگی گفت: سند یزد نوین که در این استان و با ابتکار استاندار یزد اجرا می شود خوشبختانه توجه ویژه ای به این هدف و مسئولیت شده و اگر امروز در مورد یزد نوین صحبت می کنیم یعنی یزد در طول تاریخ همیشه نوین بود و فرآیندهای نوینی را در مدیریت شهری داشته است.

محمد جواد ابوالحسینی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد نیز در این نشست گفت: اگر شهر یزد به ثبت ملی رسید فقط بخاطر بافت تاریخی نبود بلکه میراث معنوی و قابلیت های مردمی این شهر نیز در این مسیر بسیار اثر گذار بوده است.

احمد آخوندی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز دراین نشست گفت: در راستای حفظ میراث فرهنگی یزد اقدامات بسیار زیادی انجام شده و امیدواریم یزد به مرکز بین المللی مرمت دنیا تبدیل شود و این تازه آغاز راه است.

در این مراسم از زحمات محسن عباسی قدردانی و مجید علومی بعنوان سرپرست پایگاه میراث جهانی شهر یزد معرفی شد.

1