19 مارس 2024 - 08:03

فروش ۲۰ درصد هتل های مازندران

11 اوت 2020 - 13:00 dsfr.ir/wn362

هتلداری

مازندران تعطیلات پر مسافر و شلوغی را پشت سر گذاشت، با این وجود رییس جامعه هتلداران این استان از به فروش گذاشته شدن و تغییر کاربری حدود ۲۰ درصد هتل های مازنداران خبر می دهد.

ستاد کرونا پیش از آن که تعطیلات نیمه تابستان آغاز شود، اخطار داد مردم از سفر غیرضروری به مناطق قرمز به ویژه مازندران خودداری کنند. نماینده های مجلس این استان نیز به مردم هشدار دادند از سفر به مازندران پرهیز کنند. با این حال گزارش های پلیس راه و مرکز کنترل ترافیک نشان داد که حجم سفرها به این استان در تعطیلات گذشته، افزایش قابل توجهی داشته است. تصاویری هم از سواحل شمالی منتشر شده که گویای حجم مسافران و رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی است. مازندران در خردادماه هم رکورد سفر واقامت را در بین ۳۱ استان شکست. با این وجود جمشید سلطان مرادی ـ رییس جامعه هتلداران مازندران ـ از وضعیت وخیم هتل های این استان خبر داده است.

او گفت که با آن که حجم سفرها به مازندران زیاد است اما هتل ها مسافر ندارند و فقط یک درصد ظرفیت اقامت در هتل های استان پر شد. برای همین موجی از تعدیل نیرو در هتل های مازندران راه افتاده است و ۲۰ درصد هتل ها برای فروش اقدام کرده اند. در مازندران بیشتر از ۳۰۰ هتل وجود دارد که حدود ۷۰ هتل ها یا برای فروش گذاشته شده اند یا دنبال تغییر کاربری هستند.

بیشتر مسافران مازندران یا ویلا دارند یا خانه ای را اجاره می کنند. این خانه های غیرمجاز را هم که نه تعطیل می کنند و نه برخورد قاطع و نظارتی می شود.

رییس جامعه هتلداران استان مازنداران حدود دو سال پیش از شناسایی ۱۳۰ هزار ویلا و خانه شخصی که بدون مجوز و غیرمجاز به مسافران اجاره داده می شود، با ایسنا سخن گفته بود. او اکنون می گوید: تعداد این خانه ها بیشتر شده اما اراده و عزمی در برخورد با آن ها دیده نمی شود.

رییس جامعه هتلداران استان مازندران اضافه کرد: تنها کاری که در استان انجام داده اند تعطیلی تالارهای عروسی در هتل ها بوده است که البته با این کار هم نتوانستند جلوی مراسم های مردم را بگیرند، چون مردم مراسم هایشان را در باغ ها و ویلاهای اجاره ای برگزار می کنند.

وی افزود: دستورالعملی هم درباره نحوه فعالیت هتل ها در دوران کرونا فرستاده اند که بیشتر حکم یک یک کاغذ را دارد که پشت شیشه چسبانده شده است. این دستورالعمل ها وقتی کارایی پیدا می کند که نظارت باشد و ورود مسافر را به استان کنترل کنند، فعلا اراده ای در این راستا نمی بینیم. 

سلطان مرادی از نحوه حمایت ها از صنعت گردشگری در بحران کرونا، گفت: متولیان دنبال حل مشکلات هتلداران نیستند. جلسات با استاندار و ستاد کرونا هم تا به حال اثرگذار نبوده است. در چنین وضعی که هتل ها نه درآمد دارند و نه قدرت ادامه حیات، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان بخشنامه فرستاده و شرکتی را برای آموزش نیروی انسانی معرفی کرده است که هزینه آن ۸۰۰ هزار تومان می شود و تاکید کرده که اگر این هزینه داده نشود و پرسنل توسط شرکت معرفی شده آموزش داده نشوند، پروانه هتل تمدید نمی شود. این یعنی چوب لای چرخ گذاشتن. وقتی مسافر نیست و هتل درآمد ندارد و درحال تعدیل نیرو است، چه آموزشی بدهیم.

رییس جامعه هتل داران ایران به تازگی اعلام کرد هتل ها از اسفندماه سال گذشته تا پایان تیرماه امسال ٧٤٠٠ میلیون تومان درآمد از دست داده اند و ٧۵ هزار نیروی شاغل در این بخش با خطر بیکاری مواجهند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1