28 مارس 2024 - 19:47

وقتی فروشنده هست و خریدار نیست!

2 ژوئن 2020 - 14:20 dsfr.ir/ll1lu

وقتی فروشنده هست و خریدار نیست!
tasnimnews.com
صنایع دستی

به خاطر راکد بودن بازار فروش، باز بودن کارگاه های صنایع دستی فرق چندانی با بسته بودن آن ها ندارد.

عباس شیردل، رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان ۲۴ اردیبهشت ماه در گفت وگویی اعلام کرده بود که تا کنون صد فروشگاه صنایع دستی اصفهان تخلیه شده و تعداد زیادی از مغازه ها نیز در صورت ادامه بحران کرونا تعطیل خواهد شد.

وی با بیان این که تا کنون هیچ گونه کمکی از طرف دولت به هنرمندان صنایع دستی استان نشده و به نوعی همه این هنرمندان در تحریم قرارگرفته اند، ادامه داده بود: «بسیاری از هنرمندان و صنعتگران برای پرداخت اجاره کارگاه و مغازه خود هم با مشکل مواجه هستند.

هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی محصولات زیادی را تولید کرده و منتظر تعطیلات نوروز و ورود گردشگران بودند، اما شیوع ویروس کرونا ضربه سنگینی به آن ها وارد کرد. سال ۹۸ بدترین سال برای هنرمندان صنایع دستی استان اصفهان بود و در این سال بر اثر وقوع سیل و سقوط هواپیمای اوکراینی و حوادث آبان ماه بیشتر تورها گردشگری لغو شد و ریالی سود نصیب این صنعتگران نشد. کارگاه داران و هنرمندان صنایع دستی استان برای تهیه مواد اولیه و ادامه فعالیت و جلوگیری از ورشکستگی به سرمایه در گردش و تسهیلات نیاز دارند. شهروندان در تمام کشورهایی که منابع نفتی و گازی ندارند مورد حمایت دولتی قرار می گیرند، اما حتی وام و تسهیلات به هنرمندان و فروشگاه های صنایع دستی ارائه نشده است.»

پس از آن که خبر تعطیلی ۹۵ درصدی کارگاه های صنایع دستی استان اصفهان از سوی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، شتاب زده و غیرواقعی خوانده و تکذیب شد، ایسنا از نصرالله عطریان، امیر اهتمام، اسدالله شاه میوه، قربانعلی امینی نژاد، منوچهر خادم ملت، محمد آقامحمد رفیع، عبدالقیوم بیانی و محمدحسین پیغمبری که هشت هنرمند شاغل در رشته های مختلف صنایع دستی هستند، خواسته تا خود دربارۀ حال و روز این روزهایشان سخن بگویند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1