29 مارس 2024 - 12:17

سرگردانی مسافران مازندران از دوگانگی نرخ رستوران های بین راهی

2 نوامبر 2019 - 09:00 dsfr.ir/v44kk

سرگردانی مسافران مازندران از دوگانگی نرخ رستوران های بین راهی
safarzon.com
رستوران

جداسازی نرخ غذا در برخی رستوران های بین راهی مازندران همچنان منجر به آشفتگی مسافران و همچنین بی اعتمادی آنان نسبت به نظارت بر فعالیت این واحدهای پذیرایی شده است.

رستوران ها پیشتر که یک وعده غذایی برای مشتریان سرو می کردند شامل خورشت، چلو و دورچین آن بود که به صورت یک نرخ واحد به مشتری عرضه می شد.

اما مدت کوتاهی است به دلایلی که برای مصرف کنندگان هنوز معلوم نیست، شاهد حذف چلو یا همان برنج از یک وعده غذای برخی رستوران ها در مازندران هستیم و باید مشتریان برای هر پرس پلو هزینه ای مجزا پرداخت کنند.

البته، افزایش قیمت ها و صرفه نداشتن سرو غذا به روش قدیمی را علت اصلی این جداسازی می دانند که به اعتقاد برخی این بهانه غیر قابل قبول است، زیرا علاوه بر گرفتن هزینه جدا برای هر پرس برنج که حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان است، رستوران ها در یک سال اخیر افزایش نرخ زیادی را بر روی منوی خود وارد کردند.

جداسازی قیمت چلو یا همان برنج از وعده غذایی مدت زیادی نیست بر سر صورت حساب برخی رستورانهای مازندران خودنمایی می کند، در حالی که چندی پیش خبرگزاری ایرنا گزارش با همین مسئله را پیگیری و منتشر کرد.

بر اساس آن گزارش مشخص شد که جداسازی ها مربوط به رستورانها و کبابی های شهری است و در رستوران ها و واحدهای پذیرایی بین شهری به دلیل مشمولیت قوانین گردشگری چنین چیزی وجود ندارد.

اما در تازه گزارشی که به دست خبرگزاری ایرنا رسید، برخی از واحدهای پذیرایی بین شهری و به اصطلاح گردشگری استان نیز اقدام به جداسازی نرخ برنج از وعده غذایی کردند که نارضایتی و سردرگمی بسیاری از مسافران را در برداشته است.

این مسئله از سوی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران نیز تایید شده و آن را ناشی از رستورانهایی دانست که از اصناف مجوز دارند و زیر مجموعه میراث فرهنگی نیستند.

مهران حسنی جداسازی اقلام وعده غذایی بر اساس قانون اصناف را صحیح دانست، اما گفت: بر اساس مقررات میراث فرهنگی یک وعده غذایی باید همراه با پلو سرو شود.

وی افزود: بر اساس ماده ۹۸ قانون برنامه ششم توسعه تمامی واحدهای بین راهی باید از قوانین و مقررات میراث فرهنگی تبعیت کنند و از قانون اصناف خارج هستند.

معاون گردشگری مازندران با اشاره به اینکه نیمی از واحدهای بین راهی طبق مقررات اصناف عمل می کنند، افزود: برخی از این مجوزها حتی پس از تدوین و تصویب قانون برنامه ششم اعطا شده است. 

حسنی با اشاره اینکه اکنون با اصناف در مذاکره برای جابه جایی این مجوزها هستیم، گفت: این مسئله متاسفانه منجر به نارضایتی مسافران و مردم شده است.

حق با مشتریان است
معاون گردشگری مازندران با تاکید بر اینکه در این دوگانگی کاملا حق با مسافران و گردشگران است، اظهار داشت: متاسفانه این مساله بسیار زمان بر شده است و اعتماد عمومی را خدشه دار کرده است.

حسنی با بیان اینکه اکنون گردشگری برای مازندران و کشور از اولویت خاصی برخوردار است، گفت: نباید به ایجاد چنین دوگانگی مردم را در سفر نسبت به نظارت بی اعتماد کرد و امنیت و آرامش سفر آنان را به هم ریخت. 

رستوران های حق جدا فروشی وعده غذایی را ندارند
وی اعلام کرد: واحدهای پذیرایی که از میراث فرهنگی مجوز دارند حق ندارند بابت اقلام یک وعده غذایی را جداسازی و جدا فروشی کنند.

حسنی با بیان اینکه باید وعده های غذایی رستورانها و واحدهای پذیرایی گردشگری همراه با برنج سرو شود (به شرط برنجی بودن وعده غذایی)، افزود: هرگونه جدا سازی این ۲ تخلف بوده و برخورد قانونی مطابق با کم فروشی و گرانفروشی دارد.

معاون گردشگری مازندران همچنین در مورد قیمت های متنوع غذا در رستورانهای بین راهی مازندران نیز گفت: این مسئله مربوط به مواد مصرفی، دستمزد، هزینه های جانبی (آب، برق، گاز و غیره) و به طور کل هزینه تمام شده است و تفاوت ها تا حدودی طبیعی است.

البته حسنی تاکید که کرد که هر نوع غذا دارای استانداردها و طیفی از قیمت است که رستوران داران نمی توانند به بهانه هزینه تمام شده عجیب و غریب قیمت های نجومی بر آن تحمیل کنند.

وی با بیان اینکه درصد سود واحدهای پذیرایی باید افزون بر ۲۰ درصد قیمت تمام شده یک وعده غذایی باشد، گفت: نباید رستوران داران از این میزان تجاوز کنند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1