19 مارس 2024 - 14:57

مهمترین و زیباترین دریاچه های ایران

23 ژوئیه 2019 - 13:00 dsfr.ir/wp3cg

مهمترین و زیباترین دریاچه های ایران
komaksafar.com
دریاچه مارمیشو

گوشه و کنار کشورمان ایران، دریاچه های بسیار زیبا و شگفت انگیزی هستند که دیدن آن ها خالی از لطف نیست.

امکانات گردشگری در کنار دریاچه های ایران، آنها را به جاذبه های گردشگری پررونقی تبدیل کرده که هرچه هوا گرمتر می شود، طرفداران آن ها هم بیشتر می شود. خیلی از دریاچه های ایران آنقدر معروف هستند که نیازی به معرفی ندارند، اما برخی دیگر نیز هستند که گردشگران کمتری دارند و برخی دیگر نیز خشک شده اند و کویرند. به هرحال به هریک از این دریاچه ها که برای گردش و سرگرمی میروید حواستان به پاکیزه نگه داشتن دریاچه باشد و از انداختن هرگونه زباله حتی مواد خوراکی که تغییر رژیم غذایی جانداران دریاچه را سبب می شود، خودداری کنید.

دریاچه مازندران
طول دریاچه مازندران حدود ۱۰۳۰ تا ۱۲۰۰ کیلومتر و عرض آن بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ کیلومتر است. این دریا دارای تنوع زیستی متفاوتی است که مهمترین آن ماهی های خاویاری است هرچند که به دلیل صید های غیرمجاز نسل ماهیان خاویاری رو به انقراض است.

۱۳۰ رودخانه به این دریاچه می ریزند که بزرگ ترین آن ها رود ولگا است که هر سال به طور میانگین ۲۴۱ کیلومتر مربع آب را وارد دریای مازندران می کند. دریای مازندران را به نام های دریای خزر، ورکانه، گرگان و دریای کاسپین نیز می شناسند.

دریای گرگان یا دریای ورکانه نام این دریاچه بزرگ در عهد هخامنشیان و همچنین اشکانیان است، اما کاسپین از نام قوم کاسپی یا کاسی گرفته شده که قبل از آریایی ها در کرانه های غربی تا جنوب غربی این دریا ساکن بوده اند و به تدریج تا کرانه های جنوبی آمدند.

در سال های اخیر به سرعت تراز آب خزر در حال کاهش است، اما اندازه گیری ها نشانی از تسریع چرخه آب ندارد. به این معنی که افزایش دما مانع از عملکرد کاهش تراز در چرخه آب شده است. از این رو با افزایش بار آلی در بستر و کاهش اکسیژن در این مناطق، دریای خزر در بخش های عمیق به محیطی مرده تبدیل می شود.

ورود آلودگی به دریای خزر و ورود فاضلاب های خانگی و کشاورزی در وضعیت هشدار دهنده قرار دارد؛ چرا که ادامه این وضعیت باعث افزایش بار آلی و خفگی (کاهش اکسیژن و افزایش سولفید) دریا می شود. این پدیده در سطح دریا سبب شکوفایی جلبکی و در سواحل سبب مردابی شدن و گسترش بوی تعفن می شود.

دریاچه مارمیشو
دریاچه مارمیشو، از جمله زیستگاه های آبی، کوهستانی و جنگلی شمال غربی ایران است که در مرز ایران و ترکیه و در ۴۵ کیلومتری ارومیه واقع شده است. سرچشمه اصلی این دریاچه، آب های جاری از ذوب برف کوه های زاگرس است که سراسر این دریاچه را محصور کرده و نیز رودخانه نازلوچای است که از به هم پیوستن آب های جاری ترکیه و آب های جاری ایران به وجود آمده است که پس از طی مسافتی، بالاخره در تنگه سرسبزی باعث پیدایش دریاچه مارمیشو می شود.

اوضاع نامناسب جاده های منتهی به منطقه گردشگری"مارمیشو"ارومیه و فقدان تابلو های راهنما در این مسیر در کنار نبود سایر امکانات مورد نیاز برای توسعه گردشگری در این منطقه سبب شده تا شهروندان ارومیه و طبیعت گردان با مخاطرات زیادی روبه رو باشند.

دریاچه گهر
دریاچه گَهَر یک دریاچه کوهستانی در ایران است که در منطقه حفاظت شده اشترانکوه بین بخش زز و ماهروی الیگودرز و دورود قرار دارد و سالانه حدود یکصد هزار نفر از آن دیدن می کنند. شما می توانید علاوه بر استفاده از آرامش این دریاچه ماهیگیری نیز کنید. این در حالی است که به دلیل نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده است.

ساحل این دریاچه به جز در ضلع غربی و شرقی که ساحلی ماسه ای دارند برای شنا مناسب هستند، اما در سایر نقاط دارای ساحلی صخره ای است که برای شنا مناسب نیست. در قسمت پایین دریاچه، جنگلی انبوه وجود دارد که در شرف نابودی است. در قسمت بالای آن نیز جنگلی انبوه وجود دارد که این جنگل هم در معرض خطر نابودی است. با حدود ۴۰ دقیقه پیاده روی می شود به دریاچه گهر دوم رسید. عمق آن کم است و ماهیان کف دریاچه را با کمی دقت می شود به خوبی دید. ماه های تیر و مرداد بهترین زمان سفر به این دریاچه است.

این روز ها خبر جاده سازی به سمت "دریاچه گهر" نگین زیبای اشترانکوه لرستان که به "آلپ ایران" معروف است، سبب نگرانی مردم شده چراکه در صورت تحقق این امر زیباترین دریاچه کوهستانی ایران در معرض خطری بزرگ است.

اگر دریاچه گهر ثبت جهانی شود، در زمره مجموعه حفاظتی سازمان یونسکو قرار می گیرد و هر کسی نمی تواند در آن تغییر ایجاد کند، اما اگر این سازه ها و جاده احداث شود به ثبت جهانی نمی رسد هرچند تا کنون به ۱۶ کیلومتر از این منطقه حفاظت شده تجاوز شده است.

دریاچه شورمست
تور های گردشگری زیادی به صورت یکروزه و دو روزه علاقه مندان را به بازدید از دریاچه شورمست در سوادکوه می برند. دریاچه شورمست، تنها دریاچه طبیعی شهرستان سواد کوه که وسعت آن ۱۵ هزار متر مربع و حداکثر عمق آن پنج متر است. این دریاچه در ۵.۵ کیلومتری شهر پل سفید واقع شده است. دریاچه طبیعی شهرستان سوادکوه، در شش کیلومتری غرب شهر پل سفید و در ارتفاعات مشرف به این شهر در مجاورت روستای شورمست واقع شده است.

منظره این دریاچه با جنگل اطراف آن که از درختان کهنسال و بلند قامت توسکا پوشیده شده، آن را به یکی از زیباترین اماکن موجود در شهرستان سوادکوه تبدیل ساخته است. دریاچه شورمست به دلیل قرار گرفتن در شاهراه تهران - شمال و وجود دو محور جاده آسفالته و راه آهن از موقعیت بسیار مناسبی برخوردار است.

یک سوم شورمست تقریباً کم عمق است و در آن بخش خزه ها و جلبک ها روی سنگ ها جاخوش کرده اند. چند سال پیش اگر می گفتید خدا را شکر «دریاچه شورمست» هنوز نخشکیده حتماً خیلی ها با تعجب می پرسیدند مگر مازندران، کرمان و یزد و سمنان است که دریاچه ها و تالاب هایش بخشکد؟ اما حالا با خشکیدن یا نیمه جان شدن سریالی دریاچه های طبیعی مازندران مثل «الندان ساری»، «عباس آباد بهشهر»، «سنبل رود شیرگاه» و... زنده ماندن یک تالاب کوهستانی مثل «شورمست» خبر جالبی است.

دریاچه مهارلو
نام این دریاچه، برگرفته از نام روستای مهارلو از توابع شهرستان سروستان استان فارس است که در نزدیکی آن قرار گرفته است. وسعت این دریاچه ۲۵ هزار هکتار بوده که بخش عمده ای از این دریاچه بر اثر خشکسالی سال ۱۳۸۷ خشک شده و تنها ۶۰۰ کیلومتر مربع آن باقی مانده است. مهارلو در غرب دریاچه بختگان که امروز کاملا خشک شده، قرار گرفته است.

مهم ترین گونه پرنده این دریاچه فلامینگو است. از این دریاچه برای تهیه نمک صنایع استان فارس هم استفاده می شود. همچنین به دلیل سرازیر شدن فاضلاب آبزیانی که در آن زندگی می کنند در خطر نابودی قرار گرفته اند. آب دریاچه مهارلو شور است که توسط سه رودخانه نوبه اى خشک، حمزه، سروستان و همچنین روان آب هاى کوه هاي مجاور تامین می شود. حداکثر عمق این دریاچه سه متر است.

طی چند سال گذشته به دلیل خشکسالی شدید در این استان سطح آب در دریاچه مهارلو به طور زیادی پایین آمد.

یکی از مصائبی که به غیر از خشکسالی همیشه این دریاچه را با خود درگیر کرده قرمز شدن رنگ آن است که اخیراً دوباره این پدیده در سطح دریاچه قابل مشاهده است. پایین آمدن سطح آب کمک می کند که شرایط برای رشد یک جلبک یا همان کشند قرمز در دریاچه ها مهیا شود از این رو به دلیل کاهش آب، این دریاچه قرمز شده است.

دریاچه پریشان
دریاچه فامور یا پریشان یکی از زیباترین و بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران و خاورمیانه است که در بخش جره و بالاده شهرستان کازرون قرار گرفته است. مساحت این دریاچه ۴۳۰۰ هکتار است که دور تا دور آن را کوه فراگرفته است.

این دریاچه دارای چهار گونه ماهی بومی به نام های ماهی زردک، ماهی سرخه، ماهی پرک و مار ماهی آب شیرین و همچنین چند گونه ماهی وارداتی نظیر ماهی کپور، ماهی فیتوفاگ و آمور است که در سال ۱۳۶۸ به دریاچه وارده شده اند، اما تنها کپور معمولی با شرایط دریاچه سازش پیدا کرد و دو گونه دیگر مشکلات متعددی را به وجود آورده اند.

هر سال با آغاز فصل پاییز پرندگان زیادی از سیبری و کشور های اسکاندیناوی به جمله زیستگاه ها و دریاچه های استان فارس مانند دریاچه پریشان کوچ می کنند و مناظر زیبایی را به وجود می آورند.

با اختصاص آب مورد نیاز دریاچه پریشان، وضعیت این دریاچه، بهبود پیدا یافت، تقریبا سال ۹۵؛ سال پایان مشکلات دریاچه پریشان بود.

دریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه بزرگترین آبگیر دائمی آسیای غربی است که در شمال غرب فلات ایران قرار گرفته است. وسعت این دریاچه ۵۱.۸۷۶ کیلومتر مربع است که حدود سه درصد مساحت کل کشور را دربر می گیرد. از نکات جالب درباره این جاذبه طبیعی این است که میزان نمک محلول در آب این دریاچه دو برابر اقیانوس ها است و به همین دلیل، هیچ ماهی و نرم تنی به جز گونه هایی از سخت پوستان در آن زندگی نمی کنند، آب آن هیچ وقت یخ نمی زند و شناگران نیز می توانند روی آن شناور بمانند.

شرایط فعلی دریاچه ارومیه بهترین زمان برای رسیدن به مشکلات این دریاچه است، با وجود احیا این دریاچه همچنان از نظر اکولوژیک مشکل دارد. برای تثبیت دریاچه ارومیه نیاز است از ابزار ها و فناوری های به روز استفاده شود. تا کنون حدود یک میلیارد دلار برای احیای دریاچه ارومیه خرج شده است و اگر یک میلیارد دلار سرمایه مورد نیاز تامین شود دریاچه ارومیه تا سال ۱۴۰۶ یا ۱۴۰۷ به "تراز اکولوژیک" خود باز می گردد.

با بودجه ای که دولت برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص می دهد این کار عملی به نظر نمی رسد و با توجه به وضعیت اقتصادی دولت لازم است از بانک های خارجی ۳ تا ۳ و نیم میلیارد دلار وام گرفته شود.

دریاچه زریوار
دریاچه آب شیرین زریوار یکی از مهم ترین دریاچه های غرب کشور است که در سه کیلومتری مریوان قرار دارد. مساحت این دریاچه ۷۲۰ هکتار است که حداکثر شش متر عمق دارد. وجه تسمیه زریوار و زریوار که هر دو در منطقه متداول است، به واژه «زری» که در زبان کردی به معنی دریاچه است، باز می گردد. پسوند «دار» و «بار» پسوند تشبیهی و زریبار یا زریوار به معنی دریاچه وار است.

درباره این دریاچه افسانه های متعددی وجود دارد که مشهورترین آنها حکایت از وجود شهری مدفون در زیر آب های دریاچه دارد. در این دریاچه ماهی هایی، چون سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی و عروس ماهی و همین طور ۳۱ گونه پرنده بومی و مهاجر زندگی می کند. اگر به دریاچه زریوار سفر کردید، ماهی کباب هایی که کنار این دریاچه پخته می شوند و قایقرانی روی آن به طور حتم خاطرات خوبی برای تان می سازند.

طی چند سال گذشته به دلیل ورود فاضلاب های شهری و روستایی، افزایش رسوبات و نیزار های داخل دریاچه، نگرانی هایی در مورد این دریاچه بوجود آمد که مخاطراتی را هم متوجه این جاذبه طبیعی استان کرد. بسیاری از مشکلات دریاچه زریوار از نبود مدیریت جامع و یکپارچه که همواره از دغدغه های اصلی ستاد نجات بخشی این دریاچه بوده، ناشی می شود.

دریاچه اوان
اگر روزی خواستید قلعه الموت را ببینید دریاچه اوان را از یاد نبرید. این دریاچه که بیش از ۷۰ هزار متر مربع مساحت دارد، در ارتفاع هزار و ۸۰۰ متری از سطح دریا واقع شده و تنها از آب چشمه های زیرزمینی موجود در بستر دریاچه تغذیه و تنها بخش ناچیزی از آن هنگام بارندگی تامین می شود، اما به صورت سطحی و کم. غلیان دائمی آن باعث صافی و زلالی آب دریاچه شده است.

عمیق ترین بخش اوان به ۵.۷ متر می رسد که در جنوب شرقی آن واقع شده است البته برخی از مسئولان عمق دریاچه را بین یک تا ۲۰ متر تخمین زده اند. از سرریز آب دریاچه نیز رود کوچکی تشکیل می شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستا های کوشک و آیین است.

در تابستان این دریاچه محل ماهی گیری، آب تنی و قایقرانی و در پاییز، مامن پرندگان مهاجر مانند قو، غاز، مرغابی و در زمستان با توجه به برودت هوا و یخ زدن سطح آن قابل اسکی سواری است.

پاکسازی کف دریاچه، جلوگیری از ورود سیلاب، لوله گذاری برای تامین کسری آب دریاچه و نصب دوربین های حفاظتی آنلاین مشکلاتی است که باید رفع شود. برای تسریع بخشی به ساماندهی دریاچه اوان، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان کمک شده است که مشخص نیست این هزینه صرف چه کاری شده است و باید جهت احداث پارکینگ، ساماندهی اطراف دریاچه و تامین برق، فاضلاب، پیش بینی نجات غریق در تعطیلات پیگیری های لازم انجام می شد.

دریاچه حوض سلطان
اغلب تور های گردشگری که برای دیدن کاشان و یا زیارت حضرت معصومه (س) به قم می روند، سری هم به دریاچه آب شور حوض سلطان می زنند. دریاچه نمک حوض سلطان در ۴۰ کیلومتری شمال قم و به مساحت تقریبی ۲۴۰ کیلومتر مربع است. وسعت و شکل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصول مختلف سال متفاوت است. در مواقع بارندگی و ذوب برف های ارتفاعات اطراف، چون بر میزان آب ورودی افزوده می شود، وسعت آن زیاد و در غیر از این ایام، وسعت آن کم می شود. بدین ترتیب سطح آب دریاچه پیوسته در نوسان است. این دریاچه از دو چاله جدا از هم تشکیل شده است.

چاله غربی به نام حوض سلطان و چاله شرقی به نام حوض مره است که به وسیله یک آبراهه به هم وصل می شوند. رود های متعددی به این دریاچه وارد می شوند که از اراضی شوره زار و نمکی اطراف عبور می کنند. حوض سلطان در سال ۱۸۸۳ میلادی و بر اثر ساخت جاده شوسه تهران- قم تشکیل شد.

در سال های اخیر دریاچه حوض سلطان بخش زیادی از آب خود را از دست داده و هم اکنون دیگر آبی در آن دیده نمی شود و در معرض نابودی قرار دارد که این امر می تواند مشکلات زیست محیطی گسترده ای برای چند استان مهم و پرجمعیت کشور از جمله استان قم و تهران به وجود بیاورد و سلامت ساکنان آن را به خطر بیندازد.

دریاچه ولشت
دریاچه کوهستانی ولشت در کیلومتر ۲۵ جاده چالوس- کرج، شهر مرزن آباد واقع شده، دریاچه ولشت یکی از ۱۰ دریاچه آب شیرین کشور است که در این منطقه واقع شده و محیط زیست مناسبی را برای پرندگان و آبزیان فراهم کرده است. گونه های گیاهی و جانوری کلاردشت نیز از دیگر ویژگی های آن هستند.

این دریاچه در ارتفاع یک هزار متری از سطح دریای خزر قرار دارد. مسیر دسترسی به آن از شهر چالوس و از طریق کندوان و محور ارتباطی چالوس به تهران آغاز و پس از طی ۲۳ کیلومتر و بعد از پل کجور و گذر از سربالایی ها و پیچ های جنگل تا کنار دریاچه ادامه می یابد.

حضور گردشگران بدون نظارت طی سال های گذشته طبیعت این منطقه آسیب پذیر و اکوسیستم طبیعی آن را دگرگون کرده است. از جمله ورود آلاینده های محیطی، حیات انواع آبزیان، چون ماهی سفید، اردک ماهی، شاه کولی و حتی جلبک ها و پلانکتون ها را در معرض تهدید قرار می دهد.

این دریاچه جزء ۷۱ اثر ملی ایران و آثار طبیعی کشور به شمار می رود. با توجه به عکس های ماهواره ای که در طول ۱۰۰ سال اخیر از وضعیت ولشت گرفته شده است، تغییرات عمده ای در دریاچه دیده می شود و اگر مسئولان به این تغییرات توجه نکنند، نابودی این دریاچه حتمی است. خطر شکافتن و رانش دیواره کوهی در قسمت جلویی این دریاچه به لحاظ فعالیت دو کارگاه معدن شن و ماسه و برداشت از کوه های پایین دست در امتداد تاج، این دریاچه را تهدید می کند و می تواند شبه سونامی فاجعه باری را برای چالوس و نوشهر رقم بزند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « باشگاه خبرنگاران جوان » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1