19 مارس 2024 - 07:34

تجارت آزاد «ویزا» ادامه دارد

23 ژوئیه 2019 - 09:00 dsfr.ir/2p098

تجارت آزاد «ویزا» ادامه دارد
elicdn.com
ویزا

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران می گوید: پای دلال ها و واسطه ها در تجارت آزاد ویزا در میان است، و دفاتری با پوشش غیر رسمی «وکلای مهاجرت» وارد حوزه خرید و فروش ویزا شده اند.

اواسط خرداد ماه امسال اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران بخشنامه کرد: تبلیغ برای اخذ ویزای تضمینی غیرقانونی است و منع دارد. در اطلاعیه رسمی این اداره که به آژانس های گردشگری و تشکل های مربوطه ابلاغ شد، آمده بود: «با توجه به گزارش های واصله و همچنین تعداد شکایت های مطرح شده درباره تبلیغ و ارائه خدمات با عنوان «اخذ ویزای تضمینی»، بدینوسیله اعلام میدارد از آن جا که تعهد ویزای تضمینی کشورها از جمله کانادا، استرالیا و حوزه شنگن، «غیرقانونی» بوده و این امر صرفاً با هدف سوء استفاده مالی توسط برخی افراد سودجو صورت می گیرد، لذا مقتضی است اطلاع رسانی مناسب به دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری تحت پوشش مبنی بر جلوگیری از هر گونه تبلیغ و اقدام به اخذ ویزا با عنوان تضمینی صورت گیرد تا از بروز مشکلات احتمالی اجتناب شود.

بدیهی است در صورت وصول هرگونه گزارش یا شکایت با این موضوع، مراتب جهت اتخاذ تصمیم به کمیسیون فنی ارجاع خواهد شد.»

حالا یک ماه از آن اخطار گذشته اما همچنان تبلیغ «ویزای تضمینی» جریان دارد و حتی سخت گیری برخی کشورها در صدور ویزا، آن را متوقف نکرده است.

امیرپویان رفیعی شاد رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران از رایزنی های تازه ای با مدیران گردشگری خبر می دهد تا شاید با رصد بیشتر، پشت پرده تجارت ویزا که گاه به جریان آزاد و عادی سفر شهروندان ایرانی به برخی کشورها خدشه وارد کرده است، رونمایی و مهم تر از آن جدی تر با عاملان آن برخورد شود. 

او میگوید: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این مدت بخشنامه ای را خطاب به آژانس ها و دفاتر خدمات مسافرتی صادر کرد مبنی بر ممنوعیت تبلیغ ارائه خدمات ویزای تضمینی، در حالی که افرادی در این حوزه مشغول اند که بیشتر نقش دلال و یا واسطه را دارند و غالبا آژانس مسافرتی نیستند. به جرات اعلام می کنم آژانس های مسافرتی در این جریان نقشی ندارند.

رفیعی شاد می افزاید: دفاتر خاصی با این عنوان که مدارک مسافر را برای گرفتن ویزا تکمیل می کنند، وارد حوزه تجارت ویزا شده اند. تبلیغ آن ها به منزله تکمیل و یا درست کردن مدارک مسافر است که بعضا مدارک نادرست است و هم برای مسافر دردسر ایجاد می کند و هم به لحاظ فعالیت های مسافری و گردشگری برای کشورمان وجاهت خوبی ندارد.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران می گوید: این اتفاق ها باعث می شود آمار افرادی که هویتی غیر توریستی و بیشتر انگیزه مهاجرت دارند اما به عنوان توریست برای دریافت ویزا مراجعه می کنند بالا برود؛ مساله ای که روی نگرش کشورهای صادرکننده ویزا برای شهروندان ایرانی بی تاثیر نخواهد بود.

بررسی های ما منتج به این شده است که بیشتر افرادی که به حوزه ویزا فروشی وارد شده اند اصطلاحا سرپایی کار می کنند، یعنی مکان و فضای مشخصی ندارند و یا دفاتر غیررسمی هستند که تحت پوشش وکلای بین المللی مهاجرت در حال انجام این کار هستند.

ما در حال رایزنی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و مسئولان مربوطه هستیم تا با رصد بیشتر، جلو این کار گرفته شود.

رفیعی شاد درباره تاثیر این جریان بر تشدید قوانین سختگیرانه برخی کشورها در صدور ویزا برای اتباع ایرانی، بیان می کند: سخت گیری ها که از گذشته در برخی کشورها برای صدور ویزا وجود داشته است. هر کشوری قوانینی برای ورود اتباع خارجی دارد. از سوی دیگر قانونی حاکم است مبنی بر این که صدور ویزا به منزله اجازه قطعی برای ورود به کشور صادرکننده آن نیست. متاسفانه چنین شرایطی باعث شده است افرادی به شکلی غیر رسمی سواستفاده و سودجویی کنند که نهایتا همه را زیر سوال ببرند.

معاون گردشگری بیشتر درباره ویزا فروشی در برخی دفاتر خدمات مسافرتی گفته بود: آیین نامه ای سال ۱۳۸۰ در دولت تصویب شده که مشخصا کلمه «اخذ ویزا» را جزء فعالیت های آژانس های گردشگری قید کرده است. بنابراین تا زمانی که این آیین نامه اصلاح نشده، گرفتن این حق از آژانس های گردشگری اقدامی «غیر حقوقی» است.

ولی تیموری از سوی دیگر درباره برخی سودجویی ها در موضوع تبلیغ و اقدام برای اخذ ویزا، اظهار کرده بود: در جریان نحوه کار آژانس هایی که ویزا را گران می فروشند هستم، آن ها چون خودشان نمی توانند مستقیم از سفارتخانه ای ویزا دریافت کنند، ویزا را با واسطه و از طریق آژانس دیگری می خرند. این میان یک سری آژانس ها هم با سفارتخانه ها مستقیم در ارتباط هستند که بازار را با مشکل روبرو کرده اند. اتفاقاً یکی از بحث های ما با وزارت خارجه درباره محدود شدن روابط برخی سفارتخانه ها با یک سری آژانس های خاص بود.

سفارتخانه ای داریم که فقط با یک آژانس کار می کند. از وزارت خارجه ایران پرسیدیم آیا از نظر حقوقی می توانیم جلو این کار را بگیریم که گفتند ویزا در حوزه اختیار آن کشور است و نمی توان اقدامی کرد. برای همین تا زمانی که آئین نامه اصلاح شود تنها توصیه ای که می توانیم به مردم کنیم این است که برای گرفتن ویزا فقط به یک آژانس مراجعه نکنند و بیشتر پرس و جو کنند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1