19 مارس 2024 - 07:42

اگر کسب و کاری دارید حواستان باشد ضرر نکنید!

10 فوریه 2019 - 10:30 dsfr.ir/132cr

این روزها بسیاری از افراد را می بینیم که بدون توجه به مسائل قانونی، کسب و کاری را راه اندازی کرده و مشغول به فعالیت هستند و شاید تابحال به مشکل یا مانع جدی در کسب و کار خود مواجه نشده اند ولی قطعا یک روز به مشکل بر می خورند که در این مطلب می خواهیم ۳ مورد از مهم ترین مسائلی را که امکان وقوع آن در آینده وجود دارد با هم بررسی کنیم.

۱- حواستان باشد مشمول جریمه مالیاتی نشوید

هر کسب و کاری در هر کجای دنیا که راه اندازی شده باشد می بایست جهت روشن نمودن عملکرد مالی خود به ادارات مربوطه مراجعه و نسبت به شفاف سازی عملکرد و پرداخت مالیات متعلقه اقدام نماید ولی گاها می بینیم که اشخاص یا شرکت هایی در ایران فعالیت می کنند که شاید اصلا در مورد این مسائل اطلاعاتی ندارند.

در مورد اشخاص حقیقی، اگر شخصی بخواهد شروع به فعالیت نماید با چند حرکت ساده مانند اجاره یا خریداری دفتر یا محل کسب و فراهم آوردن وسایل و پرسنل مورد نیاز و گاها کمی تبلیغات شروع به فعالیت می کند و شاید سال های خوش و خرمی را بگذراند ولی پس از چندی متوجه می شود که یک قبض مالیاتی با ارقام نجومی دریافت می کند که هوش از سر آدم می پراند.

چرا اینگونه شده است ؟

طبق قانون تجارت کشور ایران - هر شخص حقیقی و حقوقی که شروع به فعالیت می کند می بایست نسبت به معرفی خود به یکی از مراکز مالیاتی استان متبوعه خود اقدام نموده و پس از آن به صورت منظم شرح عملکرد سود و زیان خود را به آن اداره ارائه دهد و نسبت به قانون جاری مملکت مالیات بپردازد.

جالب است بدانید که شرح عملکرد مالی خود را می بایست در دفاتر مخصوصی ثبت نمایید که به اصطلاح به آن دفاتر پلمپ می گویند.

متقاضی می بایست هر سال نسبت به پلمپ دفاتر همان سال اقدام نماید. (هر سال می بایست دفاتر پلمپ شده داشته باشید ولو اینکه عملکردی نداشته باشید)

هر شخص حقیقی و حقوقی پس از شروع فعالیت یا ثبت شرکت می بایست در اسرع وقت نسبت به دریافت پلمپ دفاتر شخصی یا شرکتی خود اقدام نماید در غیر اینصورت در آینده مشمول جریمه خواهد شد.

و این فراموش نشود که در هر سال شمسی می بایست نسبت به دریافت دفاتر همان سال اقدام نمایید (البته می توانید برای سال بعد را نیز اخذ نمایید) و اگر آن سال بگذرد دیگر نمی توانید دفاتر سال قبل را دریافت کنید و قطعا در حسابرسی های مالیاتی آینده جریمه خواهید شد.

پس اگر تابحال نسبت به پلمپ دفاتر خود اقدام ننموده اید، همین حالا برای پلمپ دفاتر امسال اقدام نمایید.

۲- شرکت خود را ثبت کنید که بتوانید رسمی کار کنید

اگر کسب و کارتان به گونه ای است که هم مشتریان حقیقی دارید و هم مشتریان حقوقی، ثبت شرکت خیلی به کارتان می آید.

اولین مزیت ثبت شرکت این است که دارای یک تشکل حقوقی می شوید و می توانید با صلابت و قدرت بیشتری به کار خود ادامه دهید.

اگر می خواهید با مشتریان شرکتی - سازمانی - دولتی و خصوصی کار کنید این را بدانید که اشخاص حقوقی مایل اند تا کارهای خود را به اشخاص حقوقی (شرکت ها) بسپارند.

هیچ مجموعه ای حاضر نیست که برای دریافت فلان کالا یا فلان خدمات به مغازه مراجعه کند و کالا یا خدمت خود را از یک شخص حقیقی دریافت کند. سازمان ها مایل اند تا با مجموعه هایی همکاری نمایند که مانند خود دارای یک تشکل حقوقی باشند.

مثلا سازمانی را در نظر بگیرید که می خواهد دوره های آموزشی آنلاین برای پرسنل سازمان خود برگزار کند.

آیا به نظر شما می رود در خیابان یا روزنامه دنبال مدرس بگردد ؟ یا ترجیح می دهد که با یک مجموعه آموزشی فعال در این حوزه وارد مذاکره و همکاری گردد ؟

قطعا مایل است تا به یک مجموعه ثبت شده وارد مذاکره گردد و چه بسا شاید اشخاص حقیقی توانمند دیگری نیز جهت همکاری اعلام حضور نمایند ولی آن سازمان این مورد را در نظر می گیرد که همکاری با یک مجموعه ثبت شده بیشتر به صلاحش است تا با یک شخص حقیقی !!!

در نتیجه اگر فکر می کنید که کسب و کارتان به گونه ای است که با مشتریان شرکتی و سازمانی در ارتباط خواهید بود، همین الان جهت ثبت شرکت خود اقدام نمایید.

۳- حواستان باشد اعتبارتان را ندزدند

یکی دیگر از مسائلی که در کسب و کارهای امروزی با آن مواجه هستیم اعتبار دزدی نام دارد.

اعتبار دزدی چیست ؟

کسب و کاری را در نظر بگیرید که سال ها مشغول فعالیت است و خدا می داند که در تمامی این سال ها چقدر برای رشد کسب و پیشرفت کسب و کار خود علاوه بر هزینه های جاری ای که داشته است چه هزینه هایی اعم از هزینه بازاریابی و تبلیغات - هزینه بازایابی های دیجیتالی ، هزینه های سوشال مارکتینگ ، هزینه حضور در فضای مجازی و هزینه های سئو سایت مجموعه خویش را پرداخته است.

حال که بعد از چند سال این کسب و کار اسم و رسمی برای خود بدست آورده است متوجه می شود که شخص یا شرکتی به صورت همزمان در حال استفاده از نام او است.

در این حالت اگر آن کسب و کار در ابتدای کار اقدام به ثبت برند و نام تجاری خود می نمود الان در مواجهه با این مشکل بسیار بزرگ می توانست مدعی باشد و از کسی که از نام و برند وی سوء استفاده کرده شکایت نماید.

پس در نتیجه صاحبان آن کسب و کار سال ها عمر خود را صرف کرده اند تا یک کسب و کاری را راه اندازی و به مرحله سودآوری برسانند ولی اکنون می بینند که شخص دیگری در حال منتفع شدن از آن است.

مثلا مجموعه ثبتی نخستین را در نظر بگیرید.

این مجموعه سالهاست در حوزه های ثبتی مشغول به فعالیت است و نام آن نیز برای مردم آشنا می باشد به طوری که هر شخصی اگر نیاز به خدمات ثبتی داشته باشد - یکی از نام هایی که به ذهن وی خطور می کند “ مجموعه ثبت نخستین ” است. حال در این مثال اگر صاحبان مجموعه در ابتدای راه برند کسب و کار خویش را ثبت نمی نمودند - هر شخصی می توانست آن را به صورت قانونی به نام خود ثبت کند و از مزایای نام آن بهره مند شود.

پس اگر دارای کسب و کاری هستید که نام و آوازه ای برای خود بدست آورده اید - در سریع ترین زمان ممکن نسبت به ثبت نام تجاری و برند در ایران اقدام نمایید تا مالکیت قانونی آن را بدست آورید و در آینده متضرر نشوید.

شما عزیران می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر ضمن مراجعه به وبسایت مجموعه به نشانی www.nokhostinsabt.com با شماره گیری خطوط ویژه ۰۲۱۸۸۸۸۱۲۳۵ و ۰۲۱۸۸۸۸۱۲۴۵ از کارشناسان ثبتی مشاوره رایگان دریافت نمایید.

1