19 مارس 2024 - 08:50

تغییر وضعیت اقلیم زمین را آبی تر می کند

6 فوریه 2019 - 12:00 dsfr.ir/zc6pz

گرمایش زمین

محققان دانشگاه ام ای تی دریافتند تا پایان قرن بیست و یکم رنگ 50 درصد از اقیانوس های جهان تغییر می کند و آبی تر خواهد شد.

در این تحقیقات مدلی از جمعیت های فیتوپلانکتون های موجود در سراسر جهان ساخته شد تا آثار تغییرات آب و هوای زمین بر گونه های مختلف جلبک ها به دقت مورد مطالعه قرار گیرد. همچنین محققان به منظور درک بهتر نحوه جذب و انعکاس نور توسط فیتوپلانکتون ها از تصاویر ماهواره ای استفاده کردند.

این مدل جدید آثار گرمایش زمین را بر دما، میزان اسیدیته، جریان های آبی اقیانوس ها و اثر این عوامل را بر تولیدمثل گونه های مختلف فیتوپلانکتون ها در اختیار می گذارد. محققان به منظور بررسی اثرگذاری تغییرات جمعیت فیتوپلانکتون ها بر رنگ اقیانوس از تحلیل طیفی نور بهره گرفتند. 

بر اساس نتایج این بررسی ها، گرمایش زمین ساختار بیوشیمیایی اقیانوس های جهان را به گونه ای تغییر می دهد که موجب تغییر رنگ آن ها می شود و تا سال 2100 میلادی این تغییر رنگ قابل تشخیص خواهد بود.

به گفته محققان، در حال حاضر تغییر رنگ اقیانوس ها توسط افراد عادی قابل تشخیص نیست، اما تحلیل طیفی رنگ آب ها با استفاده از دوربین های ماهواره ای امکان بررسی تغییرات رنگ را به عنوان شاخصی از تغییرات آب و هوا در اختیار محققان قرار می دهد.

ظاهر اقیانوس به انواع ارگانیسم ها و مولکول هایی که در نزدیکی سطح آب شناور هستند، بستگی دارد. مولکول های آب بخش عمده طیف نور را جذب کرده و تنها نور آبی را منعکس می کنند، به همین علت اقیانوس ها آبی به نظر می رسند.

فیتوپلانکتون ها نیز کلروفیل تولید می کنند که بخش عمده نور را جذب کرده و نور سبز را منعکس می کند. به همین علت در مناطقی که جمعیت های بزرگ فیتوپلانکتون ها حضور دارند، رنگ اقیانوس آبی مایل به سبز است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1