خسارت سالانه تصادف های رانندگی در این استان از اعتبار اصلاح جاده ها بیشتر است.

1 دسامبر 2018 - 12:00 dsfr.ir/n919l

خسارت سالانه تصادف های رانندگی در این استان از اعتبار اصلاح جاده ها بیشتر است.
qudsonline.ir
وضغیت نامناسب جاده ها

گاهی این قدر مصوبه ها و بخشنامه ها و اعتبار تخصیص یافته به استان ها از چرخه زمان خارج می شود و به نتیجه نمی رسد که برخی از مسئولان یادشان هم نمی آید برای فلان پروژه چه قول هایی داده بودند. یکی از این قول ها اعتباری بود که موجب می شد جاده های خراسان جنوبی ارتقا یابند و اندکی از آمار تصادف های مرگبار کم شود.

دقیق ترین آمار فوتی های جاده ها را سازمان بهشت متقین هر شهر دارد و البته دقیق تر از آن را شرکت های بیمه ای که مجبور شده اند میلیون ها و گاهی میلیاردها تومان را بابت خسارت به بازماندگان متوفیان و البته مجروحان بپردازند.

مدیر کل بیمه ایران خراسان جنوبی می گوید: این شرکت سال گذشته بابت خسارت های جانی، مالی و بدنه در خراسان جنوبی 84 میلیارد و 384 میلیون ریال پول پرداخت کرده است. از این رقم بیش از 47 میلیارد ریال آن فقط متعلق به خسارت های جانی است.

حسین زارعی با اشاره به تشکیل ۳۴۴۹ پرونده در بیمه ایران برای دریافت خسارت های جانی می افزاید: در این استان در مجموع سال گذشته ۴۴۸۸ پرونده فقط برای پرداخت بیمه خسارت ناشی از تصادف تشکیل شده است. به گفته او، بدترین شرایط برای مصدومان حوادث جاده ای مربوط به آنهایی است که دچار ضایعه نخاعی می شوند. زارعی توضیح می دهد: به عنوان مثال، سال گذشته یک پرونده برای فردی که در مسیر فردوس دچار این ضایعه شده بود تشکیل شد و بیش از 7 میلیارد ریال به او خسارت پرداخت شد.

مدیر کل بیمه ایران خراسان جنوبی سنگین ترین تصادف سال گذشته را مربوط به تصادف محور بیرجند - قاین عنوان می کند که طی آن 4 نفر فوت کردند و 4 نفر مجروح شدند و این شرکت در مجموع بیش از 11 میلیارد ریال خسارت پرداخت کرد. با یک حساب سرانگشتی، اگر همه پرونده های خسارتی را با هم جمع ببندیم، به رقمی خواهیم رسید که حتی از اعتبار دوبانده شدن برخی از محورهای استان حتی محور 100 کیلومتری بیرجند - قاین بیشتر می شود؛ محوری که تاکنون جان هموطنان زیادی را گرفته و خانواده های زیادی را بی سرپرست کرده است؛ محوری که در استان به جاده مرگ معروف است و وقتی خبر تصادفی اعلام می شود، همه ذهن ها را به سمت خود می برد.

نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم دغدغه جاده های پرحادثه استان به ویژه نهبندان و سربیشه را همیشه در سخنانش داشته، اما با پیگیری ها چنان که باید و شاید جواب نمی گیرد.

«نظر افضلی» با بیان این که برخی افراد می گویند دوبانده شدن راه های نهبندان و سربیشه خواسته بزرگی است تاکید می کند: دوطرفه بودن و تاریکی و کویری بودن این مسیر خانواده های زیادی را داغ دار و متضرر کرده است. پس دوبانده شدن این مسیر ها یکی از درخواست های بحق مردم نهبندان و سربیشه برای اتصال به مرکز استان، زابل و زاهدان است.

هرچند به گفته وی، پیگیری ها و رایزنی های مربوط به این درخواست در حال انجام است، هر سال بر وعده ها و انتظار مالی سال قبل افزوده می شود، بدون این که تغییری در این مسیرها شاهد باشیم.

همه این وعده ها در حالی بیان می شود که هر سال پلیس آمار نقاط حادثه خیز استان را اعلام می کند و هر سال هم درباره آنچه باید انجام شود هشدار می دهد. بنابراین، گره جاده های خراسان جنوبی باید با دندانی باز شود که حداقل پوسیده نباشد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « تین نیوز » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1