19 مارس 2024 - 08:40

عراقی ها همچنان صدرنشین سفرهای ورودی

9 دسامبر 2018 - 10:00 dsfr.ir/gl48s

عراقی ها همچنان صدرنشین سفرهای ورودی
ishighli.com
گردشگران عراقی

۴ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۴۱۳ نفر گردشگر خارجی، آمار ۷ ماهه امسال سفرهای ورودی به ایران است که چندی پیش رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آن را اعلام کرد؛ آماری که نشان دهنده رشد بیش از ۵۶ درصدی نسبت به ۳ میلیون گردشگر در مدت مشابه سال ۹۶ است؛ ۷ماهی که در سال ۹۵،معادل ۳ میلیون و ۱۲۰ هزار گردشگر ورودی را به خود دید.

با وجود آنکه چنین آماری می تواند نشان دهنده اخبار خوب در حوزه گردشگری باشد اما متاسفانه از آنجا که هنوز سازمان متولی گردشگری نتوانسته به سیستم حساب های اقماری دست پیدا کند، همچنان آمار دقیقی برای تعداد گردشگران ورودی به کشور محسوب نمی شود. این آمار درواقع از سوی پلیس مهاجرت اعلام می شود و تمام اتباع خارجی را که با نیت های گوناگون به کشور می آیند، شامل می شود؛ در نتیجه نمی توان به صورت دقیق برآورد کرد که ورود این تعداد اتباع خارجی تا چه میزان با هدف گردشگری بوده و از طرف دیگر تا چه میزان درآمدزایی در کشور به ارمغان آورده است.

عراق، آذربایجان، افغانستان، ترکیه و پاکستان در ۷ ماهه نخست سال جاری، ۵ کشور اول مبدا گردشگر ورودی بوده اند. به گفته معاون گردشگری، عراق با یک میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۱۰ نفر، آذربایجان با ۹۸۹ هزار و ۸۳۶ نفر، افغانستان با ۵۵۷ هزار و ۵۷۹ نفر، ترکیه با ۴۸۳ هزار و ۳۰۲ نفر و پاکستان با ۱۵۹ هزار و ۷۲۸ هزار نفر توانسته اند این رتبه ها را به دست آورند.

این در حالی است که آمار کل سال ۹۶ نشان می دهد عراق با یک میلیون و ۳۵۶ هزار و ۱۸۵ نفر و در کل سال ۹۵ با یک میلیون و ۳۹۸ هزار و ۲۰۱ نفر، آذربایجان کل سال ۹۶ با ۹۵۹ هزار و ۶۵۳ نفر و در کل سال ۹۵ با ۹۸۱ هزار و ۲۰۰ نفر، افغانستان در کل سال ۹۶ با ۸۶۰ هزار و ۷۹ نفر و در کل سال ۹۵ با ۶۸۳ هزار و ۲۴۱ نفر، ترکیه در کل سال ۹۶ با ۵۷۳ هزار و ۸۴۹ نفر و در کل سال ۹۵ با ۴۴۴ هزار و ۲۰۰ نفر و پاکستان در کل سال ۹۶ با ۲۷۳ هزار و ۲۷۳ نفر و در کل سال ۹۵ با ۲۴۲ هزار و ۸۷ نفر در سال های اخیر نیز در میان مبادی برتر گردشگرفرست به ایران قرار داشته اند. این آمارها بیانگر آن است طی این مدت عراق و آذربایجان رشد قابل توجهی در ورود گردشگر به ایران داشته اند و در عین حال میزان گردشگر اروپایی و آمریکایی کمتر شده است.

البته میزان کاهش ورود گردشگران اروپایی و آمریکایی در جزئیات آمارهای اعلام شده ۷ ماه نخست سال جاری از سوی مسوولان مشخص نشده؛ اما به گواه فعالان گردشگری میزان ورود گردشگران کشورهایی که مبداشان آمریکا و اروپاست در چند سال اخیر کمتر شده است.

اما براساس آمارهایی که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام می کند عراق و جمهوری آذربایجان در صدر جدول گردشگران ورودی به ایران قرار دارند؛ گردشگرانی که البته به دلیل نبود حساب های اقماری، دلایل و هدف سفر آنها به کشور مشخص نیست.

با این همه به باور کارشناسان حوزه گردشگری، افزایش نرخ ارز برای بسیاری از کشورها از جمله کشورهای همسایه سفر به ایران را سفری به صرفه کرده است که با هدف های گوناگون از جمله سلامت، سیاحت، زیارت، تجارت و... آنها را بر آن می دارد تا وارد ایران شوند و از موقعیت به دست آمده برای سفر به کشورمان بهره مند شوند. درحقیقت، در حال حاضر با توجه به شرایط موجود مهم ترین قشری که وارد ایران می شوند گردشگران همسایه اند؛ فرصتی که به هر حال باید از آن برای درآمدزایی بیشتر استفاده کرد.

از جمله بهترین فرصت های پیش آمده در این شرایط در زمینه گردشگری سلامت است که بسیاری با این نیت به ایران سفر می کنند و حالا فعالان گردشگری معتقدند می توان گردشگران سلامت را با باقی جاذبه های گردشگری ایران نیز آشنا کرد تا آنها علاوه بر آنکه از خدمات درمانی و سلامتی کشور استفاده می کنند از موهبت گردشگری و جاذبه های طبیعی ایران نیز بهره مند شوند. اتفاقی که می تواند برای هر دو طرف بازی دو سر برد بوده و برای جذب بیشتر گردشگر نیز از این طریق راه را هموارتر کرد.

با این همه همچنان چالش هایی در جذب و ساماندهی گردشگران ورودی از کشورهای همسایه وجود دارد. گردشگران عراقی و آذربایجانی از آنجا که سامان یافته و در قالب تورهای گردشگری وارد ایران نمی شوند، هزینه هایی که در ایران متقبل می شوند چندان قابل محاسبه نیست و به این ترتیب به نظر می رسد در توسعه اقتصاد گردشگری نقش قابل ملاحظه ای ندارند؛ این درحالی است که کارشناسان تاکید می کنند طیف جدیدی از گردشگران عراقی ورودی به کشور، گردشگرانی هستند که می توانند سهم قابل توجهی در درآمدهای گردشگری داشته باشند.

حالا موانعی از جمله تحریم ها، نوسانات ارزی، نبود زیرساخت ها و... باعث شده گردشگران اروپایی و آمریکایی کمتر به ایران سفر کنند. اما فرصت جذب گردشگرانی از کشورهای همسایه روز به روز در حال افزایش است؛ فرصتی که البته دائمی نخواهد بود و چنانچه برای آنها برنامه ریزی صورت نگیرد، احتمال از دست رفتن آن وجود دارد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1