19 مارس 2024 - 09:49

اثر بسته جدید ارزی بر سفرهای هوایی داخلی و خارجی

13 اوت 2018 - 15:00 dsfr.ir/yw4wc

اثر بسته جدید ارزی بر سفرهای هوایی داخلی و خارجی
donyayesafar.com
مسافرت هوایی

همزمان با ارائه بسته ارزی جدید دولت، قیمت پروازهای ایرلاین های خارجی افزایش پیدا کرده است. حتی برخی از فعالان گردشگری خبر از این داده اند که ایرلاین های خارجی، سیستم های فروش خود را بسته اند و امکان خرید کامل بلیت وجود ندارد؛ مگر آنکه مستقیم به دفتر آن ایرلاین مراجعه و هزینه با کردیت کارت و ارزی پرداخت شود. از سوی دیگر، بسیاری از پروازهای داخلی نیز به گواه دست اندرکاران افزایشی ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی داشته اند.

برخی از فعالان اعتقاد دارند وقتی نرخ پروازهای خارجی ۱۰۰ درصد گران می شود، تقاضا کاهش می یابد و پروازها کم یا کنسل می شود و در نهایت احتمال دارد ایرلاین های خارجی مسیر هوایی ایران را حذف کنند. رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران در این باره گفته است: «این مساله یک «خودتحریمی» است که نه تنها سفر ایرانی ها به خارج از کشور، بلکه سفر گردشگران خارجی به ایران و مشاغل وابسته به صنعت هوانوردی را نیز در معرض تهدید قرار داده است.»

رضا اباذری با اشاره به پیامدهای توقف پرداخت ارز دولتی به شرکت های هواپیمایی که سفرهای هوایی را به ویژه در مسیرهای خارجی در معرض تهدید قرار داده است، دو سناریو را برای ادامه این روند پیش بینی کرده: «نخست آنکه ایرلاین ها نمی توانند به تعهدات پیشین خود عمل کنند، چراکه آنها قبلا قیمت بلیت های خود را با ارز ۴۴۰۰ تومانی محاسبه کرده اند و حالا که باید به مشتری جواب بدهند، مبنای محاسبه ۸۸۰۰ تومان شده است. این اختلاف هزینه را چه کسی پرداخت می کند؟ ایرلاین نمی تواند دیگر ارز ۴۴۰۰ تومانی را تامین کند، از مسافر هم نمی خواهد این مابه التفاوت را دریافت کند.

از طرفی آنها باید هزینه فایده را محاسبه کنند که رقم قابل توجهی می شود؛ درحالی که محل جبران آن مشخص نیست.» او پیامد دیگر این تصمیم ارزی را ایجاد موج سینوسی منفی در سفرهای هوایی خارجی و حتی داخلی دانسته است: «وقتی نرخ بالا می رود، تقاضا کاهش می یابد و به دنبال آن، تعداد پروازها کم یا در برخی مسیرها کامل کنسل می شود و به نقطه ای می رسیم که در برخی مسیرهای هوایی، حتی یک پرواز هم نخواهیم داشت.»

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران که این روند را بر سفرهای ورودی نیز موثر دانسته، خاطرنشان کرده است: «در شرایطی که افزایش نرخ ارز در ایران برای گردشگر ورودی مفید و مثبت دانسته می شود، با گران شدن سفر هوایی، دیگر برای مسافر خارجی به صرفه نیست که به ایران بیاید. کاهش مسافر، توجیه برقراری خط هوایی با ایران را نیز برای ایرلاین های خارجی از بین می برد، چراکه با یکی، دو پرواز در هفته نمی توانند هزینه های خود را تامین کنند.» اباذری تاکید کرده که چنین اتفاقی سفرهای خارجی ایرانی ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

در حالی که تقریبا در تمام مسیرهای پروازی خارجی با افزایش بی سابقه قیمت بلیت روبه رو هستیم، قیمت بلیت پروازهای خارجی ایرلاین های ایرانی در برخی از مسیرها به شکل قابل توجهی ارزان تر است؛ موضوعی که می تواند فرصتی برای توسعه ایرلاین های داخلی در این مسیرها باشد.

افزایش در قیمت پروازهای داخلی
در همین حال، دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی نیز به «چمدان» گفته است: «با سیاست های جدید ارزی، خطوط هواپیمایی باید ارز مورد نیاز خود را از صرافی ها و با قیمت ارز ثانویه که اکنون حدود ۸ تا ۹ هزار تومان است تامین کنند. بنابراین قیمت بلیت های داخلی حداقل ۷۰ درصد افزایش خواهد داشت.» مقصود اسعدی سامانی در مورد علت تاثیر قیمت ارز بر مسیرهای داخلی تصریح کرده است: «صنعت هواپیمایی به شدت وابسته به خارج از کشور است. بیش از ۶۰ درصد هزینه های شرکت های هواپیمایی ارزی است. این شرکت ها برای تعمیر، نگهداری، تامین قطعات، اجاره هواپیما، حتی خرید روغن هواپیما و بسیاری موارد دیگر نیاز به ارز دارند.»

او اما درباره اینکه چنین وضعیتی ممکن است موجب شود مسافران پروازهای شرکت های هواپیمایی خارجی را به داخلی ترجیح دهند، خاطرنشان کرده: «در حال پیگیری هستیم تا به شرکت های داخلی برای این پروازها ارز با قیمت ارز کالاهای اساسی تعلق بگیرد. در این صورت این اتفاق رخ نخواهد داد؛ البته در این وضعیت به طور کلی شاهد کاهش شدید مسافران خواهیم بود.»

حالا در شرایطی که دولت به دلیل محدود بودن منابع ارزی باید ارز دولتی را به تامین کالاهای ضروری و اساسی اختصاص دهد، برخی فعالان گردشگری بر این باورند که باید بسته های حمایتی نیز برای این صنعت و صنایع وابسته آن نظیر هواپیمایی درنظر گرفته شود؛ این درحالی است که برخی دیگر از فعالان معتقدند این افزایش هیجانی در بازار سفر طی چند ماه آینده در صورت عدم نوسان شدید در نرخ ارز به کانال ثبات خود باز خواهد گشت.

« دنیای سفر » این نوشته را از « دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1