19 مارس 2024 - 10:31

عذرخواهی معاون رئیس جمهور از معلولان

24 می 2017 - 10:40 dsfr.ir/ly5f1

عذرخواهی معاون رئیس جمهور از معلولان
مرتضی لطف الهی
مراسم روز موزه و معلولیت در کاخ گلستان

معاون رئیس جمهور خبر داد: به زودی سامانه اماکن مناسب سازی شده برای معلولان که قصد سفر و استفاده از تاسیسات #گردشگری دارند، رونمایی می شود.

به گزارش روابط عمومی کاخ جهانی گلستان؛ زهرا احمدی پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم گرامیداشت روز موزه و معلولیت که دیروز سه شنبه - دوم خرداد - در کاخ گلستان برگزار شد، افزود: از همه کسانی که دچار معلولیت هستند و امکان استفاده راحت از اماکن تاریخی و مکان های گردشگری را ندارند عذرخواهی می کنم، این یک ایراد بزرگ است که متاسفانه تا کنون در اولویت اصلی برنامه ریزی های ما نبوده است.

وی افزود: کشوری که تجربه جنگ را داشته و بیماری های جسمی حرکتی را دارد باید برای مناسب سازی همه ی اماکن برنامه ریزی کند که متاسفانه تا کنون این برنامه ریزی به صورت جدی انجام نشده است، این یک نقطه تاریک در فعالیت های ماست که نتوانسته ایم این محدودیت ها را رفع کنیم.

استفاده از تجربیات کشورهای مختلف در مناسب سازی اماکن برای معلولان

معاون رئیس جمهور افزود: البته باید در نظر داشت که این محدودیت ها تنها در ایران نیست بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا این محدویت ها وجود داشته است اما ما باید از تجربه کشورهای مختلف دنیا در این خصوص استفاده کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: استفاده از فرصت های گردشگری یک حق برابر اجتماعی است که معلولان هم باید بتوانند از این مکان استفاده کنند، اما در بنایی مانند کاخ جهانی گلستان، این امکان وجود ندارد،به همین دلیل این مکان به عنوان یک مجموعه تاریخی پایلوت برای مناسب سازی معلولان انتخاب شده است.

مناسب سازی اماکن گردشگری و تاریخی اولویت سال 2017

وی اضافه کرد: با توجه به شعار سازمان جهانی جهانگردی در سال 2017 یعنی گردشگری برای همه و تاکید این سازمان برای توجه به گردشگری معلولان، مناسب سازی اماکن فرهنگی تاریخی و گردشگری برای معلولان در دستور کار ما قرار گرفته است.

او افزود: در همین ارتباط سامانه ای با هدف معرفی اماکن مناسب سازی شده برای معلولان مانند هتل ها، رستوران ها و اماکن فرهنگی تاریخی تا دو ماه آینده رونمایی می شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه گفت: من این بدهکاری را به شما احساس می کنم و اعتقاد دارم که این تکلیف بزرگی است،همه باید از فرصت سفر و گردشگری و استفاده از زیرساخت های گردشگری بهره مند شوند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: امیدوارم در ایران و در دنیا هیچ کس به خاطر محدویت های جسمی که دارد از حق سفر کردن و گردشگری و بهره بردن از اماکن فرهنگی تاریخی و جاذبه های گردشگری محروم نشود.

مناسب سازی موزه ها برای معلولان ملاک ارزیابی مدیران

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی نیز در این جلسه اظهارکرد: مکان های فرهنگی باید برای معلولان مناسب سازی شود و آنها نیز از حق برابر برخوردار باشند. امروز در کاخ گلستان فرصتی فراهم شد تا برای معلولان برنامه فرهنگی اجرا شود و آنها بتوانند از چند موزه این مجموعه میراث جهانی بازدید کنند، امیدواریم این حرکت همچنان ادامه یابد.

وی با تاکید بر لزوم تامین چنین امکاناتی در مکان هایی مانند تخت جمشید، شوش و پاسارگاد، اظهار کرد: در سال 96 مناسب سازی موزه ها برای معلولان در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار دارد و یکی از شاخص های ارزیابی مدیران موزه در سال جاری خواهد بود. در این رابطه با طراحان و معماران مذاکراتی صورت گرفته تا به شکل پایلوت در چند موزه و مکان تاریخی همچون کاخ گلستان و موزه فرش اجرا شود.

شاخص موزه و معلولیت معیار اصلی انتخاب موزه های برتر

احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران نیز در سخنانی گفت: سال آینده برای انتخاب موزه برتر، شاخص موزه و معلولیت به عنوان معیار اصلی در نظر گرفته می شود.

او افزود: بر این اساس باید موزه ها فعالیت های آموزشی خود را بر این مبنا قرار دهند و این مکان های فرهنگی را برای معلولان مناسب سازی کنند.

براساس این گزارش؛ در این مراسم از تعدادی از فعالان گردشگری معلولان با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تقدیر شد و نرم افزار سامانه معرفی اماکن گردشگری و موزه ها و اماکن فرهنگی تاریخی مناسب سازی شده برای معلولان رونمایی و قابلیت های سرویس جدیدی در حمل و نقل به نام تاکسی سپاس تاکسی ویژه معلولان نیز معرفی شد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین از نمایشگاه های «قالیچه های نفیس کاخ گلستان»، «عکس های دوره ناصری»، «هزار و یک شب» و کارگاه مرمت کاخ بازدید کرد.

1