ارتقای اقتصاد کشور با صنعت گردشگری

1 می 2017 - 12:00 dsfr.ir/440is

ارتقای اقتصاد کشور با صنعت گردشگری
میثم رودکی / دنیای سفر
بازدید راهنمایان گردشگری از نارین قلعه میبد

صنعت #گردشگری یکی از پویاترین فعالیت های #اقتصادی عصر حاضر است که نقش مهمی در #توسعه پایدار ایفا می کند.

در حال حاضر، یکی از استراتژی هایی که در امر توسعه در بسیاری از کشورها به آن توجه می شود ترویج بخش های جدید مانند گردشگری و صادرات غیرسنتی است. به اعتقاد کارشناسان این صنعت، افزایش گردشگری به ویژه در کشورهای کم درآمد که امکان صنعتی شدن سریع را ندارند می تواند منجر به تنوع اقتصادی بدون اتکای بیش ازحد به صادرات سنتی شود.

گردشگری یکی از بخش های صادراتی مهم تلقی می شود که تفاوت آن با صادرات کالاها و خدمات این است که مصرف کننده آن را در کشور میزبان مصرف می کند. این صنعت، اگرچه نمی تواند اقتصاد شهر را به طور کامل بسازد، تأثیر مثبتی از طرق مستقیم و غیرمستقیم در اقتصاد جوامع دارد.

اثرات مستقیم صنعت گردشگری از مخارج اولیه گردشگران برای کالاها و خدمات مصرفی ایجاد می شود. این بخش از اثرات باعث ایجاد اشتغال مستقیم و کسب درآمدهای ارزی از طریق تولید و فروش کالاها و خدمات به گردشگران می شود و به ارتقای اقتصادی کمک می کند؛ در نتیجه، کشورهای مختلف از راه های متنوعی برای جذب گردشگر استفاده می کنند.

یکی از راه های جذب گردشگر و حضور هدفمند در بازار جهانی این صنعت، برگزاری نشست های بین المللی تخصصی در کشور میزبان است؛ از این رو، دولت تدبیر و امید با برگزاری «سمپوزیوم گردشگری و توسعه پایدار»، «نخستین اجلاس وزرای گردشگری مجمع گفت و گوی همکاری آسیا»، «ششمین نشست کارگروه تخصصی جاده ابریشم سازمان جهانی جهان گردی» و «هفدهمین کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری» توانست به رشد این صنعت کمک کند.

از طرف دیگر، آنچه مسلم است تحریم ها شمار گردشگر ورودی به ایران، یعنی مهم ترین فاکتور در فعل و انفعال و تحرک صنعت گردشگری کشورمان، را برابر آمار و ارقام سال های 1392 و 1393 به حداقل ممکن رسانده بود و این روند تا به انجام رسیدن برجام ادامه داشت؛ اما با به دست آمدن توافق برجام، کشور با اقبال بی سابقه گردشگران خارجی رو به رو شد و خیلی زود خیل گردشگران خارجی به اقصی نقاط کشور سرازیر شدند.

همچنین در فعالیت یک ساله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال 1395، شاهد برگزاری 43 نشست دوجانبه یا چندجانبه بین المللی و برگزاری 17 رویداد ملی و بین المللی (نمایشگاه و جشنواره و جز آن) بوده ایم که برگزاری «نخستین اجلاس وزرای گردشگری مجمع گفت و گوی همکاری آسیا» در تبریز، «ششمین نشست کارگروه جاده ابریشم سازمان جهانی جهانگردی» در ارومیه و برگزاری «هفدهمین اجلاس کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری» در تهران فقط بخشی از دستاوردهای این سازمان پس از برجام بوده است.

در این میان برگزاری «هفدهمین اجلاس کنوانسیون جهانی راهنمایان گردشگری» از اهمیت دوچندانی برخوردار است؛ چراکه در دو سال گذشته بسیاری از اخبار فدراسیون جهانی راهنمایان گردشگری (WFTGA)، با 180 هزار عضو از 70 کشور دنیا، بیش از پیش به ایران اختصاص یافت.

در سایت فدراسیون و در حد فاصل ژانویه سال های 2015 تا 2017 نام ایران و لوگو و اخبار کنوانسیون هر روز به نمایش درآمد و موجب شد تا اسم ایران بر سر زبان های علاقه مندان به بازار جهانی گردشگری بیفتد.

در آخر، ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که تأثیرات اقدامات انجام شده پس از برجام، در سال های پیش رو، خود را بیش ازپیش نشان می دهد و امیدواریم طی سال های آتی شاهد رشد دوچندان ورود گردشگر به کشورمان باشیم.

1