29 آوریل 2024 - 22:35

بزرگ ترین شهرهای باستانی تاریخ

9 آوریل 2024 - 09:00 dsfr.ir/5r2hx

بزرگ ترین شهرهای باستانی تاریخ
بزرگ ترین شهرهای باستانی تاریخ | اریحا با قدمت قدمت ۹۰۰۰ سال پیش از میلاد
بزرگ ترین شهرهای باستانی تاریخ | اریحا با قدمت قدمت ۹۰۰۰ سال پیش از میلاد

در این مطلب هفت مورد از بزرگ ترین و باشکوه ترین شهرهای باستانی در تمام تاریخ را برای شما گردآوری کرده ایم.

در طول تاریخ، بشریت شاهد ظهور و سقوط تمدن های متعددی بوده است. هر تمدن، بنا به ویژگی های منحصر به فرد خود، شهرهایی شگفت انگیز و باشکوه بنا کرده که یادآور عظمت و خلاقیت آن دوران هستند. این مقاله به بررسی ۷ تا از باشکوه ترین و بزرگترین شهرهای باستانی در تاریخ می پردازد.

در این مقاله، به مکان هایی مانند کارتاژ در شمال آفریقا، ماری در سوریه، بابل در عراق، شهر باستانی جریکو در فلسطین و… سفر خواهیم کرد و به بررسی تاریخ، معماری، فرهنگ و عظمت هر کدام می پردازیم. هدف از این مقاله، نه تنها آشنایی با این شهرهای شگفت انگیز، بلکه تأمل در دستاوردهای بشریت در طول تاریخ و اهمیت حفظ میراث فرهنگی برای نسل های آینده است. در ادامه با «دنیای سفر» همراه باشید.

بزرگ ترین و باشکوه ترین شهرهای باستانی در تمام تاریخ - جریکو

بزرگ ترین و باشکوه ترین شهرهای باستانی در تمام تاریخ - جریکو

۱. اریحا (جریکو)

اریحا یا جریکو، شهر باستانی واقع در کرانه باختری فلسطین، مروارید تاریخ و گهواره تمدن بشریت است. قدمت سکونت در این شهر شگفت انگیز به حدود ۹۰۰۰ سال پیش از میلاد می رسد و آن را به عنوان قدیمی ترین شهر با سکونت دائمی در جهان معرفی می کند.

آثار باستانی اریحا، گویی دریچه ای به سوی گذر زمان و تحولات جوامع بشری را به روی ما می گشایند. از شواهدی مبتنی بر کشاورزی اولیه تا نخستین سکونت گاه های دائمی انسان، اریحا داستان تکامل زندگی بشر را روایت می کند.

کنعانیان، ساکنان مشهور اریحا که در عهد عتیق کتاب مقدس نیز از آنها یاد شده، با فرهنگ و تمدن غنی خود، برگی زرین در تاریخ این شهر رقم زدند. بازسازی دیوارهای اریحا توسط کنعانیان، گواهی بر مهارت و پیشرفت آن ها در آن دوران است.

حوادث تاریخی متعددی در یکی از بزرگترین شهرهای باستانی تاریخ رخ داده است که محاصره و نابودی آن توسط اسرائیلیان، تخریب و بازسازی آن در طول تاریخ و تبدیل شدن آن به اقامتگاه زمستانی شاه هرود، تنها نمونه هایی از این وقایع هستند.

ارحا با وجود جمعیت نه چندان زیادش (حدود ۱۴ هزار نفر)، به عنوان یکی از بزرگترین سکونتگاه های اولیه در منطقه، نقشی کلیدی در تاریخ شهرنشینی ایفا می کند. باستان شناسان با کاوش در این شهر باستانی، به دنبال رمزگشایی از اسرار تمدن های اولیه و درک بهتر از گذشته بشریت هستند.

این شهر، موزه ای زنده از تاریخ است که داستان تمدن، فرهنگ و هنر را در گذر هزاران سال به تصویر می کشد. سفر به این شهر باستانی، تجربه ای فراموش نشدنی و سفری به اعماق تاریخ خواهد بود.

بزرگ ترین و باشکوه ترین شهرهای باستانی در تمام تاریخ - اوروک

بزرگ ترین و باشکوه ترین شهرهای باستانی در تمام تاریخ - اوروک

۲. اوروک

اوروک، شهر باستانی واقع در جنوب عراق امروزی، یکی از مهم ترین و بزرگترین شهرهای بین النهرین در دوران باستان بوده است. قدمت این شهر شگفت انگیز به حدود ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد می رسد و مهد تمدن سومری محسوب می شود.

اوروک در طول تاریخ خود، شاهد فراز و نشیب های بسیاری بوده است. این شهر در دوران اوج خود، مرکز قدرت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در منطقه بود و به واسطه معماری پیشرفته، هنر غنی و سیستم نوشتاری منحصر به فرد خود، شهرت جهانی داشت.

آثار باستانی اوروک، گنجینه ای از اطلاعات را در اختیار باستان شناسان قرار داده است. معبد انو، زیگورات اوروک، قصر اوروک و لوح های گلی اوروک، تنها نمونه هایی از این آثار شگفت انگیز هستند که داستان شکوه و عظمت این شهر باستانی را روایت می کنند.

حماسه گیلگمش، یکی از مشهورترین آثار ادبی جهان، در اوروک به نگارش درآمده است. این حماسه داستان پادشاه افسانه ای اوروک، گیلگمش، را روایت می کند و گویی روح تمدن سومری در آن دمیده شده است.

اوروک امروزه به عنوان یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری عراق شناخته می شود. کاوش های باستان شناسی در این شهر باستانی همچنان ادامه دارد و هر روز رازهای جدیدی از تاریخ پر فراز و نشیب آن آشکار می شود.

سفر به اوروک فرصتی استثنایی برای تجربه تاریخ و فرهنگ بین النهرین از نزدیک است. قدم زدن در خیابان های باستانی اوروک، تماشای معابد و زیگورات این شهر شگفت انگیز و مطالعه لوح های گلی اوروک، شما را به سفر در گذر زمان و آشنایی با یکی از عظیم ترین تمدن های تاریخ بشر می برد.

بزرگ ترین و باشکوه ترین شهرهای باستانی در تمام تاریخ - ماری

بزرگ ترین و باشکوه ترین شهرهای باستانی در تمام تاریخ - ماری

۳. ماری

شهر باستانی ماری، که امروزه با نام تپه باستانی تل حریری شناخته می شود، در حدود ۱۱ کیلومتری شمال شرق شهر بوکمال در سوریه واقع شده است. این شهر باستانی در حدود ۲۹۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بنا شده و تا حدود ۱۷۵۰ سال قبل از میلاد مسیح، زمانی که توسط حمورابی، پادشاه بابل فتح و غارت شد، به عنوان یک مرکز مهم سیاسی و فرهنگی در بین النهرین باستان شناخته می شد.

کاوش های باستان شناسی در ماری از سال ۱۹۳۳ آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. این کاوش ها منجر به کشف بسیاری از آثار باستانی مهم از جمله کاخ ها، معابد، مجسمه ها و لوحه های گلی شده است. این یافته ها اطلاعات ارزشمندی در مورد تاریخ، فرهنگ، و جامعه در بین النهرین باستان به ما ارائه می دهند.

یکی از مهم ترین یافته های باستان شناسی در ماری، آرشیو عظیمی از لوحه های گلی است که در سال ۱۹۳۳ کشف شد. این آرشیو شامل بیش از ۲۵۰۰۰ لوحه است که به زبان اکدی نوشته شده اند. این لوحه ها اطلاعات بسیار زیادی در مورد تاریخ سیاسی، اقتصادی، و اجتماعی ماری در اختیار ما قرار می دهند.

از دیگر یافته های مهم در ماری، کاخ سلطنتی است که در حدود ۲۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بنا شده است. این کاخ شامل بیش از ۲۰۰ اتاق است که در اطراف یک حیاط بزرگ قرار گرفته اند. کاخ سلطنتی ماری یکی از بزرگترین و پیچیده ترین کاخ های شناخته شده از دوره باستان است.

ماری همچنین به عنوان یک مرکز مهم فرهنگی در بین النهرین باستان شناخته می شد. این شهر محل استقرار تعدادی از معابد مهم از جمله معبد خدای نینورتا بود. همچنین، ماری به عنوان یک مرکز آموزشی شناخته می شد و تعدادی از مدارس کاتبان در این شهر وجود داشت.

امروزه، تپه باستانی تل حریری به عنوان یک مقصد گردشگری مهم شناخته می شود. بازدیدکنندگان می توانند از بقایای کاخ سلطنتی، معابد و سایر بناهای باستانی دیدن کنند. همچنین، موزه ای در محل وجود دارد که در آن تعدادی از آثار باستانی کشف شده در ماری قرار گرفته است.

بزرگ ترین و باشکوه ترین شهرهای باستانی در تمام تاریخ - اور

۴. اور

اور، که با نام تل المقیّر نیز شناخته می شود، یک شهر باستانی در جنوب بین النهرین (عراق امروزی) است که در حدود ۳۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بنا شده بود. اور در طول تاریخ خود به عنوان یک مرکز مهم سیاسی، مذهبی و اقتصادی در بین النهرین شناخته می شد و بی شک یکی از بزرگترین و باشکوه ترین شهرهای باستانی در تمام تاریخ است.

اور در دوران تمدن سومر به عنوان پایتخت شناخته می شد و در اوج خود، حدود ۵۰۰۰۰ نفر جمعیت داشت. این شهر نیز در طول تاریخ داستان های زیادی را به خود دیده است. اور در حدود ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح توسط اموری ها فتح شد و بعدها توسط بابلی ها و سپس هخامنشیان مورد حمله قرار گرفت.

اور به دلیل اهمیت تاریخی و مذهبی خود، به عنوان یکی از مهم ترین مکان های باستانی در جهان شناخته می شود. این شهر زادگاه حضرت ابراهیم، پیامبر بزرگ الهی است و در کتاب مقدس نیز به آن اشاره شده است. کاوش های باستان شناسی در اور در اواخر قرن نوزدهم میلادی آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. این کاوش ها منجر به کشف بسیاری از آثار باستانی مهم از جمله مقبره های سلطنتی، معابد، و لوحه های گلی شده است.

یکی از مهم ترین یافته های باستان شناسی در اور، مقبره های سلطنتی است که در حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده اند. این مقبره ها شامل بسیاری از اشیاء گرانبها از جمله جواهرات، ظروف سفالی، و مجسمه ها هستند.

همچنین، معبد زیگورات اور که به عنوان معبد نانار شناخته می شود، یکی دیگر از آثار باستانی مهم این شهر است. این معبد که در حدود ۲۱۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده، به عنوان یکی از بزرگترین زیگورات های شناخته شده در جهان است.

اور به عنوان یک مقصد گردشگری مهم شناخته می شود. بازدیدکنندگان می توانند از بقایای مقبره های سلطنتی، معابد، و سایر بناهای باستانی دیدن کنند. همچنین، موزه ای در محل وجود دارد که در آن تعدادی از آثار باستانی کشف شده در اور به نمایش گذاشته شده است.

بزرگ ترین و باشکوه ترین شهرهای باستانی در تمام تاریخ - ممفیس

بزرگ ترین و باشکوه ترین شهرهای باستانی در تمام تاریخ - ممفیس

۵. ممفیس

ممفیس، پایتخت باستانی مصر، در حدود ۲۰ کیلومتری جنوب قاهره امروزی واقع شده است. این شهر در طول تاریخ خود به عنوان یکی از مهم ترین مراکز سیاسی، مذهبی و اقتصادی در مصر باستان شناخته می شد.

ممفیس در حدود ۳۱۰۰ سال قبل از میلاد مسیح توسط منس، اولین فرعون مصر بنا شد. این شهر در طول دوران پادشاهی قدیم مصر (۲۶۸۶-۲۱۸۱ قبل از میلاد) به عنوان پایتخت شناخته می شد و در اوج خود حدود ۳۰۰۰۰۰ نفر جمعیت داشت.

اتفاقات زیادی در طول تاریخ در این شهر باستانی رخ داده است. این شهر در دوران پادشاهی میانه مصر (۲۰۴۰-۱۶۴۰ قبل از میلاد) توسط هیكسوس ها فتح شد و بعدها توسط آخناتون، فرعون معروف به فرعون مرتد، به عنوان پایتخت جدید مصر انتخاب شد.

ممفیس در دوران پادشاهی جدید مصر (۱۵۵۰-۱۰۷۰ قبل از میلاد) دوباره به عنوان پایتخت شناخته شد و در این دوران به اوج عظمت خود رسید. بسیاری از بناهای تاریخی مهم مصر باستان از جمله اهرام جیزه، ابوالهول و مقبره های سقاره در نزدیکی ممفیس واقع شده اند.

ممفیس در دوران های بعدی توسط امپراتوری های مختلف از جمله آشوری ها، هخامنشیان، یونانی ها و رومی ها فتح شد. این شهر در نهایت در قرن هفتم میلادی توسط اعراب مسلمان فتح شد و به تدریج رو به زوال نهاد.

ممفیس به دلیل اهمیت تاریخی و مذهبی خود، به عنوان یکی از مهم ترین مکان های باستانی در جهان شناخته می شود. این شهر به عنوان مرکز اصلی پرستش خدای پتاح، یکی از مهم ترین خدایان مصر باستان، شناخته می شد.

کاوش های باستان شناسی در ممفیس در اواخر قرن نوزدهم میلادی آغاز شد و تا به امروز ادامه پیدا کرده است. این کاوش ها منجر به کشف بسیاری از آثار باستانی مهم از جمله مجسمه ها، لوحه های گلی و بقایای معابد و کاخ های زیادی شده است.

یکی از مهم ترین یافته های باستان شناسی در ممفیس، مجسمه عظیم رامسس دوم، فرعون معروف مصر باستان است. این مجسمه که از جنس سنگ آهک ساخته شده، حدود ۱۰ متر ارتفاع دارد.

همچنین بقایای معبد پتاح، یکی از بزرگ ترین معابد مصر باستان، در ممفیس واقع شده است. این معبد که در حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح ساخته شده، به عنوان یکی از مهم ترین مراکز مذهبی در مصر باستان شناخته می شد.

ممفیس به عنوان یک مقصد گردشگری مهم شناخته می شود. بازدیدکنندگان می توانند از بقایای معابد، کاخ ها، و مجسمه های باستانی دیدن کنند. علاوه بر این، موزه ای در محل وجود دارد که در آن تعدادی از آثار باستانی کشف شده در ممفیس نمایش داده شده است.

بزرگ ترین و باشکوه ترین شهرهای باستانی در تمام تاریخ - بابل

بزرگ ترین و باشکوه ترین شهرهای باستانی در تمام تاریخ - بابل

۶. بابل

شهر باستانی بابل، که در حدود ۸۸ کیلومتری جنوب بغداد امروزی واقع شده است، زمانی پایتخت یکی از قدرتمندترین امپراتوری های جهان باستان بود. این شهر در طول تاریخ خود فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرد، از شکوه و جلال در دوران اوج خود تا ویرانی و غارت در دوران های بعد.

بابل در حدود ۲۳۰۰ قبل از میلاد به عنوان یک شهر کوچک آغاز شد و به تدریج در طول قرن ها به یک مرکز مهم تجاری و فرهنگی تبدیل شد. در حدود ۱۷۵۰ قبل از میلاد، حمورابی، پادشاه مشهور بابل، قوانین مشهور خود را که به عنوان یکی از اولین مجموعه قوانین مدون در جهان شناخته می شود، وضع کرد.

بابل، شهر باستانی عظیم و پایتخت امپراتوری های قدرتمند در طول تاریخ، در قلب بین النهرین، در نزدیکی رود فرات واقع شده بود. این شهر که قدمت آن به هزاران سال قبل می رسد، به خاطر شکوه و جلال، فرهنگ غنی و دستاوردهای علمی و مهندسی خود مشهور بود.

در دوران اوج خود، بابل به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای جهان شناخته می شد. دیوارهای عظیم شهر، دروازه های باشکوه، معابد مرتفع و کاخ های مجلل، عظمت و ثروت امپراتوری بابل را به نمایش می گذاشتند. از جمله مشهورترین بناهای این شهر می توان به دروازه ایشتار، معبد مردوک، برج بابل و باغ های معلق بابل اشاره کرد.

علاوه بر شکوه و جلال ظاهری، بابل به خاطر پیشرفت های علمی و فرهنگی خود نیز شناخته می شد. بابلیان در زمینه های نجوم، ریاضیات، پزشکی و قانونگذاری پیشرفت های چشمگیری داشتند. خط میخی، یکی از اولین سیستم های نوشتاری جهان، توسط بابلیان ابداع شد.

امپراتوری بابل نیز در طول تاریخ فراز و نشیب های بسیاری را تجربه کرد. این شهر بارها توسط مهاجمان فتح و غارت شد. در نهایت، شهر بابل در قرن اول میلادی به طور کامل متروکه شد و به تدریج به زیر خاک مدفون شد.

امروزه، بقایای شهر باستانی بابل در کشور عراق واقع شده است. کاوش های باستان شناسی در این منطقه، اطلاعات و یافته های ارزشمندی را در مورد تمدن بابل به دست داده است. ویرانه های این شهر باستانی، یادآور عظمت و شکوه تمدنی غنی و پرافتخار است.

بزرگ ترین و باشکوه ترین شهرهای باستانی در تمام تاریخ - کارتاژ

بزرگ ترین و باشکوه ترین شهرهای باستانی در تمام تاریخ - کارتاژ

۷. کارتاژ

شهر باستانی کارتاژ در شمال آفریقا و در نزدیکی شهر تونس امروزی واقع شده است. این شهر در حدود سال ۸۱۴ قبل از میلاد توسط فنیقی ها بنیانگذاری شد و به سرعت به یک مرکز مهم تجاری و دریایی در دریای مدیترانه تبدیل شد.

اتفاقات بسیار زیادی در طول تاریخ در این شهر که یکی از بزرگترین شهرهای باستانی تاریخ نیز هست، رخ داده است. در دوران اوج خود، در حدود قرن سوم قبل از میلاد، کارتاژ به قدرتمندترین دولت-شهر در دریای مدیترانه تبدیل شده بود. این شهر دارای نیروی دریایی قدرتمند، قلمرو وسیع و مستعمرات متعددی در سواحل مدیترانه بود.

قدرت و ثروت کارتاژ، منجر به درگیری با روم، امپراتوری رو به رشد در ایتالیا شد. این درگیری ها به عنوان جنگ های پونی شناخته می شوند و در مجموع سه جنگ بزرگ بین دو طرف درگرفت. در نهایت، روم در جنگ سوم پونی (۱۴۹-۱۴۶ قبل از میلاد) پیروز شد و کارتاژ به طور کامل ویران شد.

امروزه بقایای شهر باستانی کارتاژ به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. گردشگران می توانند از خرابه های این شهر باستانی دیدن کنند و عظمت و شکوه آن را در دوران اوج خود تصور کنند.

1