29 آوریل 2024 - 18:16

کاهش اِشغال نوروزی هتل های کرمان

5 آوریل 2024 - 10:20 dsfr.ir/g64g5

کاهش اِشغال نوروزی هتل های کرمان
هتل اخوان کرمان
هتل اخوان کرمان | کاهش اِشغال نوروزی هتل های کرمان

آمارها می گوید اِشغال هتل های کرمان در تعطیلات نوروز امسال در مقایسه با سال گذشته کاهش ۱۰ درصدی را نشان می دهد، حال آنکه دیار کریمان، استانِ چهارفصل در هر زمان از سال، با بیشترین تعداد آثار ثبت جهانی و جاذبه های کم نظیر باید مقصد مهم گردشگری کشور و جهان باشد ولی نیست؛ چرا؟.

به گزارش «دنیای سفر»، رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان کرمان آمار می دهد که درصد اشغال هتل های کرمان به طور میانگین در ایام تعطیلات نورزی زیر ۵۰ درصد بود که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش نشان می دهد.

محمد رضا بهرامی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره چرایی این رخداد معتقد است: با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با تعطیلات نورزی و همچنین وضعیت اقتصادی مردم، کاهش آمار اشغال هتل ها دور از انتظار نبود، هر چند به نسبت، از وضعیت ناراضی نیستیم.

وی تصریح کرد: البته وضعیت گردشگری در برخی استان های همجوار به نسبت بهتر از کرمان بود و حتی با رشد گردشگر هم مواجه بودند.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان کرمان اظهار داشت: ترددهای جاده ای نیز کاهش آمار مسافر ورودی به استان کرمان را نیز نشان می دهد که نشان دهنده کاهش ورود گردشگر به استان است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: برای معرفی جاذبه های استان کرمان در نمایشگاه گردشگری تهران امسال متفاوت کار کردیم تا این جاذبه ها بهتر شناخته و معرفی شوند و شاید اگر همین معرفی نبود، آمار گردشگران از این مقدار نیز کمتر می شد.

بهرامی با اشاره به لزوم معرفی هرچه بهتر جاذبه های کرمان بیان کرد: امسال تعدادی اینفلوئنسر و فعال مجازی کشور را نیز به کرمان دعوت کردیم تا ضمن آشنایی با جاذبه ها و آثار تاریخی و طبیعی به گردشگران، به تولید محتوا بپردازند.

به گزارش ایرنا بحث بر سر اینکه چرا استان کرمان با ۱۰ اثر ثبت جهانی که بیش ترین آمار آثار ثبت جهانی کشور را در بین استان ها به خود اختصاص داده است اما مقصد مهم گردشگری نیست، به امروز بر نمی گردد و عوامل مختلفی دارد.

از جمله مهمترین دلایل را اطلاع رسانی نشدن کامل یا تصویر نادرستی که از استان نزد برخی افراد وجود دارد گمانه زنی می کنند وگرنه کرمان استانی است با جاذبه های منحصربه فرد که در کمتر جایی از جهان نظیر برخی از آن ها را می توان یافت.

به طور مثال در کرمانِ کویری، درحالی که گرم ترین نقطه جهان را در شهداد و کویر ثبت جهانی لوت می شناسیم، با فاصله کمتر از ۱۰ کیلومتر از آن، مناطق بدیع کوهستانی و برف گیر را در سیرچ یا کوهپایه و ... شاهد هستیم که آب و هوایی کاملا متفاوت با میوه هایی سردسیری را به شما عرضه می کنند و این جذابیت ها در جای جای دیگر نقاط استان نیز قابل مشاهده است.

مرتفع ترین شهر ایران (لاله زار) با گلزارهای گل محمدی وسیع در فاصله نزدیک با مرکز استان کرمان واقع شده است؛ از شرق تا غرب و شمال تا جنوب استان از نظر جاذبه های تاریخی، طبیعی و صنایع دستی آنقدر جذابیت وجود دارد که گردشگران را سیراب از زیبایی و شناخت کند و برای بیان همه آنها زمان و موقعیت مناسب می طلبد.

عامل دیگر را ضعف زیرساختی در حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی بر می شمارند که ضرورت تخصیص اعتبار و کار مستمر را طلب می کند.

در کنار این مولفه ها، عامل دیگر که بسیار اهمیت دارد، ساری شدن فرهنگ جذب گردشگر در همه ارکان دولتی و غیردولتی است که باید در همه اصناف و طبقات مختلف اقشار مردمی جاری باشد و شهر و شهرداری ها نیز همراه با سایر متولیان در هر زمان و شرایط آماده میزبانی از گردشگران باشند و استان، استان گردشگرپذیر باشد که این مهم نیازمند آموزش های هدفمند و اقدامات مستمر است.

ارگ بم (بزرگ ترین سازه خشتی جهان)، روستای دست کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم، کاروانسرا های گنجعلیخان کرمان و چاه کوران راور و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.

1