عجایب نوروزی؛ دستاورد جدید مسوولان شهری

9 مارس 2024 - 09:00 dsfr.ir/iy6wh

عجایب نوروزی؛ دستاورد جدید مسوولان شهری
عجایب نوروزی؛ دستاورد جدید مسوولان شهری
عجایب نوروزی؛ دستاورد جدید مسوولان شهری

نوروز ۱۴۰۳ که دیگر بحران کرونا هم پشت سر گذاشته شده و شرایط نسبتا مناسبی برای گردشگری وجود دارد؛ شهرداری اصفهان تصمیمات عجیبی برای شهر گرفته است.

به گزارش «دنیای سفر»، در تمام جهان، روز های خاص و عید های مرسوم، زمانی مناسب برای سفر و استراحت شهروندان را فراهم می کند. در این بازه های زمانی، گسترش گردشگری و آسایش و آرامش شهروندان، اولویت سیاست گذاران شهری است؛ تا با فراهم کردن وضعیتی مطلوب، درآمدی مناسب نیز در شهر ایجاد شود و یا حداقل گردشگران، با برندی جدید در رابطه با آن شهر مواجه شوند.

اصفهان به عنوان یکی از شهرهای توریستی معروف خاورمیانه، سال های سال مقصد گردشگران بسیاری بوده و شهروندان اصفهان نیز از این فرصت استفاده های خوبی برده اند. اگرچه در سال های اخیر و به خصوص با وقوع کرونا، این روند چالش هایی در مسیر خود دید.

نوروز ۱۴۰۳ که دیگر بحران کرونا هم پشت سر گذاشته شده و شرایط نسبتا مناسبی برای گردشگری وجود دارد؛ شهرداری اصفهان تصمیمات عجیبی برای شهر گرفته است. اگرچه همزمانی ماه مبارک رمضان با نوروز، شرایط ویژه ای به وجود می آورد که باید با ظرافت و دقت بیشتری نسبت به مسأله گردشگری در این زمان توجه کرد.

در نخستین اقدام برای نوروز، روح الله ابوطالبی، رئیس کمیته امنیتی و قضائی ستاد خدمات سفر شهر اصفهان اظهار کرد: «سال جاری تحت هیچ عنوان به فست فودی ها پیش از افطار مجوز فعالیت داده نمی شود و رستوران ها نیز محدود تر می شود.»

تعطیلی واحد های صنفی غذایی، از جمله رستوران ها و کافه ها هر ساله در ماه مبارک رمضان انجام می شده است؛ اما با وجود همزمانی با نوروز، سخت تر کردن شرایط واحد های غذایی، دسترسی گردشگران و حتی شهروندان عادی به کالا های غذایی را محدودتر کرده و سفر برای آن ها سخت تر خواهد شد. با وجود اهمیت معنوی ماه مبارک رمضان، محدود کردن واحد های صنفی غذایی، اقدامی پذیرفته شده است اما سخت تر کردن شرایط آن، به نظر نمی رسد چندان مطلوب شهر و شهروندان و گردشگران باشد. باید ساز و کاری جدید از جمله ایجاد بازارچه های غذایی، خارج از شهر، برای شهروندان ایجاد شود، تا گردشگران برای تهیه اولیه های سفر خود دچار مشکل نشوند.

این مسئول در ادامه صحبت های خود گفته است: «از نصب چادر جلوگیری و با کلید به دستان برای اجاره منازل و دست فروشان برخورد می شود.»

با توجه به کمبود هتل و مسافرخانه های با قیمت مناسب در اصفهان، کرایه دادن خانه در عید یک اقدام مرسوم در اصفهان بوده است و شهروندانی که تمایلی به حضور در هتل ها ندارند از این خانه ها استفاده می کردند؛ اگرچه نظارت بر عملکرد آن دشوار است و باید ساز و کار دقیقی برای این سبک خانه های کرایه ای در نظر گرفته شود؛ اما محدود کردن این سبک اقامت بدون ارائه جایگزین، صرفاً دور زدن صورت مسأله است. تجربه هم نشان داده که در هر حال کرایه دادن خانه ها و بازار غیررسمی وجود خواهد داشت.

در ادامه جلسه ستاد خدمات سفر جواد شفیعی، مسئول کمیته اسکان خدمات سفر شهر اصفهان، گفته است: «در شهر اصفهان هر شب ظرفیت اسکان ۱۰۰ هزار نفر وجود دارد، همچنین تعامل خوبی با آموزش وپرورش و خوابگاه دانشگاه اصفهان انجام شده است و تعداد مدارس از ۳۵۰ به ۶۰۰ افزایش پیدا می کند، علاوه بر این ۶۰ واحد صنفی از سوی اتحادیه مشاوران املاک مشخص شده اند.»

مهدی قائلی، مدیر ناژوان شهرداری اصفهان، در این جلسه از تصمیم دیگری پرده برداشت و صحبت از بستن ناژوان کرد. او گفت:

«سال گذشته یک طرفه کردن خیابان سهروردی به سمت درچه انجام شد که پروژه موفقی بود هرچند بنا به دلایلی مجدد به حالت عادی بازگشت، پیشنهاد می شود برای سال ۱۴۰۳ نیز با تشکیل شورای ترافیک این طرح تکرار شود.

وی با بیان اینکه پارکینگ شماره یک را به دلایل تعمیرات در اختیار نداریم، ادامه داد: با ستاد اجرایی فرمان امام تعامل انجام می شود تا زمین ورودی ناژوان در این ایام به عنوان پارکینگ اضافه شود. مدیر ناژوان شهرداری اصفهان پیشنهاد داد: ورودی ناژوان در ایام نوروز بسته شود و امکانات فراهم شود تا شهروندان از طریق اتوبوس گردشگری و سایر وسایل عمومی در ناژوان تردد کنند.»

بستن ناژوان به عنوان یک منطقه محلی و گردشگری، اولین چالش را برای شهروندان اصفهانی به وجود می آورد. ساماندهی مراکز تفریحی اقدامی بسیار لازم و قابل قبول است اما عدم توجه به آسایش شهروندان اصفهانی هم باید مورد توجه قرار بگیرد. شهروند اصفهانی که در نوروز به سفر نمی رود و خواهان گذران اوقات فراغت خود در ناژوان است چرا باید با ناژوان محدود شده مواجه شود؟

حمید آقایی، مسئول کمیته حمل ونقل ستاد خدمات سفر شهر اصفهان، نیز با اشاره به راه اندازی اتوبوس های گردشگری و تأثیر آن بر بهبود وضعیت حمل و نقل و ترافیک شهر گفته: یک طرفه شدن خیابان های اطراف میدان امام در دستور کار قرار دارد، همچنین باید از ظرفیت مترو بهره مند شویم .

این اقدام در کلام و در ظاهر شاید موجب ساماندهی خیابان ها شود اما در عمل و واقعیت نشان داده است که یک طرفه کردن خیابان ها بدون مسیر جایگزین و گسترش حمل و نقل عمومی و با ظرفیت های فعلی، فقط موجب نارضایتی بیشتر شهروند اصفهانی می شود که از مسأله گردشگر و گردشگری متنفع نشده و از مسافر، تنها ترافیک و محدودیت های شهری نصیب اش شده است.

با وجود این تصمیمات و پیشنهادات، گویا مسئولین اصفهانی قصد دارند اصفهانی ها را ناچار به مسافرت از شهر در دوران نوروز کنند تا حداقل در شهر دیگری بتوانند اوقات آرام تری را سپری کنند. شهروندی که در نوروز به ناژوان نمی تواند وارد شود؛ خانه اش را نمی تواند اجاره دهد، امکان تهیه غذا بیرون بر را ندارد و ناچار است با ترافیک ناشی از تصمیمات مسئولین شهر و حضور گردشگران هم دست به گریبان باشد؛ به نظر نمی رسد تمایلی به حضور در شهر طی این دوران داشته باشد و شاید مسئولین اصفهانی به فکر گسترش گردشگری در شهر های اطراف و خروج شهروندان از شهر و مسافرت اجباری اصفهانی ها هستند.

1