29 آوریل 2024 - 20:41
وزیر میراث فرهنگی و گردشگری:

باستان شناسان خط مقدم میراث فرهنگی هستند

4 مارس 2024 - 21:30 dsfr.ir/ko689

باستان شناسان خط مقدم میراث فرهنگی هستند
بیست و یکمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران | 14 الی 16 اسفند 1402
بیست و یکمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران | 14 الی 16 اسفند 1402

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باستان شناسان را خط مقدم حوزه میراث فرهنگی دانست و گفت: باستان شناسی هم علم و دانش است، هم هنر است و مهارت.

به گزارش «دنیای سفر»، سید عزت الله ضرغامی روز دوشنبه - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - در بیست و یکمین گردهمایی باستان شناسان ایران که در محل سالن آمفی تئاتر موزه ملی ایران برگزار شد، گفت: صحبت های باستان شناسان پیشکسوت بسیار مفید است و در این مراسم بزرگان زیادی هستند که از حضور تمامی آنها می توان درس یاد گرفت. باستان شناسی هم علم و دانش است هم هنر است و هم مهارت به حساب می آید؛ ریشه همه اینها یک عشق و انگیزه خاصی است که محرک اصلی برای باستان شناس است؛ آن عشق و علاقه است که به باستان شناس توان و قدرت می دهد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: از هر طرحی که کاوش می شود یک حرف جدید و یک تمدن جدید به دست می آید؛ قرآن وقتی درباره خرابه هایی که عبور می کنیم، صحبت می کند تاکید دارد که از برون به درون برسیم و به تعبیری درس بگیریم تا مایه عبرت ما شود.

وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی گفت: باستان شناسان باید با مردم حرف بزنند. ممکن است برخی از مردم از باستان شناسی اطلاعات کمی داشته باشند و باید فرهنگ سازی کنیم. ما امروز مشکل فرهنگی داریم. حوزه باستان شناسی نیز باید کار فرهنگی کند در حوزه باستان شناسی باید از علم ارتباطات و رسانه استفاده شود. ما ماموریت داریم که بگوییم باستان شناسی مهم است.

ضرغامی یادآور شد: ایران مهد تمدن است، ۱۹ هزار تپه تاریخی در کشور داریم. ایران در دل خود پر است از اشیا و آثار تاریخی با این حال با پدیده قاچاق مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: باستان شناسان ما نخبه هستند؛ اینها همه جزو انسان های شناخته شده هستند و به تعبیر رهبر معظم انقلاب جزو بیت المال هستند؛ بنابراین این افراد را باید تجلیل و تکریم کرد و قدر آنها را بدانیم؛ باستان شناسان خط مقدم میراث فرهنگی ما هستند و از همه آنها تشکر و قدردانی می کنم؛ امیدوارم که با همین انگیزه بتوانیم به کشور عزیزمان خدمت کنیم.

بیست و یکمین گردهمایی سالانه باستان شناسی ایران | 14 الی 16 اسفند 1402

رونمایی از دو کتاب و افتتاح نمایشگاه باستان شناسی با حضور ضرغامی

در حاشیه این مراسم کتاب یافته های پژوهشی باستان شناسی و نیز کتاب اسناد بیست و یکمین گردهمایی باستان شناسان ایران با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رونمایی شد.

در حاشیه این همایش، نمایشگاه یافته های باستان شناسی با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افتتاح شد. در این نمایشگاه بیش از ۴۰۰ اثر از ۱۲ محوطه تاریخی به نمایش درآمده و تا عید سعید فطر (۲۵ فروردین) میزبان بازدیدکنندگان است.

1