جایگاه صنعت گردشگری در ایران‎

26 فوریه 2024 - 12:10 dsfr.ir/7m27z

جایگاه صنعت گردشگری در ایران‎
گردشگران خارجی در میدان نقش جهان اصفهان
جایگاه صنعت گردشگری در ایران‎

ایران با وجود جاذبه های گردشگری، تاریخی و فرهنگی غنی و فراوان، نتوانسته جایگاه مناسبی را در صنعت گردشگری دنیا به دست آورد.

به گزارش «دنیای سفر»، کشور ایران با بیش ترین امکانات و جاذبه های توریستی جزو برترین کشورها در حوزه میراث طبیعی، جاذبه های فرهنگی و انسان ساخت است و با وجود بیش از ۲۷ اثر ثبت جهانی شده، می تواند به عنوان یکی از مقاصد گردشگری دنیا معرفی شود؛ به عبارتی ایران از چند مزیت اصلی برخوردار است از جمله؛ اقلیم متنوع سرزمینی و قلمرو جغرافیایی که تنوع فصول و تفاوت درجه اقلیم و دما در بعضی از روزها به بیش از 50 درجه سانتی گراد می رسد، به طوری که همزمان می توان در سواحل جنوب کشور با 35 درجه حرارت از امکانات ساحلی برخوردار شد و با یک فاصله یک ساعت و نیم در ارتفاعات کوه های البرز و همچنین در مناطق اردبیل و آذربایجان تجربه 20 درجه سانتی گراد زیر صفر را تجربه و از امکانات اسکی بهره برد. این موقعیت جغرافیایی و تنوع اقلیمی در کشور موجب شده ما پوشش گیاهی و حیات جانوری متعددی هم داشته باشیم که می تواند برای گردشگران علاقمند به توریسم ورزشی و همچنین طبیعت گردی و اکوتوریسم و ژئوتوریسم، مقصد بی نظیری باشد.

ایران با وجود تمامی این جاذبه ها متأسفانه نتوانسته است جایگاه مناسبی را در صنعت گردشگری دنیا و حتی در حوزه آسیا، جنوب غرب آسیا و حتی خاورمیانه به دست آورد. با توجه به آمار منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری و همچنین وزارت گردشگری در سال ۱۴۰۱، چهار میلیون و 200 هزار نفر گردشگر به ایران ورودی داشته ایم، البته کلیه کسانی که از مبادی ورودی کشور به ایران وارد شده اند در این آمار جای دارند و این تعداد شامل اتباع مختلف کشورهای همسایه، توریست های بین الملل، تجار و بازرگان ها نیز می شود.

جایگاه صنعت گردشگری در ایران‎

عمده گردشگرانی که به ایران وارد شده اند شامل ۵۵ درصد از کشور عراق، حدود ۶ درصد از کشور آذربایجان، ۵ درصد از پاکستان، ۲ درصد از اتباع کشور کویت و 26 درصد نیز از سایر کشورها می شوند.

در گذشته کشور آذربایجان با بیش از یک میلیون توریست جایگاه بهتری در اعزام گردشگر به کشور ما داشته است که متأسفانه بعد از دوره کرونا و مشکلاتی که از نظر سیاسی پیش آمده است؛ روابط دو کشور حسنه نیست و اتباع کشورهای آذربایجان، بیشتر کشورهای حوزه عرب خلیج فارس، دبی و ترکیه را ترجیح داده و به این مناطق سفر می کنند و لذا کاهش عجیبی در ورود گردشگر از آذربایجان به ایران داشته ایم.

درآمد گردشگری ایران چقدر است؟

درآمد داخلی صنعت گردشگری در ایران یعنی درآمد حاصل از سفر کل افراد در داخل کشور یعنی اتباع، شهروندان ایرانی و خارجی، ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است که این آمار را مرکز آمار ایران هم تایید کرده است.

در سال ۱۴۰۱، چهار میلیون و سیصد هزار نفر از شهروندان ایرانی به خارج از کشور سفر کرده اند که مقصد شهروندان ایرانی به ترتیب: ۶۳ درصد به ترکیه، ۱۳ درصد به عراق، ۱۱ درصد به امارات، ۳ درصد به گرجستان، 3 درصد به سوریه و مابقی یعنی 5 درصد به سایر کشورها بوده است. البته دلیل کاهش اصلی سفرهای خارجی شهروندان ایرانی، از یک جهت افزایش نرخ ارز و کاهش درآمدهای داخلی خانوار و از سوی دیگر بعد از بیماری کرونا بیشتر شهروندان ایرانی تمایل به سفرهای داخلی داشته اند؛ از مهم ترین آن ها می توان به رونق مجدد جزیره کیش اشاره نمود که این موضوع هم قابل بررسی و مقطعی بوده و مشکلات پروازی نتوانسته درآمد مستمری را برای سرمایهگذران این جزیره ایجاد کند.

1