بررسی صنعت گردشگری در جهان‎

26 فوریه 2024 - 12:00 dsfr.ir/mb6fp

بررسی صنعت گردشگری در جهان‎
میثم رودکی
گردشگران در محوطه جهانی پاسارگاد (آرامگاه کوروش) مرودشت

صنعت گردشگری امروزه در دنیا یکی از مهم ترین فعالیت های اقتصادی و فرهنگی به شمار می رود که از آن به عنوان پردرآمدترین و پر اشتغالزاترین صنایع دنیا یاد می شود.

به گزارش «دنیای سفر»، صنعت گردشگری امروزه در دنیا یکی از مهم ترین فعالیت های اقتصادی و فرهنگی به شمار می رود که از آن به عنوان پردرآمدترین و پر اشتغالزاترین صنایع دنیا یاد می شود و با توجه به گستردگی که این صنعت در دنیا دارد، جهان شمول بوده و تمامی جوامع بشری را در بر می گیرد. امروزه گردشگری را صنعت بدون مرز می دانند.

صنعت گردشگری در سطوح گردشگری بین المللی، داخلی و منطقه ای توانسته است در سبد هزینه خانوار بر اساس درآمد ملی، درآمد خانوار و ... نقش ایفا کند. اوج فعالیت صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۹ بود که از اواخر این سال اپیدمی کرونا شکل گرفت و شیوع این بیماری باعث شد که این صنعت رونق اولیه خود را از دست بدهد. در این سال بالغ بر یک و نیم میلیارد نفر از جاذبه های گردشگری دنیا دیدن کردند.

بر اساس آخرین آمار سازمان جهانی گردشگری بعد از رکودی که به دلیل وقوع بیماری کرونا و کاهش امکانات تردد حمل و نقل در جهان به وجود آمد، تعداد گردشگران در سال ۲۰۲۲ به ۹۶۰ میلیون نفر رسید و درآمدی بالغ بر هزار میلیارد دلار نصیب جامعه میزبان و دست اندرکاران این صنعت شد. بر اساس آمارهای موجود، صنعت گردشگری در دنیا بالغ بر ۹ درصد اشتغال جهانی را به خود اختصاص داده است؛ همچنین در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۲۹۵ میلیون نفر به صورت مستقیم در این صنعت مشغول به کار شده اند.

مقاصد گردشگری در دنیا عمدتاً بر اساس جاذبه ها، امکانات، منابع و تسهیلاتی است که برای ورود و خروج، اقامت، پذیرایی، حمل و نقل، تورگردانی و خرید انتخاب و تعیین می شود، گردشگران بین المللی علاقمندند به مناطقی سفر کنند که در وهله اول تسهیلات و امکانات سفر و در وهله دوم دسترسی، ایمنی و امنیت جاذبه های گردشگری در حوزه های فرهنگی، طبیعی و انسان ساخت برای آن ها فراهم شده باشد و بیشتر علاقمند به مراکز خرید و همچنین بازارهای تجاری دنیا می باشند.

با توجه به آمار ارائه شده در سال 2023، کشور فرانسه با ۸۹ میلیون نفر، اسپانیا با 83.5 میلیون نفر، ایالات متحده آمریکا با 79.3 میلیون نفر، چین با 65.7 میلیون نفر و همچنین ایتالیا با 64.5 میلیون نفر گردشگر توانسته اند جایگاه اول تا پنجم بازار مقصد دنیا را به خود اختصاص دهند. البته کشور ترکیه در این سال رشد خیلی خوبی داشته است و با 51.2 میلیون نفر توانسته است به مقام ششم دنیا صعود کند. کشورهای مکزیک با ۴۵ میلیون نفر، تایلند با 39.8 میلیون نفر، آلمان با 39.6 میلیون نفر و انگلستان با 39.4 میلیون نفر رتبه های هفتم تا دهم را در اختیار گرفته اند و توانسته اند جایگاه خود را به عنوان مقاصد اصلی گردشگری در دنیا تثبیت کنند.

1