وزیر میراث فرهنگی و گردشگری:

۴۲۶ پروژه میراث فرهنگی در دهه فجر افتتاح می شود

3 فوریه 2024 - 10:30 dsfr.ir/tb81x

۴۲۶ پروژه میراث فرهنگی در دهه فجر افتتاح می شود
وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در جمع خبرنگاران
وزیر میراث فرهنگی و گردشگری: ۴۲۶ پروژه میراث فرهنگی در دهه فجر افتتاح می شود

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از افتتاح ۴۲۶ پروژه سه حوزه ماموریتی این وزارتخانه در ایام دهه فجر خبر دادو گفت: با این پروژه ها ۵ هزار و ۱۸۲ مورد اشتغال ایجاد خواهد شد.

به گزارش «دنیای سفر»، سید عزت الله ضرغامی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: در ایام مبارک فجر پروژه های مرتبط با حوزه های وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در سقف ۴۲۶ پروژه و به ارزش اعتباری ۹.۱ همت در سراسر کشور افتتاح می شود و ۵ هزار و ۱۸۲ مورد اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی افزود: دو هتل ۵ ستاره در مشهد و فارس تا پروژه های کوچکتر صنایع دستی و میراث فرهنگی در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: البته بخشی از پروژه های دیگر ما که اعتبار خوبی هم برای آنها وجود دارد در اسفندماه افتتاح خواهد شد و تلاش کرده ایم که افتتاح این پروژه ها در دهه فجر تراکم پیدا نکند که تا حدی حق آن ادا شود.

ضرغامی تصریح کرد: با افتتاح این پروژه ها در حوزه گردشکری ۵ هزار و ۶۱۱ تخت به مجموعه اقامتی افزوده خواهد شد.

دبیرکل (UNWTO) مهمان ویژه نمایشگاه گردشگری تهران است

وی درباره تمایل اسپانیا مبنی بر گسترش روابط و همکاری های گردشگری با ایران اظهار کرد: آقای زوراب پولولیکاشویلی دبیرکل سازمان جهانگردی ملل متحد UNTOURISM مهمان ویژه من در نمایشگاه گردشگری امسال است انشاالله این نمایشگاه به مراتب گسترده تر از سال های آینده از ۲۳ بهمن به مدت ۴ روز آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد با طراحی هایی که ما انجام داده ایم بسیار جذاب تر و شیرین تر خواهد بود.

وی گفت: به ما می گویند لیونل مسی یک ویدئوی گردشگری پر کرده است، ببینید چه کار خوبی است. چرا شما این کار را نمی کنید؟ اول اینکه لیونل مسی به خاطر نامش چند ۱۰ میلیون دلار برای توزیع ویدئو در فضای مجازی می گیرد.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی عنوان کرد: اما من شنیدم که آقای صادق بوقی گیلان رفته یک ویدئو پر کرده و مردم دعوت کرده که به غرفه گیلان بیایند و حتما تاثیرات این ویدئو در استان گیلان از ویدئوی مسی بیشتر است ما جلوی او را نمی گیریم خیلی هم خوب است و از او قدردانی هم می کنیم از این قبیل چیزها خیلی تولید می شود.

ضرغامی با اشاره به حضور زوراب در نمایشگاه گردشگری بیان کرد: اکنون نمایشگاه فیتور برگزار می شود که یک نمایشگاه معتبر و مهم گردشگری است، جمهوری اسلامی و وزارت گردشگری در سطح بسیار خوب در این نمایشگاه شرکت کرده و جزو غرفه های برتر است.

وی تصریح کرد: جذابیت غرفه جمهوری اسلامی در نمایشگاه فیتور مورد اعتراف همه کسانی است که به آن نمایشگاه می روند و تصاویری که از آن غرفه منتشر می شود حاکی از استقبال بسیار زیاد گردشگران دنیا است.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: با ارائه ای که در آن نمایشگاه انجام می گیرد به اعتقاد من علیرغم همه تلاش هایی که برای ایران هراسی انجام می شود اما همین یک نمایشگاه ما در فیتور نشاندهنده توان جمهوری اسلامی ایران است.

ضرغامی اظهار کرد: اینکه در نمایشگاه شکوه باستان در چین شرکت کردیم و بیش از ۲۰۰ قطعه تاریخی خودمان را بردیم استقبالی که از نمایشگاه ویژه ایران انجام شد از هیچ کشوری انجام نگرفت.

وی افزود: چینی ها تا دو هفته بلیت های بازدید از نمایشگاه ایران را پیش فروش کردند هزینه خیلی خوبی هم کردند و میهمان بسیاری از ما دعوت کردند و دوره های آموزشی نیز برگزار کردند و من به بچه ها گفتم که در این دوره های آموزشی شرکت کنند.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: چین که اینقدر دقیق در کارهای مختلفش هزینه می کند، هزینه جدی برای برپایی نمایشگاه و دعوت از کشورهای دیگر انجام داده است حتی هزینه تعداد زیادی از همکاران ما را خود چینی ها تقبل کردند. 

ضرغامی درخصوص تمهیدات لازم برای جذب گردشگران اتباع خارجی گفت: میز گردشگری ما در حوزه زیارت بسیار جدی است ما حداقل سه حوزه مهم زیارتی داریم که سعی می کنیم با متولیان آن استان هماهنگی های لازم را داشته باشیم. شوراهایی را هم تشکیل داده ایم مسائل آنجا را ویژه می بینیم خوشبختانه زیارت به شکلی است که چه در گردشگری خارجی و چه در گردشگری داخلی یک زمینه معنوی میان مردم وجود دارد.

وی افزود: ما در مورد مشهد، قم و شیراز برنامه ریزی ویژه کرده ایم، جلسات مستقلی با این سه حوزه داریم متولیان استان، تولیت ها و استانداران حضور می یابند و برخی از جلسات در سطح بالا و حتی در خدمت رئیس جمهور و یا معاون اول تشکیل می شود.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: اما من معتقدم کسانی که خیلی علاقه مند هستند گردشگری زیارتی را جدا کنند حتی سخت شان است که بگویند «گردشگری» و تاکید می کنند که بگویید زائر، این را قبول ندارم. حضرت آقا چند وقت قبل که به اسفراین تشریف برده بودند و از ارگ مشهور دوره ساسانی بازدید کردند، جمله بسیار مهمی در آنجا بیان کردند و آن جمله این بود که چرا شما تبلیغ نمی کنید که مردم و گردشگران بیایند و از این بنای قابل افتخار تمدنی ما بازدید کنند.

ضرغامی ادامه داد: ایشان در ادامه فرمودند که مثلا از این مسیر ۲۰ میلیون زائر عبور می کند که به مشهد برود، می توانید برنامه ریزی کنید که همه به اینجا بیاید -البته از اینجا به بعد جملات خودم است – و در اینجا توقف داشته باشند و بازدید کنند.

وی خاطرنشان کرد: آمار ما نشان می دهد همین الان هم کسانی که به زیارت می روند در طول روز که وقتشان را تقسیم می کنند یک وقت محدودی برای زیارت در نظر می گیرند بقیه وقتشان را می خواهند به سیاحت و تفریح از مناطق ترقبه، چناران در کنار مشهد گرفته تا نقاط دیدنی مشهد بروند.

ضرغامی گفت: ما زمانی که کودک بودیم و می خواستم به زیارت شاه عبدالعظیم برویم از داخل بازار رد می شدیم و تا وقتی که مادرمان برای ما یک بستنی نمی خرید برای زیارت حال درستی برای زیارت حضرت عبدالعظیم نداشتیم. مردم در محیط های زیارتی، زندگی می کنند.

وی تصریح کرد: برخی ها نگاه مکانیکی دارند و دائما دنبال این هستند که بگویند زیارت غیر از گردش است حتی در مجلس شورایی را تحت این عنوان پیشنهاد کرده بودند که ما در مجمع تشخیص مصلحت حضور پیدا کردیم، توضیح دادیم.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی افزود: مهمترین استدلال من در مجمع تشخیص این بود که آیا شما می خواهید یک گردشگری دینی و یک گردشگری سکولار داشته باشید. حتما نظام جمهوری اسلامی قائل به این تفکیک نیست. سیاحت ما با زیارت ما آمیخته است و نباید این دو را از هم جدا کند.

ضرغامی خاطرنشان کرد: بسیاری از موارد مربوط به میراث ناملموس است که ما ثبت کردیم گاهی اوقات به شکل مشترک مطرح می شود به عنوان مثال ما امسال که جشن سده را ثبت جهانی کردیم و تاکید داشتیم که امسال جشن سده بهتر و باشکوه تر برگزار شود.

وی گفت: البته در شهر کرمان به دلیل مقطعی که مردم این شهر عزادار هستند این جشن را برگزار نکردیم اما در یزد و جاهای دیگر حتی در تهران و هر جای دیگری که می توانستیم این کار را انجام بدهیم گفتیم که این اقدام انجام شود اما با تاجیکستان مشترک بودیم.

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی تصریح کرد: تاجیک ها جشن را خیلی خوب برگزار کردند. اتفاقا حرف این است که چیزی که خاستگاه آن مانند یلدا، جشن سده در ایران و مشترک است، افتخار ما است که کشورهای دیگر هم می خواهند خود را با یک فرهنگ ایرانی سهیم بدانند و این مثبت است.

ضرغامی ادامه داد: حوزه مفاخر، حوزه دیگری است، ولیکن ما از باب میراث فرهنگی در حوزه مفاخر هم ورود داریم و با نهادی که مرتبط به مفاخر فرهنگی است همکاری لازم را داریم.

1