یک دوستدار میراث فرهنگی مطرح کرد؛

زخم حفاری های غیرمجاز بر پیکر محوطه های باستانی باغملک

5 سپتامبر 2023 - 11:10 dsfr.ir/3o8hb

زخم حفاری های غیرمجاز بر پیکر محوطه های باستانی باغملک
ایرنا
محوطه های باستانی باغملک

دوستدار میراث فرهنگی باغملک می گوید: زخم عمیق حفاری های غیرمجاز با هدف دستیابی به آثار تاریخی موجود در محوطه های باستانی باغملک هم اکنون معضلی جدی برای این شهرستان است.

به گزارش «دنیای سفر»، یونس شفیعی در گفت و گو با ایسنا با اعلام این موضوع که محوطه های تاریخی باغملک با معضل افزایش حفاری های غیرمجاز مواجه هستند، اضافه کرد: متاسفانه حفاری های غیرمجاز بلای جان بسیاری از محوطه های تاریخی این شهرستان شده و آسیب زیادی به این محوطه ها وارد کرده است.

او با تاکید بر این که برای حفاظت از محوطه های تاریخی باید برنامه ریزی اصولی وجود داشته باشد افزود: مسوولان ذی ربط باید هر چه زودتر تدبیری برای محوطه های تاریخی این شهرستان اتخاذ کنند.

شفیعی گفت: با وجود تمام تلاش هایی که از جانب دوستداران میراث فرهنگی برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی صیانت از آثار تاریخی و باستانی صورت گرفته اداره میراث فرهنگی مجوزهای لازم برای خدمت رسانی را به انجمن نمی دهد.

این دوستدار میراث فرهنگی معتقد است: با برگزاری همایش های مربوط با موضوع حفاری های غیرمجاز مشکلات متعدد محوطه های تاریخی را می توان کاهش داد زیرا حفاظت از آثار تاریخی هر جامعه ای تنها با آگاهی رسانی میسر می شود.

او افزود: برگزاری برنامه های آموزشی مستمر در مناطق همجوار محوطه های تاریخی برای آشنایی اهالی با ارزش این آثار تاریخی نیز بسیار مهم است.

شفیعی با اشاره به این که شهرستان باغملک هم از لحاظ میراث طبیعی و هم میراث فرهنگی و تاریخی در استان خوزستان شاخص است، گفت: متاسفانه آنچه در این میان مورد غفلت قرار گرفته آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به جامعه است.

وی ادامه داد: در زمینه فرهنگ سازی و معرفی محوطه های باستانی و ارزش آثار تاریخی به جامعه چندان موفق نبوده ایم.

به گزارش «دنیای سفر» منطقه منجنیق، محوطه ای باستانی است و به نوعی آن را هسته اولیه باغملک می دانند. در این ناحیه آثاری از دوران های مختلفی یافت شده است که آن را تبدیل به یکی از مهم ترین آثار تاریخی ایران کرده است. مجله مستر بلیط که همواره در جهت آشنائی شما با مناطق تاریخی ایران کوشیده است در این بخش نیز این منطقه را به شما معرفی می کند.

1