مدیرکل میراث فرهنگی لرستان خبر داد:

آزادسازی حریم قلعه تاریخی مظفری

26 اوت 2023 - 21:20 dsfr.ir/mb5jq

آزادسازی حریم قلعه تاریخی مظفری
gh-mozafari.ir
قلعه تاریخی مظفری در شهرستان سلسله

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از آزادسازی حریم قلعه مظفری واقع در شهرستان سلسله خبر داد.

به گزارش «دنیای سفر» عطا حسن پور دوم شهریورماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عملیات آزاد سازی ۳۹۲ متر مربع از حریم قلعه مظفری شهرستان سلسله شامل ساختمان اداری و ساختمان خریداری شده در ضلع جنوبی بنای قلعه مظفری آغاز شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان بیان کرد: برای تملک و خرید ملک ضلع جنوبی بنای قلعه مظفری مبلغ پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال و به منظور راجی محوطه سازی حریم قلعه نیز مبلغ سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

وی قلعه مظفری را یکی از بنای ارزشمند تاریخی، فرهنگی در استان دانست و خاطرنشان کرد: این بنا از آثار تاریخی دوره قاجار، سوم مهر ماه سال ۱۳۰۸ به شماره ۴۱۴۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

حسن پور ادامه داد: با توجه به کارشناسی های انجام شده و پس از توافق با مالکین بنا، عملیات مرمت و ایجاد کاربری مناسب در دستور کار قرار گرفته و از سال ۱۳۸۰ تاکنون بر اساس طرح مرمت و آزادسازی حریم این قلعه، مرمت در بام، کف و جداره ها انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان بیان کرد: باتوجه به موقعیت جغرافیایی و با ارزش بودن بنا، اقداماتی در راستای معرفی هرچه بیشتر و جذب گردشگر در این قلعه انجام خواهد شد.

قلعه مظفری واقع در الشتر، یکی از بناهای تاریخی شهرستان سلسله به شمار می رود که به اواخر دوره قاجار تعلق دارد. این قلعه به وسیله یکی از خوانین محلی الشتر به نام صیدمهدی خان حسنوند مشهور به امیر العشایر بنا شده که بیانگری از تمدن قوم لک است

قلعه مظفری کجاست؟

قلعه مظفری مربوط به اواخر دوره قاجار - اوایل دوره پهلوی است و در الشتر (شهرستان سلسله)، خیابان ۲۴ متری امتداد خیابان امام خمینی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۱۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه مظفری واقع در الشتر، یکی از بناهای تاریخی شهرستان سلسله به شمار می رود که به اواخر دوره قاجار تعلق دارد. این قلعه به وسیله یکی از خوانین محلی الشتر به نام صیدمهدی خان حسنوند مشهور به امیر العشایر بنا شده که بیانگری از تمدن قوم لک است.

معماری قلعه مظفری

معماری قلعه مظفری به دوره پهلوی اول مربوط بوده و در ساخت آن از مصالحی چون آجر، چوب، خاک، گچ، سنگ و خشت خام بهره گرفته شده و معماری آن طاق ضربی است. قلعه مظفری با مساحت کلی ۷۵۰ متر مربع و مساحت هر طبقه ۲۷۰ متر مربع، دارای زیربنایی به ابعاد ۹ در ۳۰ متر و حیاط آن به ابعاد ۲۰ در ۲۵ متر است.

در گذشته بخشی از این بنای تاریخی به عنوان دارالحکومه و بخش دیگری از آن برای برگزاری آیین‌های ملی و مذهبی مورد استفاده قرار گرفته است. این قلعه در دو طبقه با پلان مستطیل و به شکل جنوبی بنا شده است. این بنای تاریخی دارای چهار برج مدور در چهارگوشه آن بوده است که در حال حاضر فقط یکی از برج‌های آن باقی مانده است.

طبقه اول قلعه مظفری به روش معماری سنتی و طبقه دوم با تیر چوبی ساخته شده است که در بخش شمال غربی دارای مقداری تزئینات گچی است. بخش شاخص این بنای تاریخی برج آن است که با سنگ و آجر احداث شده است.

سایت قلعه مظفری

آدرس وب سایت قلعه مطفری در شهرستان سلسله استان لرستان gh-mozafari.ir است.

1