28 آوریل 2024 - 23:24

پیشکش بختیاری ها به نوعروس ها

24 اوت 2023 - 15:00 dsfr.ir/o51m5

پیشکش بختیاری ها به نوعروس ها
امین رحمانی
«گرزنون» یکی از آیین های سنتی ایل بختیاری

«گرزنون» یکی از آیین های سنتی ایل بختیاری است که جزو رسوم عروسی به شمار می آید و خانواده داماد تحفه ای را پیش از ورود تازه عروس خود به خانه جدیدش، تقدیم او می کنند.

به گزارش «دنیای سفر» فریده احمدی کارشناس ثبت میراث ناملموس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری درباره این آیین گفت: «گرزنون» یکی از سنت های عروسی در میان قوم بختیاری است. نوعروس، شب عروسی پیش از ورود به خانۀ داماد، جلو در می ایستد تا پیشکشی از خانواده داماد تقدیم او شده تا بعد وارد خانه شود. در گذشته که داماد خانه ای از خود نداشت و در یکی از اتاق های خانه پدری اش با عروس زندگی می کرد، این پیشکشی از سوی پدر داماد، برادر بزرگتر او یا عمویش به عروس تقدیم می شد.

او افزود: این پیشکشی معمولا گاو یا گوسفند ماده و یا مرغ بود که عروس می توانست در زندگی خود از محصولات این پیشکشی (مثال اگر گاو و گوسفند بود از شیر آن یا مرغ بود از تخم مرغ آن) استفاده کند و این هدیه به نوعی پشتوانه زندگی آن ها محسوب می شد.

احمدی ادامه داد: امروز این رسم بیشتر در میان عشایر بختیاری و در لردگان و فارس اجرا می شود و به جای گاو و گوسفند، پول یا طلا به عروس هدیه می دهند. طبق اسناد شفاهی، این رسم قدمت و پیشینه طولانی دارد و از گذشته های دور برای تازه عروس ها آن را به جا می آوردند.

کارشناس ثبت میراث ناملموس چهارمحال و بختیاری گفت: گرزنون در اصطلاح همان «گیر زدن» به معنای «ایستادن» است که در زبان محلی گرزنون گفته می شود.

به گفته احمدی، رسم گرزنون بهمن سال ١۴٠١ با شماره ٢٨١٠ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

1