مدیر ثبت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی:

گویش ها و لهجه های اصیل خراسان رضوی ثبت ملی می شوند

28 ژوئن 2023 - 15:00 dsfr.ir/hc2dh

گویش ها و لهجه های اصیل خراسان رضوی ثبت ملی می شوند
حدیثه پسندی
عروسی کرمانجی (داوه تا کرمانجی)

مدیر ثبت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی از مستندسازی و تهیه پرونده ثبت زبان ها، گویش ها و لهجه های اصیل این استان در فهرست میراث ناملموس ملی خبر داد.

به گزارش «دنیای سفر» از اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی، محمود طغرایی اظهار کرد: زبان ها، گویش ها و لهجه های اصیل هر سرزمین، بخش بزرگی از میراث فرهنگی ناملموس آن جوامع محسوب شده و خاستگاه و پیوند دهنده بسیاری از عناصر فرهنگی است.

مدیر ثبت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی افزود: زبان های محلی یک گنجینه و میراث انسانی هستند که تاریخ و فرهنگ را در دل خود دارند و حفظ آن ها از نظر ضرورت شناسایی و استمرار از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

وی با بیان این که استان خراسان رضوی دارای تنوع زبانی، گویشی و لهجه های ارزشمند و منحصر به فردی است، ادامه داد: وجود زبان های کردی کرمانجی، ترکی خراسانی، گویش های سبزواری، نیشابوری و لهجه مشهدی، تربتی و نظیر آنها از تنوع و غنای زبان شناختی ارزشمند در این استان پهناور حکایت دارد.

طغرایی تصریح کرد: در همین راستا و با عنایت به اهمیت این موضوع فرهنگی، ضرورت شناسایی و مستندسازی و تهیه پرونده های ثبتی میراث فرهنگی ناملموس در این حوزه جغرافیایی بیش از پیش مورد تاکید پژوهشگران و صاحب نظران فرهنگی است.

مدیر ثبت میراث فرهنگی استان خراسان رضوی در این باره ادامه داد: این اداره کل با همکاری سرکار خانم دکتر زیرک، از استادان زبان شناسی استان نسبت به مستندسازی و تهیه پرونده های ثبت ملی این عناصر اقدام کرده است.

وی گفت: در این برنامه، مستند سازی و تهیه پرونده های ثبت ملی زبان های ترکی خراسانی و گویش های نیشابوری و تربتی و لهجه های مشهدی و کاشمری در حوزه میراث فرهنگی ناملموس ملی در حال تهیه است.

طغرایی تصریح کرد: پیش از این در حوزه میراث فرهنگی ناملموس، زبان کردی کرمانجی خراسان به شماره ۱۲۴۰ در سال ۱۳۹۵ و گویش سبزواری به شماره ۲۲۳۳ در سال ۱۳۹۹ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

1