حفظ بافت تاریخی و جلوگیری از مهاجرت

24 ژوئن 2023 - 16:20 dsfr.ir/2k0of

حفظ بافت تاریخی و جلوگیری از مهاجرت
ایرنا
وام های بانکی برای مرمت بافت های تاریخی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اعطای وام مرمت و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در بافت های تاریخی از ترک منطقه سکونت و مهاجرت مالکان و ساکنان به سایر شهرها جلوگیری می کند.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از خبرگزاری ایرنا، ابتدای امسال علی دارابی قائم مقام وزیر میراث فرهنگی این گونه خبر داد که «برای اولین بار در کشور وام های بانکی به مرمت بافت های تاریخی اختصاص می یابد، با وزارت راه و شهرسازی توافق کردیم به میزان ۸۰ درصد مبلغ تسهیلات نوسازی محدوده های هدف بازآفرینی شهری و قانون جهش مسکن به مرمت و مقاوم سازی بناهای موجود در بافت های تاریخی کشور اختصاص یابد»

توافقی که از بانک مرکزی خواسته در ساختار نظام بانکی کشور وام مرمت و مقاوم سازی بناهای واقع در بافت های تاریخی تعیین و توسط بانک های عامل به مالکان و ساکنان پرداخت شود. توافقی میان دو وزارتخانه که می تواند در برنامه هفتم توسعه کشور هم نهایی شود تا از حدود ۳۳ هزار هکتار پهنه شهری در بافت های تاریخی فرهنگی حفاظت کند.

در این توافق به سیاست های تشویقی دیگر مانند ارائه تسهیلات اسکان موقت ساکنان در دوره مرمت بناها اشاره شده است که در صورت اجرایی شدن علاوه بر حفظ بافت های تاریخی کشور در ابعاد اقتصادی و اجتماعی منجر به افزایش جذب گردشگر و درآمد برای مردم این مناطق شده و از ترک محل سکونت و مهاجرت مردم از منطقه زندگی شان -که تبعات فرهنگی و اجتماعی خاص خود را دارد- جلوگیری کند.

اصغر سلیمی در گفت وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایرنا درباره وام مرمت و مقاوم سازی برای واحدهای مسکونی در بافت های تاریخی اظهار داشت: دولت ها در کنار همه اقدامات عمرانی و حفاظتی از بافت های تاریخی که آثار مثبت فرهنگی هم دارد، مکلف هستند زمینه توانمندی اقتصادی و اجتماعی مردم در این مناطق را برای حفاظت و احیای این بافت ها فراهم کنند.

نماینده مردم سمیرم در مجلس با اشاره به قانون حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی-فرهنگی افزود: این نوع حمایت ها معمولا سه جنبه مهم تسهیلات، امتیازات و توسعه زیرساخت در بافت های تاریخی را شامل می شود، تعیین وام مرمت و مقاوم سازی برای واحدهای مسکونی در بافت های تاریخی یکی از جنبه های حمایت دولتی است که البته انجام شده است، و به مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی هم نیاز دارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با اعطای وام مرمت و حمایت های یارانه ای بیشتر و اعطای تسهیلات و امتیازاتی دیگر و البته نظارت دقیق که این وام ها مستقیم به مرمت و مقاوم سازی خانه های مسکونی ثبت تاریخی متمرکز شود، می توان از ترک منطقه سکونت مالکان و ساکنان این خانه ها در بافت های تاریخی و حتی مهاجرت مردم این مناطق به سایر شهرها جلوگیری کرد.

1