27 ژوئیه 2024 - 19:27

موزه آموزش و پرورش همدان؛ پیوند انسان، تاریخ و فرهنگ

26 می 2023 - 11:00 dsfr.ir/cj92m

موزه آموزش و پرورش همدان؛ پیوند انسان، تاریخ و فرهنگ

دیار هگمتانه و استان همدان را باید کلکسیونی از آثار و نشانه ها و نمادهای برجای مانده از تاریخ و فرهنگ و تمدن سرزمینی ایران و مهد مفاخر و حکما وعلما و ادیبان دانست که البته بخشی و برگی از این میراث و گنجینه گرانبها را می توان در قالب موزه تاریخی تربیت معلم همدان یافت و در آن تامل کرد.

به گزارش «دنیای سفر» مدیریت موزه گنجینه آموزش و پرورش همدان با اشاره به نحوه جمع آوری آثار در این موزه گفت که این آثار با همکاری«مرکز اسناد ملی»،«اداره کل میراث فرهنگی» و شماری از دوستان علاقمند به تاریخ و فرهنگ این دیار شروع به جمع آوری آثار کردیم .

امیر قشمی اظهار داشت: موزه در حقیقت محل و مکانی برای نگه داشت دستاوردهای تمدنی و تاریخی و فرهنگی و سرزمینی یک ملت است که ما هم بر همین اساس اقدام به گردآوری بخشی از آثار هویتی و برگ هایی از تاریخ و تمدن و با رویکرد آموزشی و فرهنگی در دیار هگمتانه کردیم.

به بخش های مختلف موزه اشاره کرد و گفت: موزه از بخش های مختلفی تشکیل شده که مهم ترین بخش های آن عبارت اند از: غرفه مفاخر و مشاهیر آموزش و پرورش،غرفه کتابهای درسی و کتب تعلیم و تربیت، غرفه ابزار های آموزشی و کمک آموزشی، غرفه تربیت بدنی و ورزش،غرفه شهدای آموزش و پرورش،غرفه مکتب خانه، غرفه پیشاهنگی و غرفه خیران مدرسه ساز است.

غرفه مفاخر و مشاهیر: این غرفه شامل تصاویرو زندگینامه شصت نفر از مفاخر و مشاهیر آموزش و پرورش است که نقش مهمی در تعلیم و تربیت دانش آموزان داشته اند.

غرفه کتابهای درسی:این غرفه شامل کتب درسی از زمان پهلوی اول تا زمان حال است که به همت آقای پاک روش جمع آوری شده است

غرفه ابزار های آموزشی:این غرفه شامل ابزار های موثر در آموزش دانش آموزان است که در گذشته از آنها استفاده می‌شده

غرفه تربیت بدنی:در غرفه تربیت بدنی تصاویر دانش آموزان ورزشکار و لوازم ورزشی مربطو به گذشته نگه داری می شود

غرفه مکتب خانه:غرفه مکتب خانه در واقع یک مکتب خانه کوچک است که متشکل از وسایل مکتب خانه های قدیم است

غرفه پیشاهنگی:غرفه پیشاهنگی مربوط به آثار و فعالیت های سازمان پیشاهنگی است که در پیش از انقلاب وظیفه تربیت اجتماعی دانش آموزان را بر عهده داشته است

غرفه خیران مدرسته ساز:در غرفه خیران مدرسه ساز تصاویر خیران مدرسه ساز و مدارس خیر ساز وجود دارد

غرفه شهدای آموزش و پرورش:شهدا به گردن همه ما حق دارند به همین دلیل در این غرفه تصاویر شهدای دانش آموز و شهدای آموزش و پرورش نگهداری می شود

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان هم گفت: این موزه یک مجموعه دیدنی و فاخر در استان و از قدیمی‌ترین موزه در حوزه تعلیم و تربیت است که از سال ۹۵ به طور رسمی آغاز به کار کرده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان گفت: بازدید از موزه‌ها و مراکز علمی، فرهنگی و هنری، زمینه ای برای کاربردی کردن آموزش ها و انتقال مفاهیم درسی به میدان تجربه، عمل و رفتار است و به بیانی دیگر موزه‌ها، نمایشگاه‌ها و خانه‌های علم می‌تواند به دانش آموزان کمک کند که وجه عینی مفاهیم ذهنی را در محیط‌های خارج از مدرسه درک کنند.

صفری اضافه کرد: موزه‌ها در هر کشوری به عنوان نهادهای اصلی حفظ تاریخ و میراث فرهنگی آن کشور به شمار می روند.

وی با بیان اینکه موزه‌ها به ویژه در دوره‌ معاصر وظیفه‌ آموزشی و پژوهشی را برعهده دارند ، گفت: این موزه فاخر که سیر مراحل تحول در امور آموزشی در سنوات گذشته را به زیبایی به تصویر می‌کشد، برای بازدیدکنندگان دارای جاذبه خاصی است.

موزه آموزش و پرورش همدان در سال ۱۳۹۹ در دبیرستان ابن سینا همدان افتتاح شده‌ است و در این موزه، عکس و سند تاریخی با موضوع مدارس، مکتب خانه، فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی دانش آموزان همدانی و نیز کتاب‌های درسی چاپ سنگی، سالنامه‌های مدارس، لوازم التحریر و مجلات و نشریات مربوط به آموزش وپرورش معرض دید عموم قرار گرفته‌ است.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری ایرنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1