28 مارس 2024 - 22:53

مرمت و تکمیل زیرساخت های گردشگری غار کرفتو دیواندره

29 مارس 2023 - 18:50 dsfr.ir/hp31r

مرمت و تکمیل زیرساخت های گردشگری غار کرفتو دیواندره
دریافتی
غار کرفتو دیواندره

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده، زیرساخت های گردشگری محوطه غار باستانی کرفتو در شهرستان دیواندره مرمت و تکمیل می شود.

به گزارش «دنیای سفر»، منصور مهرزاد روز چهارشنبه همراه رئیس دیوان محاسبات استان کردستان در بازدید از غار باستانی کرفتو و قلعه زیویه، ضمن بررسی مسائل و مشکلات مربوط به این اثر ملی، اظهار کرد: غار کرفتو یکی از بزرگ ترین غارهای دست کن و از طولانی ترین غارهای ایران محسوب می شود که هرساله گردشگران زیادی از آن دیدن می کنند.

وی افزود: برآوردهای اعتباری برای مرمت و محوطه سازی این اثر ملی از جمله تعمیرات تاسیسات الکتریکی و مکانیکی، تعمیرات سرویس های بهداشتی و تصحیح مسیر دسترسی به این غار باستانی انجام شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان بیان کرد: با توجه به غنای ظرفیت های گردشگری در شهرستان دیواندره، ایجاد بستر مناسبی برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری این شهرستان در دستور کار قرار می گیرد.

وی یادآور شد: ثبت موقت پرونده این غار باستانی در دستور کار دفتر ثبت و حریم آثار، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی قرار گرفته است و امیدواریم با ثبت جهانی این اثر ارزشمند شاهد اختصاص کمک های فنی و اعتباری یونسکو برای توسعه زیرساخت های ارتباطی و گردشگری آن باشیم.

غار باستانی کرفتو۲۰ بهمن ماە ۱۳۱۸ با شمارە ۳۳۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدە است.

1