17 آوریل 2024 - 10:05

اقامتگاه بومگردی روستای خاوه ورامین افتتاح شد

10 فوریه 2023 - 11:20 dsfr.ir/7v83v

اقامتگاه بومگردی روستای خاوه ورامین افتتاح شد
ایرنا
مراسم افتتاحیه اقامتگاه بومگردی روستای خاوه ورامین

اقامتگاه بومگردی عمارت کاج روستای خاوه ورامین با حضور استاندار تهران افتتاح شد.

به گزارش «دنیای سفر»، با حضور علیرضا فخاری استاندار تهران، مجید درویشی فرماندار ویژه شهرستان ورامین حجت الاسلام محمودی امام جمعه موقت ورامین و جمعی از مسئولان و مردم این شهرستان، اقامتگاه بومگردی عمارت کاج روز پنجشنبه افتتاح شد.

رئیس دفتر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ورامین در حاشیه این مراسم اظهار داشت: شهرستان ورامین علاوه بر آثار تاریخی منحصر به فردی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، از طبیعتی بکر و دست نخورده برخوردار است که ظرفیت جذب گردشگر از سراسر کشور و حتی خارج از کشور را دارد.

محمدرضا تاجیک افزود: طی سال های اخیر و به منظور فراهم شدن امکانات جذب گردشگر و اقامت افراد در مناطق روستایی، احداث خانه های بومگردی در دستور کار قرار گرفته که تا کنون در روستاهای هدف گردشگری نظیر خاوه این اماکن احداث شده که با استقبال گردشگران مواجه شده است.

وی از روستاهای خاوه، حصار حسن بیک، احمدآباد و حصار گلی به عنوان روستاهای هدف گردشگری ورامین یاد کرد. وی در خصوص اقامتگاه بومگردی عمارت کاج روستای خاوه گفت: این مرکز با اعتباری بالغ بر یکصد میلیارد ریال توسط بخش خصوصی طی ۵ سال در زمینی به مساحت یکهزار و ۱۰۰ مترمربع و زیربنای ۸۵۰ مترمربع احداث شده و در دو طبقه از ۱۴ سوئیت برخوردار است.

تاجیک گفت: با افتتاح این مرکز که در فضایی کاملا سنتی احداث گردیده و از چایخانه، رستوران سرپوشیده و روباز و کارگاه رصد ستارگان برخوردار است، برای ۱۲ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

روستای خاوه از توابع بخش جوادآباد، در ۲۵ کیلومتری جنوب شرق بخش مرکزی ورامین و در حاشیه محور قم – گرمسار واقع شده است. ورودی این روستا، یکی از منحصر به فرد ترین خیابان های درختی در روستاهای شهرستان های استان تهران است و درختان در هم تنیده زبان گنجشک به طول ۲ کیلومتر ، صحنه ای زیبا پیش روی افراد ترسیم می کند.

امامزاده علی، بی بی زبیده، نقاره خانه، دو حمام قدیمی، آب انبار، قلعه و تپه باستانی، آسیاب آبی، حسینیه احمدی ها، خانه احمدی ها، خیابان درختی و مدرسه تاریخی روستای خاوه از جمله آثار منحصر به فردی است که می تواند مورد توجه گردشگران نوروزی قرار گیرد . بقعه سید سلطان محمود خاوه ای یکی از آثار تاریخی مهم این روستاست که همه ساله پذیرای تعداد زیادی از مسافران نوروزی است.

سبک معماری این بقعه شباهت بسیاری از بقاع روستاهای مجاور خود را دارد و با گنبدی کم خیز با شیب ملایم با رنگ سبز و با مهارتی خاص ساخته شده است . این اثر مهم تاریخی یکم مهر سال ۸۲ به شماره ۱۰۳۲۴ به ثبت آثار ملی رسیده است. قلعه باستانی خاوه نیز یکی از قلعه های دیدنی ورامین است که با ارتفاع ۱۲ متر و وسعتی در حدود نیم هکتار متعلق به دوره صفویه و یا زندیه است.

حمام قدیمی خاوه یکی دیگر از آثار تاریخی این روستاست که با وجود قدمت بسیارو قرار گرفتن در فاصله ۲ و نیم متری از سطح زمین از زیبایی و صلابت منحصر به فردی برخوردار است. مدخل آن رو به شمال واقعه شده و متشکل از رختکن، آب انبار، حوضچه، پاشور، خلوتخانه، خزانه ، تیون و گرمخانه است. این حمام که متعلق به اوایل دوره قاجاریه است از آجر و ساروج ساخته شده است.

بقعه امامزاده علی که نسب وی به امام موسی ابن جعفر(ع) می رسد در جنوب روستای خاوه واقع شده است . ایوان این بقعه به ابعاد ۵ در ۳ و نیم متر رو به شمال واقع شده و گنبد آن دو پله ای و ارتفاع آن از سطح زمین ۷ متر است و با خشت خام و بدون هیچ گونه تزئینی احداث شده است . اتاق حرم به ابعاد ۴ و نیم در ۴ و نیم توسط دیواره هایی با قطر یک متر احداث شده و در مجاورت آن دو اتاق قرار دارد که به عنوان محل اسکان مسافران از آن استفاده می شده است . این اثر تاریخی ۱۲ اسفند ۸۱ به شماره ۷۶۷۱ به ثبت آثار ملی رسیده است.

آب انبار روستای خاوه بدون کتیبه و با استفاده از ۲۰ پله به زیر زمین منتقل می شود و آب شرب روستائیان را تأمین می کرد. این آب انبار که متعلق به دوره قاجاریه است تا چند سال پیش نیز مورد استفاده روستائیان قرار می گرفت . مصالح به کار برده شده در ساخت این آب انبار آجر، ساروج و ملات است.

ورامین با ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

1