ضرغامی:

انتقال مرکز ملی فرش به وزارت میراث فرهنگی نیازمند فراهم شدن شرایط است

31 ژانویه 2022 - 15:00 dsfr.ir/vp6xt

انتقال مرکز ملی فرش به وزارت میراث فرهنگی نیازمند فراهم شدن شرایط است
ایرنا
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

وزیر میراث فرهنگی، #گردشگری و صنایع دستی گفت: انتقال مرکز ملی فرش ایران از وزارت صمت به #وزارت میراث فرهنگی منوط به فراهم شدن شرایط لازم است.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از خبرگزاری ایرنا، سیدعزت الله ضرغامی در حاشیه افتتاح پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و پنجمین نمایشگاه صنایع دستی تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا گفت: درباره مرکز ملی فرش صحبت های اجمالی میان من و وزیر صنعت معدن و تجارت انجام شده است، البته شرایطی دارد که باید درباره آن صحبت های بیشتری انجام شود.

وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: اگر شرایط مورد نظر فراهم شود مرکز ملی فرش از وزارت صمت به وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی منتقل می شود.

ضرغامی درباره اینکه در این انتقال مرکز ملی فرش، مرکزی مستقل خواهد بود یا به ساختار یکی از معاونت ها الحاق خواهد شد گفت: این موضوع بعدا بحث و بررسی خواهد شد.

ستاد ملی سفر نوروزی روز دوشنبه تشکیل می شود 

ضرغامی درباره سفرهای نوروزی ١۴٠١ گفت: جلسات مختلف ستاد در وزارتخانه و ادارات کل برگزار شده و به منظور هماهنگی در سطح ملی ادامه دارد.

وزیر میراث فرهنگی اظهار داشت: اختیارات بیشتری به استانداران برای هماهنگی های میان بخشی داده خواهد شد، پیش بینی می شود شیوع کرونا بعد از دوسال محدودیت سفر کاهش یابد و میزان سفر داخلی افزایش داشته باشد. 

ضرغامی گفت: وظیفه ما نسبت به مردم فراهم کردن تسهیلات سفر است تا همه امکانات اولیه مورد نظر از جاده و مرکز اقامتی و خدمات بین راهی برای سفر آنها مهیا شده و کیفیت خدمات آن نسبت به قبل بهبود یابد.

وزیر میراث فرهنگی گفت: مراکز تاریخی و دیدنی هم برای پذیرش مردم باید آماده شوند، معاونت میراث فرهنگی وزارتخانه اعلام کرده است یک برنامه ویژه برای ارایه خدمات بهتر به مردم دارند. 

از لغو روادید با هر شرایطی استقبال می کنیم 

ضرغامی درباره لغو روادید با کشورها تاکید کرد: موضوع لغو روادید تابع سیاست های وزارت امور خارجه است که متناسب با هر کشوری تصمیم گیری می کند، آنچه که به وزارت میراث فرهنگی و مسئول گردشگری کشور مربوط می شود این است که از هر گونه لغو روادید با هر شرایطی و وضعیتی استقبال می کنیم. 

وی گفت: اخیرا هم پروازهای مستقیم را دنبال می کنیم همین که پرواز مستقیم به برخی کشورها نداریم، مشکلات زیادی برای گردشگرانی که علاقه دارند به ایران سفر کنند ایجاد می کند زیرا پروازهای غیرمستقیم زمان سفر و هزینه های آنها را افزایش می دهد. 

ضرغامی تاکید کرد: باید با همکاری وزارت راه و اصلاح خطوط پروازی تا جایی که امکان دارد و تحریم مانع نیست بتوانیم شرایط پرواز مستقیم به ایران را برقرار کنیم البته بیش از ٧٠ درصد از مسافران با سفرهای زمینی و جاده ای به ایران سفر می کنند. 

میز گردشگری سلامت در وزارتخانه تشکیل شده است

وی درباره فعالان حوزه گردشگری سلامت گفت: ما نسبت به همه افرادی که در حوزه گردشگری فعالیت می کنند حساسیت داریم و همه زنحیره فعالان و ذی نفعان و تامین کنندگان خدمات برای ما مهم هستند و باید شرایطی فراهم شود تا آنها بتوانند ماموریت خود را به خوبی انجام دهند این سیاست کلی ما است. 

وزیر میراث فرهنگی افزود: در حوزه سلامت کشور به دلیل توانمندی هایی موجود ظرفیت های توسعه گردشگری سلامت بالایی وجود دارد حتی بسیاری از استان های مرزی ایران که از طریق جاده و زمینی با کشورهای همسایه ارتباط دارند امکانات خوب بیمارستانی دارند و مجوزهای لازم را هم گرفته اند. 

وی خاطرنشان کرد: گردشگری سلامت عملکرد موفقی دارد، با دستگاه های مرتبط هماهنگی های لازم ایجاد شده است.جلسات متعدد با وزارت بهداشت برگزار شده و اختلاف و ناهماهنگی ها رفع و فعالیت ها ساماندهی شده است همچنین میز گردشگری سلامت در وزارتخانه تشکیل شده است. 

ضرغامی گفت: گردشگری سلامت به عنوان پر سودترین بخش های صنعت گردشگری ایران وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد.

دولت در مورد بیمه راهنمایان گردشگری جدی است

وزیر میراث فرهنگی گفت: یکی از حساسیت های جدی ما مسأله بیمه راهنمایان گردشگری است. چون بسیار در معرض آسیب هستند، در دولت بحثی بیمه را آغاز کردیم اگر قرار باشد بیمه شوند نیازمند اختصاص اعتبارات بالایی تا چند هزار میلیارد تومان بودجه لازم دارد؛ این روند مرحله بندی شده است. 

ضرغامی گفت: موضوع بیمه هنرمندان صنایع دستی و راهنمایان گردشگری را در دولت پیگیری می کنیم و امیدوارم هر چه جلوتر می رویم این بیمه ساماندهی شود و افرادی که بیشتر به بیمه نیاز دارند، مانند زنان سرپرست خانوار در اولویت قرار دارند.

ضرغامی درباره تبلیغات برای جذب گردشگر خارجی نیز گفت: در میان گردشگران خارجی ایران هراسی باطل ایجاد شده و گردشگران خارجی با ذهنیتی که نسبت به ایران دارند تصمیم به سفر می گیرند اما زمانی که به ایران می آیند ذهنیتشان تغییر می کند.

وزیر میراث فرهنگی درباره حمایت های کرونایی گفت: خسارت دیدگان حوزه های مختلف از جمله مراکر اقامتی گردشگری و فعالان صنایع دستی مورد توجه قرار گرفته اند. همچنین در دولت و ستاد کرونا برای کمک به آنها مصوباتی در نظر گرفته شده؛ از وام هایی که به آنها اختصاص داده می شود تا استمهال بازپرداخت وام ها یا کمک های بلاعوضی که به هنرمندان صنایع دستی داده شده و رقم آن نیز تاکنون بیشتر شده است.

وی خاطرنشان کرد: امکانی که دولت برای تبصره ۱۸ فراهم کرد باعث شده موفق ترین دستگاهی که تبصره ۱۸ را عملیاتی می کند وزارت میراث فرهنگی باشد. در حال حاضر وام با بهره کم و تسهیلات فراوان می دهیم و موانع و بوروکراسی ها را حذف می کنیم. 

ضرغامی گفت: در جلسه دولت قبل از شروع دستور جلسه به عنوان نطق قبل از دستور، انتقاد شدیدی به رفتار شوراهای برنامه ریزی در استان ها کردم و گفتم وقتی پرونده وام های مربوط به تبصره ۱۸ داخل استان به مرحله نهایی می رسد، شورای برنامه ریزی تعلل می کند.

وی افزود : رئیس جمهوری از این موضوع ناراحت شد و تذکر جدی داد که شوراها سختگیری نکنند چون تشخیص ما برای ارائه وام ها اولویت دارد و باید این تفویض اختیار انجام شود بنابراین پیشنهادم در دولت تفویض اختیار شورای برنامه ریزی به وزارت میراث فرهنگی بود تا مردم معطل نشوند. 

ضرغامی گفت: همچنین برای سال آینده رئیس سازمان برنامه و بودجه تعهد داد هیچ مشکلی برای تسهیلات و وام های ارزان قیمت وجود نداشته باشد. درست است که وزارت میراث فرهنگی فقیر و اعتبارات ما کم است اما نسبت به سایر دستگاه ها توانسته ایم در مرحله اول وام های تبصره ۱۸ را عملیاتی کنیم.

ضرغامی همچنین درباره سفر ارزان قیمت نیز گفت: سفر ارزان قیمت یکی از اولویت های وزارت میراث فرهنگی است تا توزیع عادلانه در سفر اتفاق بیافتد به همین منظور برنامه های جدیدی اعلام خواهد شد تا مردم بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند. 

گردشگری استارتاپی راه اندازی می شود

وی گفت: دستگاه های مختلف نیز باید همکاری کنند تا مردم از خدمات گردشگری بهره ببرند چون گردشگری حق همه مردم است. گردشگری استارت آپی راه اندازی می شود. زمانی که کارهای نهایی آن انجام شود اعلام عمومی خواهیم کرد.

وزیر میراث فرهنگی همچنین درباره انتصاب ها و انتقال مدیران قدیمی صدا و سیما به وزارت میراث فرهنگی گفت: سیاست کلی ما شایسته سالاری است. هر کسی که در جایگاهی بوده اگر شایسته بود، ابقاء شده یا ارتقا پیدا کرده و مأموریت جدید گرفته یا به او زمان داده شده تا با سیاست های جدید تطبیق داده شود. اگر دیدیم می تواند رفتار جدید را بپذیرد و عمل کند حضورش ادامه پیدا خواهد کرد. 

وی تاکید کرد: اساس کار ما شایسته سالاری است. از نیروهای وزارتخانه استفاده خواهیم کرد. همچنین از مدیرانی که در کشور حضور دارند و می توان از ظرفیت آنها بهره برد استفاده می کنیم.

ضرغامی بیان کرد: افراد خارجی توهماتی درباره ایران دارند که البته طبیعی است چون ماهیت گردشگری رقابت است و از طرفی برخی هم تلاش می کنند ظرفیتی که وجود دارد را از ما بگیرند و شرایط روانی برای سفر به ایران را سخت کنند.

پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی وپنجمین نمایشگاه صنایع دستی تهران صبح روز شنبه - نهم بهمن ۱۴۰۰- با حضور سیدعزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مدیران و مسئولان این وزارتخانه و جمعی از مقامات کشوری و لشکری، در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه از امروز تا سه شنبه - ۱۲ بهمن - به مدت ۴ روز برگزار می شود و علاقه مندان می توانند با رعایت دستورالعمل های بهداشتی مقابله با کرونا، از ساعت ۹ تا ۱۷ از این نمایشگاه بازدید کنند.

در مدت برگزاری این رویداد در بخش گردشگری نشست های متنوع، پنل ها، کارگاه ها و میزگردهای تخصصی با حضور اساتید و فعالان این حوزه برگزار می شود. فضایی مجزا هم برای مذاکرات B to B به صورت مجازی و حضوری برای فعالان و متخصصان صنعت گردشگری در نظر گرفته شده است.

همچنین در بخش صنایع دستی علاوه بر معرفی شهرها و روستاهای صنایع دستی ملی و جهانی، بخشی برای نمایش آثار هنری اساتید و نام آوران صنایع دستی و هنرهای سنتی اختصاص داده شده است. در این نمایشگاه به منظور حمایت از هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی استان های کمتر برخوردار، غرفه های رایگان به هنرمندان ١٢ استان، اختصاص یافته است.

1