29 مارس 2024 - 04:06
معاون صنایع دستی کشور مطرح کرد؛

حمایت از هنرمندان استان های کم برخوردار در نمایشگاه صنایع دستی

27 ژانویه 2022 - 16:30 dsfr.ir/df1cs

حمایت از هنرمندان استان های کم برخوردار در نمایشگاه صنایع دستی
میثم رودکی
غرفه صنایع دستی استان بوشهر در نمایشگاه صنایع دستی تهران

معاون صنایع دستی کشور گفت: از ۱۲ استان کم برخوردار در #نمایشگاه ملی صنایع دستی که امسال نیز با نمایشگاه #گردشگری تلفیق شده است به صورت ویژه حمایت خواهیم کرد.

به گزارش «دنیای سفر» به نقل از خبرنگار مهر، نشست خبری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و صنایع وابسته و سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی ظهر امروز در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با حضور معاونان گردشگری و صنایع دستی و مدیران کل این دو معاونت برگزار شد.

پویا محمودیان معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی در این نشست گفت: ما هر سال در خرداد و شهریور نمایشگاه های ملی صنایع دستی را برگزار می کردیم که با استقبال زیادی از سوی هنرمندان مواجه می شد اما به دلیل همزمانی نمایشگاه با ماه مبارک رمضان، این نمایشگاه در اسفندماه برگزار می شد. همچنین به دلیل کشش بازار، نمایشگاه های ملی به دو نمایشگاه در سال افزایش پیدا کرد و ما شاهد بودیم که در سالهای اخیر نمایشگاه ملی صنایع دستی هم در شهریور و هم در بهمن ماه برپا می شد که به دلایل مختلف نمایشگاه بهمن با نمایشگاه بین المللی گردشگری تلفیق شد.

وی گفت: به جهت نمایش توانمندی های صنایع دستی و گردشگری و ایجاد تعاملات بیشتر بین ذینفعان دو حوزه، تصمیم گرفته شد سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی با پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری به منظور تعمیق روابط بیشتر تجاری و ایجاد فرصت های جدید به صورت همزمان برگزار شود. بنابراین از روز نهم بهمن ماه شاهد برپایی سی و پنجمین نمایشگاه صنایع دستی در کنار نمایشگاه گردشگری خواهیم بود.

محمودیان گفت: این نمایشگاه با حضور ۳۱ استان برگزار می شود و فضایی برای ادارات ۳۱ استان در نظر گرفته شده است. در واقع نمایشگاه فضایی برای نمایش دادن توانمندی استان هاست. فضای دیگر برای حضور پررنگ شهرها و روستاهای جهانی در نظر گرفته شده است که گامی برای برندسازی و آگاهی بخشی است. هنرمندان ۱۲ استان کم برخوردار از جمله خراسان شمالی، خراسان جنوبی، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، ایلام، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، لرستان، هرمزگان، کردستان و جنوب شرقی کرمان و جنوب خوزستان به صورت میهمان ویژه در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. فضای دیگری به علاقه مندان اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه افزایش مبادی فروش صنایع دستی از تأکیدات وزیر میراث فرهنگی است، گفت: امیدوارم در سال های آینده شاهد هم افزایی بیشتر گردشگری و صنایع دستی با برگزاری رویدادهای مشترک باشیم.

محمودیان گفت: از همه کسانی که تا امروز می خواستند در این نمایشگاه ثبت نام کنند اما ظرفیت ثبت نام اجازه نمی داد عذرخواهی می کنم. ما در این نمایشگاه، استان هایی را به طور مشخص مورد حمایت قرار داده ایم، در واقع با اختصاص ۷ غرفه رایگان به ۷ استان و اولویت قرار دادن کسانی که تاییدیه استان ها را داشته اند از آنها حمایت شده است.

وی تصریح کرد: برای اولین بار صنعتگران می توانند برای کارگاه های تولیدی به جای تعرفه تجاری از تعرفه صنعتی استفاده کنند. در آینده تعرفه گاز هم تعیین تکلیف می شود. امسال بالغ بر دو هزار هنرمند صنایع دستی بیمه تأمین اجتماعی یا روستایی خواهند شد. هر چند می دانیم این تعداد بسیار کم است.

در ادامه مصطفی فاطمی مدیرکل گردشگری داخلی گفت: ما در نمایشگاه گردشگری سالن تخصصی خوراک و گردشگری سلامت را داریم، با دانشگاه های مرتبط با حوزه گردشگری، شهرداری ها و ارگان هایی که فعالیت گردشگری دارند همکاری کرده تا در این نمایشگاه حضور پیدا کنند. همچنین معین های گردشگری از جمله صنایع و گردشگری در این نمایشگاه حضور دارند و با آنها تفاهم نامه هایی امضا خواهیم کرد.

وی گفت: برای اولین بار نمایشگاه مجازی هم داریم.حوزه های مختلفی در این نمایشگاه درگیر شدند، امیدوارم بتوانیم این رویه را در سال های آینده پررنگ تر کنیم به خصوص در حوزه میراث فرهنگی که در سال های گذشته کم رنگ تر بود.

فاطمی تصریح کرد: برنامه های جانبی نمایشگاه بسیار زیاد است، ۹۴ برنامه رونمایی، ۶۹ کارگاه، ۹ نشست و ۱۴ برنامه آئینی خواهیم داشت.

1